Thursday, December 31, 2009

Contest Hidup Berani Untuk Gagal


Bismillah,

Mula2 nak bgtau bahawa saya tahu contest "HIDUP BERANI UNTUK GAGAL" dari blog http://denaihati.blogspot.com.

Kepada pembaca entri ini, jika anda masuk contest ini juga sila nyatakan saya tahu contest "HIDUP BERANI UNTUK GAGAL" dari blog http://sitisifir10.blogspot.com. Tenkiu...hihihi

Penaja contest Encik denaihati kali ini adalah :
Juga boleh didapati link mereka di sidebar kanan saya :)


Saya pasti cara baca ayat di atas adelah begini - "Hidup -Berani Untuk Gagal". Itu satu kenyataan. Jika kita mahu hidup, maka kita mesti berani untuk gagal juga!! Ia menandakan bahawa hidup ini tidak menjanjikan yang manis2 sahaja. Malah kita harus bersedia menghadapi saat2 tersungkur juga.

2009 sudah mahu pergi. Saya ingin sekali mengatakan bahawa saya tahun ini adalah antara banyak2 tahun yang saya pernah gagal. Apa yang saya gagal? To be truth...kebanyakannya adalah kerana kewangan. Tetapi alhamdulillah, ni saya nak cerita apakah kekuatan yang saya ada.
  1. Kalau bermasalah lebih2 lagi kalau takde duit, memanglah nafas akan jadi semput. Bukan itu aje, tiba2 kita akan perasan anak2 buat hal. Rumah pun nampak tiba2 sepah. Tapi saya cuba jugak2 paksa diri untuk bertenang. 1stnya saya tidak mahu dengan serabutnya saya, suami saya akan turut serabut juga. Jika dia tenang, saya akan lebih2 tenang. Jadi kunci yang pertama saya adalah - jangan bagi pasangan kita serabut. At least dia ada untuk hal ehwal anak sementara kita mengurus masalah kita.
  2. Doa - hari ini juga saya ketakutan. Takut kalau bank tepon dan kata, "Elo, duit awak tak cukup ni. Ada cek nak clear," Dari pagi lagi saya dok doa...ya ALLAH mintak2 la cukup duit ku dalam bank arini. Berdoa ini, tak perlu di tikar sejadah semata2. Setiap detik yang kita terlintas, cepat2 minta dari ALLAH kerana ALLAH itu Maha Mengetahui.
  3. Yakin diri & optimis - walaupun tau duit kita tahap gitu2 aje, sll pasang ayat begini, "Insya ALLAH kejap lagi adelah tu duit". Makin kita mengenang kesusahan, makin susah hati kita ni. Tapi makin kita mengenang yang positif, kita takkan trasa lagi sakitnya menanggung masalah itu.
  4. Ikhtiar - ya!!Tidak cukup dengan doa. Kita mesti fikir modus2 operandi yang mahu kita gunakan bagi mengatasi masalah kita. Semua modus itu, timbang2kan apkah pro dan apa pula kontranya.
  5. Lakukannya!! - setelah dapat memikirkan kaedah terbaik maka lakukannya dengan berhati2 dan berhemah. Bimbang jika tergopoh, kita akan susah untuk mengawal kesan akhir dari tindakan kita. Manalah tahu keputusan yang kita ambil itu salah, tapi kerana kita tidak terlampau gelojoh, maka sekurang2nya banyak lagi yang boleh diselamatkan.
2010 akan datang. Apa persediaan korang? Hihi..saya dah merancang perjalanan kewangan saya. Sebab apa kewangan dulu? Sebab aktiviti dan perancangan lain adalah terlalu bergantung kepada kewangan. Ini adalah persediaan saya untuk BERJAYA...tapi jangan salah faham ya, saya masih merancang sesuatu untuk keluarga kami tapi yang itu, biar saya update kelak lah ye :)

Kalian, Encik Denaihati punya hadiah lumayan weih....tanak join kah??

Gelagat Anak2 Tido


Bismillah,

Hihi..seronok tengok budak2 ni tido. Ada macam2 gaya. Ini baru 4 orang. Dah masuk 5 nanti agaknya mcm mana pulak. Zaman kanak2 dulu orang sll kata tengok kat mentadak dan tanyakan, "Mentadak Mentadu, mcm mana abah tido??"

gambar ini di ambil oleh Lawra
Yeiiihaaaww...

Ahahaha....saje je nak cerita gelagat diorang tido. Sebab kelako nak diingat2. Tapi insya ALLAH dah besar karang diorang pandai kontrol gaya tido mcm umi diorang. Ya..saya mahu anak2 saya tido lena mcm mana umi mereka dapat nikmat itu. Bukan semua orang senang tido tau.

Asmaa'
Masa kecik dia pernah isap jari. Tapi bila dia dah faham kami cakap, kami selalu usik dia, "Eiii..malunya kakak isap jari" dan lama kelamaan dia malu sendiri dan buang tabiat tu. Selepas itu dia pun mula minat untuk rasa kain satin dan time tu, saya memang ada banyak jubah satin yang saya bawak tido. Satin murah je sepasang 12 hengget.

Dia kalau nak tido sah2 tarik baju saya sampai opah diorang tempah sarung bantal dengan satin di kelilingnya. Skang dah bantal tu kecik, dan saya pula beralih kepada kaftan, maka Asmaa' terpaksa cari alternatif lain seakan2 satin. Dua2 belah jari hantu dia akan 'rasa' kuku jari telunjuk sampai lena. Ahahaha...kalau tgh malam dia ala2 trsedar pun saya perasan dia akan gerakkan jari hantu atas jari telunjuk dia ni..

Usamah
Kerapkalinya, dia akan berputar 90 darjah dari kedudukan asal. Kalau tido melintang pada mula tidur, jap gi jadilah menegak. Kalau masa dia kecik dulu, kalau dia nangis nak susu tengah malam dia main hentak kaki dan time tu kami duduk di rumah kayu. Kalau kaki dia atas lantai memang berdegung2lah bunyi lantai rumah. Tapi buatnya kaki dia atas kitorang, ha...tak lebam ke dibuatnya.

Sekarang dia tak hentak kaki dah dan dia dah boleh bertolak ansur dah kalau umi atau abah tak bangun untuk bancuh susu. Tapi satu yang dia sll buat adalah selak baju dia dan letak satu bantal atas kulit perut dia. So, kalau dia dah tersedar tu, dia akan selak baju sambil tangan tu teraba2 cari bantal.

Uwaiys
Yang ni lagi pelik. Masa kecik dia tak ada tabiat tido. Tapi menangis malam minta susu adalah agenda wajiblah juga. Sekarang, kalau dia nak tido, dia akan masukkan kaki dia dalam sarung bantal. Bukan sebelah okeh tapi dua2 sekali. So, satu bantal atas kepala, satu lagi dia letakkan dua2 kaki kat dalam. Huhuhuhu....

Arwa
Alhamdulillah, mungkin sbb BF lama, maka Arwa bukanlah jenis nangis tgh mlm mintak susu. Masa BF dulu, kalau dia nak trjaga tu, kita susukan aje dia..tapi skang kalau dia ala2 nak trjaga, kami hanya perlu tepuk2 saja dan dia akan lena sekali.

Muntah
Owh, muntah itu perkara biasa bg kami. Sampai abah dia dan saya dah kira handal tadah muntah diorang. Agak2 aje dia bunyi nak muntah, kami akan bangun capai mangkuk muntah yang memang kami letak kat dalam bilik dekat tempat tidur diorang. Sekarang ni semenjak kelahiran Arwa haritu, kejadian muntah ni dah makin kurang pada anak2 lain.

Cara lain, saya lapik tempat tidur mereka dengan kain tebal. Kalau takda mangkuk berdekatan maka saya akan cuba tadah dengan kain itu. So, selamat la toto tu kan. Kalau tak kena basuh tto lagilah letih...huhuhuuh... Owh ye, kain tebal yang saya guna sllnya adalah uniform yang mak dengan abah saya (misi dan posmen) yang diorang tak guna untuk buat baju baru.

Perati bekas biru antara dua tilam tu..itu le bekas tadahan muntah kami

Tiris
Ahaha...ni pun benda biasa sbb 3 anak sulung saya minum susu formula. Kalau nak selamat tu, sblm kami masuk tido salinkan DD diorang. Lepas itu, bila dah bangun pagi2 nak solat subuh tu, kami salinkan dulu DD diorang. Ha...barulah tak bocor. Kalau sampai ari malas kami memanglah tiris jawabnya.

Sbnrnya penting salin DD seblum dan selepas mak ayahnya bangun. Kalau tak, dah le anak tido tak lena sebab basah, umi dengan abah dia pun jadi mangsa jugak kene bangun lagi, kene bancuh susu lagi, kene basuh toto pulak kalau bocor....so, kena lah sediakan 2-3 DD kat tpt diorang.

Breastfeed
Yang bagusnya BF kanlah anak. Bukan apa, jaaaaaaaauuuhhhh amat beza Arwa dan abang kakaknya. Dia jarang bocor, jarang mintak susu malam, jarang muntah. Dan abahnya pun kali ni dah mula bagi semangat untuk umi full BF bila dah dapat bezakan mcm mana anak2 punya keadaan. Bukan ape, dulu abah jugak yang kluar tgh malam cari formula milk sbb anak nangis. Sampai merajuk2 lah kita ni. Huhuhuhu...


Tidur berirama

*Abah!!! We can do this time!!! 2 tahun ekkkkkkk........

Wednesday, December 30, 2009

Menjadi Lelaki Romantis


Bismillah,

Aselehe tajuk..hihi.. entry ini saya usaha tulis juga walaupun secara teknikalnya suami ku itu tak seromantik watak yang sll k.Yati Berahim tonjolkan dalam novel2nya. Tapi bagi saya suami saya tu tahap romantiknya... 'cuuuuuuuuukuuuuuuupp rase'. Tidak pelik pun, lepas solat sama, dia ambil tangan saya dan genggam erat. Kalau dah buka telekung, dia akan leraikan kusut rambut saya seolah2 dia pegang sutera...wah wah... Susahkah itu?

Sebab ada suami yang susah nak sentuh isterinya. Kenapa ya? Bukankah kamu telah menikahi dia dan sekarang kamu tidak mahu membelai jiwanya pulak. Peganglah sikit puan isteri. Koman2 sehari sekali... Atau kamu tidak sedar yang romantis adalah satu ciri yang menjadi idaman setiap perempuan. Owh..canggungnya rasa tulis ayat2 ini :P

Kalau korang pun rasa canggung nak beromantika, mungkin tips kecil di bawah boleh membantu:
  • Beri dia pujian - janganlah yang tidak logik pulak kan. Mcm semalam kami tengok drama ada Rozita Che Wan, saya tanyalah suami saya, "Cantikkan pompuan tu?" dan tau suami saya kata, "Tak ah umi lagi cantek". Owh sungguh rasa nak muntah bila terbayang adakah saya benar2 lebih cantek dari Rozita Che Wan :P. Sangat tidak berasas!! Saya bagi tips lah ye..sebagai contoh kelebihan fizikal dia. Adakah matanya cantik, hidungnya mancung, pipinya licin bla bla bla... Atau boleh jadi sikap dia sebagai isteri sepeti masakannya, cara dia hias rumah dan lain-lain. Bukan pe, selain bersikap romantis, anda juga bolehla menahan godaan dari perempuan lain.
  • Bunga atau hadiah - hoih, alangkan dapat satu sepit rambut comel dari Pinkyfrogshop pun saya gumbira. Ni kan pulak kalau suami saya bawak balik makanan dan saya tak perlu masak. Wakakaka...ini adalah sampel isteri pemalas :P. Bestnya ek kalau dapat bunga kah, atau baju2 yang suami pilih khas untuk kita. Saya masih ingat lagi syioknye rase masa dapat jubah dari suami walaupun sebenarnya asal2 dia nak bg kat orang lain jubah itu.. Asal saya pakai baju tu je saya akan tanya dia, "Ingat tak jubah ni??" He he... Oh ye, kalian kalau nak bg hadiah ada isteri, jangan lupa letak kad ucapan, 'I LEBB U BEBEH'.
  • Touch n go - kot2 terlintas depan ka belakang dia ke, bg lah sikit sentuhan. Takkan lak nak sentuh time 'nak' aje kot. Lepas2 solat ke, nak gi keje ke, kiss2 lah sikit tang kening ka..tang..erk..kene ajar sampai tahap ni ke??
  • Luangkan masa - Dari dok hadap Famville tak sudah2 baik la duduk sebelah bini. Belek2 Crosstitch yang dia buat. Ajak dia sembang2..kalau lagi best, ajak dia makan kat luar. Setakat ni saya laki bini tak pernah lagi makan luar secara berduet sebab kami takde duit takde bibik nak tolong jaga kanak2. Tapi gi shopping tu pernah la sbb shopping ni mcm keperluan kan, so mintak tolong mak jagakan kanak2 ni kejap. Kalau gi makan ni, tak gamak le lagik. Ni yang tak sabo nak tunggu Asmaa' beso ni...
  • Buat candle lite dinner sendiri kat rumah - ahahaha...ini cadangan aje. Saya tak pernah buat sbb takut anak2 tanya, "Umi takde duit ke nak bayar api???" Pengsan!!!
Itu cadangan aje. Kalau korang boleh buat lebih baik dari itu dah cukup baiklah. Yang penting, biar isteri anda rasa kasih sayang anda. Sebab bila tidak disentuh2 begitu, dia akan mudah rasa terabai. Bila dia terabai, jangan salahkan dia kalau dia mengabaikan pulak...

Tuesday, December 29, 2009

Umi Dah Gemok!


Bismillah,

Gulp..tak ke tertelan air liur dengar perkataan itu. "Umi dah gemok" sedangkan yang semakin membulat adalah bahagian perut aje. Itu tak de hal lagi tapi bila Asmaa' mula kata, "Umi kenapa tak pergi tempat kuruskan badan??" Saya hanya mampu jawab, "Umi bukan gemok la...baby yang makin besar."

Berat saya naik dari 45 kg kepada 50 kg pada 33 minggu kehamilan. Max berat yang akan dicapai selama 4 kali mengandung adalah 52 kg saje. Tataulah kali ni kalau lebih lak kan. Berat ni akan turun semula ke 45kg atau kurang selepas beranak. Tapi anak2 nampaknya beri perhatian yang lebih pada baby baru ni.

Udah la tu, dia siap tanya, "Boleh tak baby ni bagi kat cikgu kakak? Dia tak ada baby. Dia kata kakak dah ada banyak baby." Saya pun bagitau.. "Tak boleh kakak, baby ni umi dengan abah sayang. Kakak tak sayang ke baby ni?".. tak dan lama dia datang balik dan tanya lagi, "Kalau kita bagi Arwa dekat cikgu??" Aiiyyyaaa.....itu lagi umi sayang...huhuhu

Betapa keluhan cikgunya lekat dalam minda Asmaa' dan Usamah. Cikgu mereka masih tiada anak setelah beberapa tahun kawin. Mungkin masih belum rezekinya. Masa mula2 Usamah turut ke sekolah, Asmaa' menangis2 bila tiap2 hari cikgunya minta nak amik Usamah. Cikgunya mengusik bukan apa. Dia seronok tengok dua beradik ni tak gaduh di sekolah banding dengan adik beradik yang lain. Tapi lain pulak yang budak2 ni faham...

Saya pelik jugak mcm mana Asmaa' tahu tentang 'tpt mnguruskan badan'. Sebab saya tak pernah nak pergi tempat begitu. Tapi sebelah kedai kami memang adelah sebuah spa. Saya pun pernah bawa Asmaa' ke satu tempat buat facial, tapi setakat facial ajelah. Takde pulak sesi slimming bagai..Walaupun mereka lebih banyak di umah banding di sekolah, tapi pendedahan mereka pada dunia luar adalah di luar jangkaan. Mungkin mereka kenal tempat seperti itu dari iklan..huhu

Kadang2 rasa mcm tak sabar nak beranak tapi kalau boleh biarlah anak ni cukup bulan. Lagipun umi ngerinya nak menghadapi saat2 nak melahirkan. Walaupun yang ke 5, tapi ngerinya sama je macam masa nak lahirkan Asmaa' dulu. Tapi, ngandung kali ni paling enjoy sekali sebab abah sentiasa ada sama dan boleh kata tiap hari anak dalam ni berinteraksi dengan abahnya. Pagi tadi pun abahnye kata, "Abg rasa ada hubungan rapat sangat dengan baby ni.."

Mana tak nye, tiap2 ari dia akan ada sama untuk rasa baby bergerak2. What a wondeful day of WAHM n WAHD like us!!!

Monday, December 28, 2009

Ibu Bapa Bertengkar - Anak2 Merana


Bismillah,

Korang pernah tengok orang bertengkar. Dulu, saya pernah alaminya selepas SPM. Semua benda akan jadi bahan pergaduhan antara saya dan adik saya. Waktu tu kami sama2 budak dan akhirnya, yang tension adalah mak saya. Sebab, kami tak gadoh depan abah jadi mak la yang dok ngadap kami ni... Sehingga satu hari, saya lari dari rumah. Sampai di rumah sepupu abah saya, Cu..dia pun tepon bgtau mak saya ada di sana. Saya masih ingat lagi mak kata, "Tak apalah..depa dah besar dah pandai nak buat keputusan sendiri."

Mak mana tak serabut ek anak2 gaduh. Pernah masa kami sekolah rendah dulu, masa kami gaduh sampai satu taman dengar, mak pulak buat2 lari dari rumah walhal dia menyorok kat tepi rumah. Apa lagi, dah nama budak sekolah rendah, melalak2 la kami depan pintu rumah. Sekalii....mak saya sergah kami sampai kami ingat itu hantu. Huhu...itu kisah dua beradik je gaduh. Boleh imejinkah mcm mana saya handle 4 orang ni? Hihihi...

Masa hari pertama saya dapat kerja di Greenwood Gombak, saya saksikan depan mata saya sendiri di tempat cuci kereta, ada orang bergaduh2 sampai berdarah2. Saya benar2 jadi fobia sehingga demam. Saya memang tak boleh tengok keganasan atau kemalangan berlaku depan mata. Saya jadi takut sampai demam2...

Deepavali baru ini, sementara menunggu azan subuh, saya duduk di tepi tingka supaya mudah dengar bunyi azan. Tiba2 saya nampak sekumpulan India berkumpul di hujung bangunan kami. Gayanya memang macam nak bergaduh. Kelam kabut saya cari no tepon polis tapi no tu hanya didapati lepas sekumpulan tu dah bersurai.

Saya sangat sensitif dengan kejadian seperti itu. Itu adalah ketika saya dah besar, saya masih ada rasa fobia. Bagaimana kalau anak2 kecil yang menyaksikan ibubaa sendiri yang bertengkar?Pastilah mereka lebih trauma lagi dengan keadaan itu bukan? Manakan tidak, hidup mereka tidak aman dengan melihat orang yang mereka sayangi berperang.

Terdapat pelbagai kesan psikologi dapat kita dapati daripada anak2 yang ibubapanya kerap bertengkar. Mereka membesar menjadi orang yang rendah diri, depres, kecewa, mengalami mimpi buruk, menjerit dan meraung tanpa sebab. Tanpa disedari mereka juga akan menjadi seorang yang brutal dan tidak pandai menghormati. Mana tak nye, ibubapa mereka dah tak menghormati sesama sendiri, dan tak pula menghormati hak anak2 untuk merasa aman, bagaimana pula mereka hendak belajar menghormati pula?

Pertengkaran sebenarnya boleh dielak. Biasalah..mana ada pasangan yang aman sepanjang masa? Cubalah untuk mengawal emosi sebelum meledak. Agak2 nak marah itu, bawaklah banyak2 mengucap. Sebab bila kita letak emosi di depan, asal2 nak komplen rumah sepah terus termasuk dengan topik lain.

Cuba kawal diri daripada mencaci pasangan. Walau sebusuk manapun pasangan anda, dia tetap ibu atau bapa kepada anak2 anda. Dia jugalah yang telah ditakdirkan ALLAH sebagai jodoh terbaik buat anda. Jangan buat anggapan bahawa ALLAH telah tersalah meletakkan pasangan anda sebagai jodoh anda. Takdir ALLAH sentiasa terbaik walaupun kita rasa pasangan kita takde pekdah langsung buat kita.

Teleklah juga diri sendiri sebelum tidak sudah2 menyalahkan pasangan kita. Ada masa kita juga buat salah. Tapi sebab ego, kita mudah mengangkat jari dan menyalahkan pasangan. Akhirnya, yang menjadi mangsa adalah anak2. Mahukah kita membiarkan individu yang rosak akhlaknya? Sudahlah kita rasa pasangan kita 'begitu begini', mahukah kita anak2 kita membesar sebagai orang yang seperti itu juga?

Sekurang2nya, jagalah aset paling berharga kita iaitu anak2 kita. Mereka adalah orang yang akan mendoakan kita kelak. Fikirlah semula sebelum bertindak menyelesaikan masalah dengan cara yang tidak bijak iaitu dengan bertengkar depan anak2. Mmm..saya? Jika saya rasa nak marah, saya akan mula dengan dialog, "Abah, ni umi bukan nak berleter la...tapi kalau rumah ni kemas tak le umi malu kat orang yang datang tadi...abah kena la larang anak kalau diorang sepahkan rumah. Bla..bla...bla...."

Habis teruk pun dia akan backing diri dgn statement yang kelako2 dan we end up dengan ketawa2 semula. Namun saya selalu harap dia akan hadam apa yang saya kata pada dia. Kalau kami buat2 gaduh pulak, anak2 akan kata, "Umi dengan abah niiiiii..................." sampai kami konpius sapekah budak2 yang sebenarnya.

Atau kalau nak marah sangat, adelah nnt SMS melayang dan kalau terasa nak perang tu, kami perang dalam diam aaa...pakai senyap2 aje. Tak lama lepas tu okehla semula. Adatlah nak bergaduh laki bini kan? Tapi jangan jadikan bergaduh depan anak2 sebagai adat.

Sunday, December 27, 2009

Teliti Di Dalam Solat



Bismillah,

Selepas solat Subuh, suami saya bertanya, “Kenapa tak kejutkan Asmaa’ sekali?” Saya hairan bukan sebab apa, Asmaa’ akan join solat Subuh jika dia tersedar kami bangun dan bersiap untuk solat. Saya belum cuba test lagi kejutkan dia seawal itu untuk solat bersama.

Lalu saya terfikir, 2 tahun lagi Asmaa’ akan berumur 7 tahun dan ketika itu kami perlu biasakan dia dengan solat. Melentur buluh biarla dari rebungnya dan buluh yang akan kami lentur ini adalah darah daging kami sendiri. Saya mahu dia faham bahawa solat itu bukan beban tetapi adalah tempat dia mendapatkan kekuatan dalaman nantinya.

Beberapa bulan lepas, seminggu sebelum tarikh Usamah terima hadiah dari atas pentas itu, mereka menghadiri kem solat untuk pelajar PASTI. Saya bagi kamera yang tidak ber bateri kepada cikgunya jadi tak adelah gambar mereka…wuwuuuu. Saya rasa Asmaa’ & Usamah dapat sesuatu di sana.

Balik dari program itu, Asmaa’ mula solat satu rakaat. Hihi.. satu rakaat tu sbb buku manual yang mereka ajarkan adalah menunjukkan cara satu rakaat sahaja. Tapi Alhamdulillah selepas itu, setiap kali sahaja kami hamparkan sejadah untuk solat, Asmaa’ akan turut sama.

Macam2 kerenah dia semasa solat, terutamanya kalau kami solat kebetulan dengan ada katun. Solat sengetlah, garu sana, garu sini, raba kedudukan tangan saya, siap menangis time solat kalau adik2 kacau dia. Tapi tiap kali lepas solat saya akan bgtau, “Kakak, kalau tgh solat, mata kena pandang tempat kita sujud saja. Tak bleh gerak sana sini.”

Abis solat, kalau jemaah dengan abahnya, maka abahnyalah yang akan bacakan doa. Tapi kalau solat dengan saya, maka saya berdoa senyap2 aje. Asmaa’ pun tanya, “Umi baca doa apa?” Saya kata, doa apa pun tak apa. Lalu dia baca doa sebelum makan siap mcm ni, “Doa sebelum makan..bismillah……”sampai abis…huhuhu

Selepas solat kami biasakan bersalam2. Semasa salam itu, Asmaa’ tertanya2 kenapa Usamah cium tangan dia dan dia tak perlu cium tangan Usamah, dan kenapa dia perlu cium tangan kami, dan kami tak perlu cium tangan dia. Lalu saya bagi tahu, yang muda kena hormatkan yang tua. Tapi bila dengar perkataan tua, dia pun mula takut.

"Kalau tua nanti mati ke umi??" haih...mcm mana nak cerita yang muda pun boleh mati. Saya pun gunakan pelbagai ayat untuk bgtau bahawa semua yang bernyawa akan merasakan mati. Bila dia faham, dia mula tanya kat dalam kubur nanti dia duduk dengan siapa? Saya bgtau kalau kakak baik, akan ada malaikat yang menunggu.

"Kakak kena bgtau ke nama kakak kat malaikat tu? Nanti kalau hantu yang datang kat kakak macam mana kalau malaikat tu tak kenal kakak?" Korang....Asmaa' menangis bersungguh2 dengan benda ni. Saya pun berkali2 bgtau dia, asal dia baik dan taat perintah ALLAH dia tak perlu takut di sana.

Saya tidak sangka perbualan kami itu, membuatkan dia rasa nak solat. Dia akan menangis kalau saya tak tunggu dia. Dia marah kalau Arwa sibuk nak pakai telekung dia juga. Lalu baru2 ni saya belikan Arwa telekung yang hampir sama dengan Asmaa'. Harganya RM 20 sahaja dan ia ada renda kelilingnya. Sangat comel....


Terbalik kot sokmo..pakai kain kat kapla :P

Surah Al-Ankabut : 20 "Sesungguhnya solat itu mencegah kamu daripada berbuat kejahatan dan kemungkaran"

Ya, itu adalah fungsi solat. Kita tidak hanya wajib menunaikan solat kerana ia adalah ibadah yang telah diwajibkan kepada kita tetapi kita perlu kepada solat itu kerana solat akan membuatkan kita menjauhi kemungkaran. Persoalannya, kenapa ramai orang yang solat tetapi masih lagi melakukan perbuatan yang menyalahi hukum?

Saya sebenarnya tidak layak untuk berbicara tentang hal ini kepada orang lain. Setelah terjumpa dengan tips ini, saya dapati ia boleh diadaptasikan asal sahaja kita berusaha untuk menghadirkan diri dalam solat kita. Semoga ini dapat membantu dan anda juga :

  • Ketika mendengar azan, berhentilah dari melakukan apa jua pekerjaan, hayati dan jawab semua kalimah azan itu
  • Hadirkan hati kita dan rasakan bahawa azan itu umpama seruan yang hebat di hari pembalasan
  • Segera berwudhu sebelum azan dan bersedia di tikar sembahyang
  • Katakan kepada diri "Wahai jiwa, tidakkah engkau malu berhadapan dengan Penciptamu? Mengapa engkau tidak mahu merendah diri di hadapanNya? Alangkah sombong dan bodohnya engkau? Ya ALLAH, bantulah aku menjadi orang2 yang bertaqwa."
  • Andaikan ALLAH benar2 sedang melihat kita. Betapa kerdilnya kita di sisi ALLAH...
Kalian mungkin lebih tahu dari saya. Solat benar2 dapat menghalang kita dari melakukan kejahatan. Kecuali kita tidak menjaga kualiti solat kita. Pasti ada beza orang yang solat mcm pacat berbanding orang yang memunyai toma'ninah dalam solatnya. Pasti ada beza orang yg sudah solat terus mencapai beg solek berbanding orang yang berzikir dan berdoa. Tapi itu sekadar nilaian mata, di sisi ALLAH hanya Dia sahaja yang tahu.

*Semoga ALLAH mencampakkan kekhusyukan kepada diri kita.

Saturday, December 26, 2009

Kenapa Mesti Boros?


Bismillah,

Saya tidak tulis ini untuk menuding jari kepada sesiapa. Ia hanya terlintas apabila saya terjumpa satu keluarga di Econsave tadi yang troli mereka penuh!! Saya belum pernah nampak troli orang yang shopping kat situ sepenuh itu. Kalaulah saya yang jenis suka tulis sebelum beli ni, pastilah berjela panjangnya 'list to buy' saya.

Sempat terjumpa mereka di satu bahagian rak, dengan laju menyorong troli sambil sebelah tangan capai barang tanpa membezakan antara jenama ini dan itu, yang manakah lebih murah. Sudahla tadi saya tidak membawa list saya. Terasa terjangkit dengan kelakuan mereka itu. Jeleskah?? Ye lah kot..kadang2 kita akan rasa hairan kenapa ya orang itu boleh senang berbelanja sedangkan kita telek habis2an satu2 produk seblom beli.

Mungkin juga mereka itu beli barang keperluan mereka. Itu saya tidak tau...keluarga yang mempunyai anak yang dah besar2 pastilah lebih arif dalam mengatur perbelanjaan mereka kan? Kita sepatutnya berhati2 sebab boros adalah satu tabiat yang buruk. Tambahlah di zaman eko-no-money nih. Keborosan akan menjadi punca utama inflasi. Bila kita beli barang melebih2, ia akan meningkatkan permintaan. Bila permintaan lebih banyak dari penawaran, maka harga barang pun senang2 la naik.

Rambang Mata
Hihi..memang aa rambang mata. Semalam saya ada tetamu dan tengok2 takde benda nak jamu. Naseb jugak terjumpa dengan biskut Munchy yang dalam peket (ada org bagi) yang saya sorok dari pandangan anak2 saya. Ahahaha...bukan kedekut ma...bajet nak bawak travel la konon. jadi tadi ingat nak beli biskut..sekadar tengok biskut pun saya rasa rambang mata.

Terasa nak amik Chipsmore lah, pastu ntah jenama ntah hape2 yang kuantitinya sikit tapi harga dalam RM 3-5. Alih2 bila fikir panjang, saya amik biskut gula dengan biskut marie aje...tapi biskut marie tu 2 peket la. Ahaha...lepas ni sape yang datang umah saya, korang tahu la ek aa yang saya nak jamu.

Sepatutnya kita takleh nampak sedap, terus sambar. Biskut takpe lagi la weih...kalau baju tak ke kopak nanti?? Nampak cantik je sambar...Patutnya kita fikir dulu keperluannya kepada kita. Jangan sampai kita jadik hamba duit. Dah le lepas tu bayar pakai kad kredit... Kalau ikut nafsu satu mega mall kita nak beli kan?

Suka Bersaing
Alah...yang mcm dalam drama sll tunjuk tu lah. K.Pah sebelah rumah beli tikar mengkuang, kita gi beli karpet... yang overnya kita..ahahaha... Kalau ikut saya, tiap ari nampak orang beli perabot besar2, barang letrik mahal2, aksesori keta yang canggih2...tapi kami dok la tahap tu aje..sob sob...tido pun pakai toto aje. Sape la yang tak teringin tido atas katil kan...sob sob... Jgn lah nnt bila dah senang sikit dari hari ni, saya jadi tamak...

Branded Concious
Saya suka beberapa customer saya yang apabila mereka cari bingkai yang branded, alasan mereka adalah kerana kualitinya. Itu adalah alasan yang baik untuk mendapatkan barangan yang berjenama. Tapi kalau sekadar nak melawa2, baiklah lupakan aje...sian kat dompet kalau takde duit nanti. Bukan tatau, harganya pun bukan main2. Ada tau orang buat spek dengan saya pada harga RM 2700...tapi yang beli 300-400 pun boleh guna juga. Macam Kancil bukan taklh bawakkan tapi kalau dapat naik Waja sedap la sikit..

Ok aaa...tu je la kot ek...membebel bagai unggas di rimba daku arini..

Friday, December 25, 2009

Kaitan Ilmu & Ibadah


Bismillah,

Dan sekiranya segala pohon yang ada di bumi menjadi pena, dan segala lautan (menjadi tinta), dengan dibantu kepadanya tujuh lautan lagi sesudah itu, nescaya tidak akan habis Kalimah-kalimah Allah itu ditulis. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. (Luqman : 27)

Demi buah tin dan zaitun, dan bukit Sinai, dan negeri yang aman ini (Mekah), sungguh Kami menciptakan manusia dalam sebaik-baik bentuk. Kemudian Kami mengembalikannya kepada yang serendah- rendahnya, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal saleh, maka bagi mereka pahala yang tiada putus-putusnya. Maka siapakah (lagi) yang dapat mendustakanmu sesudah itu tentang agama? Bukankah Allah seadil-adil hakim? (At-Tiin)
Dari dua ayat diatas, dapatlah kita fahami bahawa ilmu itu sangat luas dan kita adalah sebaik2 bentuk kejadian yang ALLAH jadikan untuk menguasai ilmu2 ini. Namun janganlah kita bongkak dengan ilmu yang kita ada. Ini adalah kerana semakin banyak yang kita dalami, semakin ita sedari bahawa banyak lagi yang kita tidak tahu.

Sekiranya kita tersalah menggunakan ilmu itu, maka potensi kita akan menjunam ke lembah kehinaan. Tanpa ilmu, bagaimana pula kita mahu melaksanakan ibadah? Kerana dalam melaksanakan ibadah, kita perlu tahu cara untuk melakukan ibadah itu terlebih dahulu. Belajar untuk melaksanakan ibadah adalah satu cabang ilmu.

Sesungguhnya, terdapat sesuatu yang dinamakan ketenangan apabila kita dapat melaksanakan ibadah dengan sempurna. Juga janganlah sesekali kedekut untuk berkongsi ilmu. Pada saya, there is no secret recipe in my life (padahal saya memang tak pandai mana pon). Semuanya adalah hak bersama. Semakin banyak kita berkongsi, semakin kukuh ilmu yang kita dapati.

Saya bagi contoh K.Emma MyBlogSaloon. Dalam dia menjalankan make up saloon itu, dia masih memberikan saya tutorial yang dia gunakan dalam menjalankan bisnes itu. Sedangkan itu adalah satu kekuatan dalam diri dia yang tidak semua orang lain ada. Saya pada mulanya segan untuk bertanya, bimbang juga soalan saya tidak dijawab dengan jawapan tetapi tidak...k.Emma nyata senang sekali berkongsi ilmu HTML dengan saya. Pastilah ini ada ganjarannya di sisi ALLAH bukan?

Andai saja kita bangsa Melayu saling bantu membantu seperti ini, insya ALLAH kita akan menjadi bangsa yang tidak ketinggalan dan tidaklah pula kaum lain boleh memijak kita kerana rendahnya ilmu yang kita ada. Tidak ada istilah dengki orang lain lebih dari kita kerana rezeki juga telah ALLAH tetapkan untuk semua hambaNya.

Thursday, December 24, 2009

Smart Child : Parents Care Determines The Success


Bismillah,

*This is my entry to 1Superkids

One day, Asmaa' saw her father eating a piece of gambier. My husband heard that gambier can lowered the risk to get diabetic. Then she asked, "Abah, tu apa?" and my husband said, "Inilah gambir" and then I tell them that gambier is like a medicine to abah. Then my husband offer them to taste the gambier and they start to make a funny face when they get a taste.

Only then, Asmaa' start to ask, "Apa dia buat kat dalam perut??" We start to look to each other and seriously I don't know how to answer that simple question come from a 5 years old kid. Wow, what a Superkids I have huh?? My husband lastly answered her, "Owh, gambir tu nanti tolak peluh keluar dari badan sampai abah jadi sihat dan kuat!!" He act like a body builder in front of my kids and they start to laugh.

After that, I asked my husband, "Is it true??" and he said at least he has the answer rather than we neglect that question with silent. Yeah, this is not the first time we feel like we swallow our own tongue before answering their simple question. But they really like a sponge when they absorb what we tell them.

As a parent, we have to build up their mind and we have to use the first 10 year to optimized their thinking ability. Don't think things are to heavy, the first thing we have to do is only a basic things.
  • speak to them - eventhough you think your kid is still a baby but just talk to them. I usually found a child to a housewife or maybe a WAHM will talk faster than a child to a working mother. Maybe it is because their mother talk more with them compare to working mum or maybe they have a lot of time to watch drama with their mother :P !
  • sing with them - a familiar lullaby that we use to sing is, 'tepuk amai-amai, belalang kupu-kupu, tepuk biar pandai, nanti umi upah susu...susu lemak manis, santan kelapa muda, adik jangan nangis, umi nak buat kerja'. Well even this is a simple song but still they have a lot to learn from here. First is the language, follow by the rhythm. They can also found Pantun dua kerat in it. Besides, they will learn that they must not cry so that their mother can do blogging another house work. Owh, I really love it when Asmaa', Usamah and Uwaiys sing this song to console Arwa when she was a baby. By singing this simple song, they will also build their listening skill and memory.
  • counting - count their button, the stairs that they climb, their fingers and maybe how many spoon they swallow could be. Plus, we can teach them counting in multi language also!
  • drawing - let them hold a pencil colour and start to sketch with their own way. You can see other parents in conteng-conteng apreciate their kid's drawing.
My Arwa is only 1 year 10 month when she first try to help me to wash the dishes. She act like a senior assisstant to me when she start to help me in almost all of the homework. Well, actually what she think is everything that I did is a toy and they want to pay with it also!! She will be at the same place where I sweep and mop the floor.

She will help me to keep the cloth that I folded and she will smile happily if I praise and thanks her. When we fold the cloth for example, we can teach them what colour is the cloth, what kind of the cloth and whose cloth is that. Usually she was happy to answer my question and sometime she asked me to confirm. That is what your 2 years kid do..

Different to my 3 years cute son Uwaiys, he started to combine words to a sentence. Sometimes the sentence is really funny and we love to hear what he say. He started to make friends with my customer and their kids. He love to run here and there and he really enjoy it when we bring him out to the play park.

My 4 years Usamah is like his sister Asmaa. They started to be a 'detective Conan'. As I mentioned earlier, sometime we cannot believe that they will ask the question. They really want to know about that and we as a parents have to adequate our answering skill. Most of the time, I will use picture from Mr Google to make they understand things.

Actually we are trying to be a best teacher to our 4 (5 in Feb 2010 insya ALLAH) superkids. It is really a challenging part of my life. Working and be with them at the same time really make me like a robot but to see their ability to grow as a smart people is our highest ambition. This is my effort and how about yours?

Wednesday, December 23, 2009

Tepon Saya Beroperasi Semula

Bismillah,

Ini bukan entry nak tayang ada duit banyak. Pasai duit sikitlah saya beli yang ini.

Blueberry-a 9350

CSL Blueberry-@9350

What I like about this handphone is :
  • RM 650 affordable - hajatku adalah Nokia E71 tapi harga dia 'shadaqallah...'
  • ada WiFi - suka, suka...tapi asyik disconnect aje
  • ado TV (TV kat umah pun kawe tak tengok mana :P)
  • ado radio FM (IKIM.FM di P.Buntar beraa Hz kah??)
  • camera 3.2 mp
  • Dual SIM - daku ada 2 SIM satu prepaid, satu postpaid...kalu postpaid kene block, hantam yang prepaid
  • MP3/MP4 player - ini saya tatau fungsinya utk apa..dengo lagu la kot ek??
  • memory card 2Gb
  • Islamic Feature - belum explore lagik
  • Buatan Malaysia - bukan barangan boikot...ahahaha
Utk pengetahuan kalian, tpon daku dulu OK....yang kioknya adalah charger dia. Saya hangin bukan sebab apa, satu P.Buntar ni takde kedai yang jual chargernya. Nyosal rase beli wuwuuuu...seb la beli RM 150 atas tangan orang aje.

My hubby kasik beli ni sbb da nak beranak, dia risau dibuatnya bini dia nak beranak ketika shopping di Econsave....ahahaha...bukan tamau beli yang murah, sengaja mahu yang multifunction..takut kang beli yang murah alih2 beli plak yang rege mcm ni. Sbb kita dah biasa ada kamera (munasabahkah alasan??)

*pesanan penaja - tolong jgn kabo kat pihak bank tepon saya dah OK...nnt dia kata, "OO...tepon boleh beli, hutang aku ko tak bayar ye???"

1Superkids

Bismillah,

Have you heard about 1Superkids? Here we go...

Photobucket

This is ours because this site is specially tailored for you and me. Please make yourself at home, share your views, write comments and write your own entries!

Take your walk through 1Super Kids, sign up and start sharing.

We might not look so merry today, but I believe with your involvement, we can make this site as comfort as what our own cribs.

As appreciation to article submitters, 1SuperKids is giving free ads space and nice tokens for those who meet these criteria:

  1. 1 article submission in a month – automatic membership with 1Super Kids.
  2. 3 article submission in a month – Free Ad space for your personal blog.
  3. 5 article submission in a month – Free Ad space for your blogshop.
  4. 7 article submission in a month – Get featured in 1Super Kids special entry.
  5. 10 article submission in a month – Chance to be 1Super Kids columnist!
  6. The best article of the month – Token of appreciation from 1Super Kids (will be announce accordingly) and this cute badge to be put on your blog.

badge

This is the time to raise up your knowledge in bringing our dear kids to be a Superkids. And here is the place where the Superkids unite!! 1Superkids

*who knows your blog traffic will raise up to the top also....??

Tuesday, December 22, 2009

Perkahwinan Bukan Sesuatu Yang Menyusahkan


Bismillah,

Di bawah adalah petikan saya dengan seorang adik (lelaki) yang saya kenal di alam maya. Setelah dilihat bersusah payah untuk sampai ke titik ini namun alhamdulillah, akhirnya ada juga penyelesaiannya. Nyata ALLAH mendengar doanya.

H : kak.....18 feb depan H kawen
H : alhmdulillah...tunang dah berubah seratus percent
H : x seratus pon...hmpir2 keseluruhnnya dio dah ok dah
siti sifir: tahniah...
siti sifir: alhamdulillah
H : kak....duit boleh jamin kbahagiaan x?
siti sifir: adei
siti sifir: mestilah tidak
H : H risau leee
H : gaji xsmpai 2k pon
H : bleh ke idop?
H : bleh ke bahagia
H : cne nk manage umhtgga
H : kne bnyak blaja
H : akak tlong la bg tips2 yg akak pkai utk jaga umh tgga akak
siti sifir: modal paling besar akak guna adalah sabar
siti sifir: modal kedua paling besar adalah positif
H : ermmm
H : akak pnah x tak ckup duit time ujong bln?
H : cne akak hadapi?
siti sifir: kerap
siti sifir: tgk keadaan..kalau jalan perlu tol dan minyak, maka kami duduk umah aje
siti sifir: kalau nak makan, kami masak yang simple2 aje
siti sifir: satu lauk utk cover dan kadang2 tahan brhari2 lauk yg sama
H : alhmdulillah klo sama2 xkesah sal makan
H : klo time xckup duit tu pnah x akak terpikir...nape la aku x ditakdirkan kawen ngan ank org kaya??? penah x?
H : bkn anak org kaya...org kaya
siti sifir: kalau kita seorang yang positif, kita takkan trfikir begitu
siti sifir: akak tak pernah rasa rugi kawin dgn suami akak
H : tpi akak bahagia kan?
siti sifir: bahagia datang dari dalam diri H
H : ermm...kak...berbeza x idop mase bujang n berumahtngga
H : ape bezanya?
H : n ape yg sama? yg xde beza ngan time bujang dlu dri segi kehidupan harian?
siti sifir: beza yang paling ketara, seblom kawin sorang, dah kawin berdua dan beranak pinak pula...
siti sifir: seblom kawin rilek, dah kawin ada hati nak dijaga
H : akak...
H : sy teringin sgt nk jadi suami terbaik
H : apa yg akak buat akak respek kat suami akak?
siti sifir: no 1 tanggungjawab maa...
H : tu secara umum
siti sifir: no 2 sbb dia memang baik
H : sikap or cara idup dia seharian yg buat akak respek giler kat dia
siti sifir: segalanya ttg dia

Jangan bayangkan yang susah2 dahulu sebelum kawin. Bak kata seorang sahabat saya, "Buat apa nak takut benda yang belum tentu?". Contohnya takut tak ada duit, takut tak bahagia, takut itu dan takut ini. Kenapa mesti takut??

Saya sendiri bukan berani sangat semasa hendak berkahwin malah boleh saya katakan saya gamble sahaja tapi dalam gamble pun saya masih punya naluri yang kuat bahawa suami saya ini adalah orang yang baik untuk saya. Kami tidak berkawan dan saya tidak kenal dia langsung secara peribadi. Pun begitu, saya tidak meletakkan gambaran negatif terhadapnya.

Ia ibarat kita salah sangka dengan apa yang ALLAH akan takdirkan kepada kita. Kita bagai menyangka yang ALLAH akan beri kita kesusahan sedangkan kita perlu faham, sebagai orang yang beriman, pastilah iman kita akan diuji. Malah ALLAH telah berjanji bahawa Dia tidak akan beri ujian yang tidak mampu kita hadapi. Itu janji ALLAH dan ia tidak serupa dengan janji manusia.

Cubalah bersangka baik dengan ALLAH, berharap kepada kebaikan dalam diri bakal pasangan. Sesungguhnya apa yang ALLAH berikan adalah yang terbaik buat kita. Selamat menjalani hidup baru kepada semua pasangan yang baru berkahwin. Laluilah dengan alami semua ini...

Monday, December 21, 2009

Think Positive : Prime Strategy To Success


Bismillah,

Have you ever heard about this hadith:

"Careful with your thought because it will produce words,
Careful with your words because it will produce deeds,
Careful with what you do as it will produce habits,
Careful with your habits because it will shape your character,
Careful with your characters because it will determine your direction, joy or disastrous"

We are not only consists of physical body but we are made up by a collection of emotional, spritual and intellectual. According to the hadith above, we can see that what appears in our spritual part will appear in our daily behavior.

There are many study that tell nobody with the negative thinking will success. How it could be? When they think about something, what they can see is the barrier in his way to success. His focus is only the failure and thats what he get. Now, compare two employees which is one of them always get the promotion but another one seems really hard to get it? Did they have the same pattern thinking?

Those who succeed still met with obstacles in their effort but they will not blame anybody. What are they focusing is how they can repair the failure with what thy have in their own hands. So do we, if we have the positive thinking, it will bring us to the success. I am sure that think positive is not easy. Satan will always bring down our spirit. But, we have to put high effort to say no to satan whisper.

  • Make a decision to do your own thinking and have control over your attitude - think of what you can do today and how you will make a difference to your life instead of allowing people and situations to dictate
  • Associate and mix around with people who can provide something value - I'm sorry to say that most Malay always don't like other Malay to get succeed. I have a big example, my husband always ask 'somebody' where he get the turkey stock, but the man always answer "From a friend." Whats wrong if you answer like this, "I get the think from Ali, his house is near the river. Do you want th phone number?" but it never happened until my husband found the supplier by moving slowly with the car from a village to a village to search the farming area. What a bad attitude! So mix around with people who can help you inspire your inner motivation.
  • Avoid feeling sorry for yourself - it is just a part of life. Feeling sorry for yourself only wastes precious brainpower. Everyone have to face the tough times at some point..so face it!
  • Start saying positive things especially about yourself - start saying 'Yes I can!' rather than 'alamak matila aku kali ni...'
  • Read more - so you will get new ideas, you will found others also face the same thing as you and you will realized we will go through the tough time easier.
I dedicate this entry to WAHM to be. It is really hard to make decision to quit from your job. But if you get more benefit by doing this, don't be afraid. May ALLAH help our journey to success.

Last but not least, remember this :
  • Nobody's perfect
  • Everyone makes mistakes
  • Bad thing happen to good people
  • Your mind determine your life

Sunday, December 20, 2009

Kakyong Telah Kembali Bersiaran


Bismillah,

Saya sangat terkejut semalam bila mendapat komen dari kakyong pada salah satu entry saya. Ia menandakan dia telah kembali bersiaran dan persoalannya sekarang adalah dari laptop manakah dia bersiaran? (kakyong..sila baca entry ini sebagai pihak ketiga..huhu) Setelah bertanya tadi, kakyong bgtau saya dia telah repair lappynya tapi kos membaiki adalah lebih kurang RM 900++.

Untuk pengetahuan kakyong, saya telah berkomplot dengan blogger2 lain dan terhasillah cerita2 di dalam entry di bawah (sila baca ikut turutan) :
Kakyong,
Kami lakukan ini dengan niat hendak membantu meringankan beban yang kakyong (sahabat kesayangan kami) tanggung. Sekarang, saya akan pindahkan apa saja yang mereka berikan kepada saya dengan kadar segera. Kami berharap kakyong dapat terima ini sebagai tanda kasih kami pada kakyong. Ada yang memberi sumbangan, ramai lagi yang memberi doa.

Sahabat2 yang terlibat,
Saya akui saya lewat dalam mengatur hal ini. Mungkin jika saya tidak diasak telefon rosak (untuk menghubungi tuan laptop) dan kereta rosak (untuk sampai ke rumah kakyong) mungkin hal ini dapat saya aturkan dengan kadar segera. Saya juga difahamkan tuan laptop dilanda kesibukan sehingga dia tidak dapat menghubungi saya juga. Tapi jangan bimbang, duit masih ada di dalam akaun saya.

Saya berkira2 mahu menyampaikan sendiri laptop ke tangan kakyong sendiri lalu saya beri lebih ruang kepada tuan laptop sementara kereta saya juga dapat dibaiki. Tapi perancangan ALLAH nyata lebih sempurna dari perancangan saya. Saya memohon berjuta kemaafan atas kedhaifan saya dalam melaksanakan projek ini. Tapi jika kalian masih lagi rasa saya melakukan kesilapan, saya pohon ampunkanlah.

Langkah seterusnya :
  • Setelah kakyong baca semua ini, saya minta kakyong tinggalkan mesej dalam kotak komen ini.
  • Saya akan emailkan semua email dari penyumbang dan email maybank2u yang saya terima.
  • Saya akan emailkan semua no yang menghantar mesej ke telefon saya
  • Duit akan segera saya pindahkan kepada kakyong bagi menggantikan duit yang kakyong gunakan untuk membaiki lappy nya
Kakyong, setelah menerima sumbangan dari penyumbang pertama, saya menangis. Apa perasaan kakyong agaknya ya?? Maafkan saya sebab buat semua ni tanpa pengetahuan kakyong sedangkan saya ada mesej kakyong masa spek kakyong patah tu...

My Very 1st Keras Kekung Muffin


Bismillah,

Lama dah ni buat. Segan nak upload sbb ia bagaikan membuka pekung di dada. Maklum saja, udahlah keras, huduh pula di pandangan mata. Rasanya? Saya makan satu dua aje..tapi anak2 saya makan sehingga habis. Takpe...lenkali umi buat lagi ye


Lihatlah betapa tiada seninya meletakkan bahan ke dalam bekas


Okeh sbb ini 1st time buat, saya cukup panik tgk dia mcm nak terkluar acuan


Chef Arwa


Chef kanan


Sila ketawa beramai2...saya tidak kecik ati..

Yang nak ketawanya, Asmaa' bawak gi sekolah pastu bila balik dia kata, "Umi, kawan kakak kata esok bawak yang bentuk love tau..." Haihhhhh...

*Pesanan penaja - jangan minta resepi

Big Cellophane Tape Usage To Me


Bismillah,

Don't be scared to have many child if U read this entry. I don't mean to tell you that if U have many child, U will face this. But it really happened to my life. This big cellophane tape really help me most of the time. How about you??


It helps me to patch my rubber mats

When they torn their book, I use this to stick them back

My husband use this to attach a tissue whenever the bloodsucker attack him. The picture?? Sorry..sensored :P

I use it to close the ant's path hole...hahahaha

Thanx to U my lovely cellophane tape...and u too mr scissors

*apakehalnya entry in English, amik mood nak buat another entry in English lorss...

Saturday, December 19, 2009

Dugro to Anmum Essential


Bismillah,

2-3 minggu lalu Arwa asyik cirit birit sehingga kami menyangka si cantek kami itu kecacingan. Lalu kami beri dia ubat cacing. Tapi dia masih cirit juga. Saya mula menjadi lebih teliti pada pemakanan mereka. Tapi anak yang lain tidak begitu. Tak lama selepas itu Usamah dan Uwaiys pun turut join sama. Saya dah mula risau.

Sudahlah begitu, Arwa pun tak dipakaikan CD. Mana larat weih si buyut ini mau tonyoh CD. Lalu saya teringat pada biras saya yang anaknya turut diberikan Dugro. Tapi itu masa raya Aidilfitri lagi. Dia kata selepas aje Dugro tukar packing dari biru ke hijau, anak dia mula cirit birit. Mmm..sedangkan anak saya baru2 ni saja lagi jadi.

Sebelum ini pun kami beli sekotak terus dan tak ada masalah apa2 pun. Dalam sekotak ada sedozen okeh dan sedozen itu tahan selama lebih kurang nak dekat2 sebulan (biasanya tak sempat) sehingga mak saya ditawarkan percutian ke Bali kerana tolong lariskan jualan. Tapi lepas tu tukar ke Chiang Mai malah terbertembung dengan Hans Isaac di sana.

Lalu saya cuba beli Anmum Essential dan alhamdulillah dari cirit berkali2 sehari kepada poo poo sekali sehari semula. Cuma saya takleh nak trace lagi prime time dia poo poo. Jadi sekarang, saya belikan mereka Anmum Essential. Saya cuma nak tanya mak2 di luar sana, adakah anda mendapat atau rajin mengumpulkan kelebihan2 yang ditawarkan oleh produk ini atas duit yang anda laburkan??

Saya baru sahaja daftar untuk menjadi ahli dalam laman web mereka di http://www.anmum.com/my/Registration.aspx. Manalah tahu kalau kumpulkan sudu mereka kita dapat tukar dengan BMW ka kan???

*Anmum sangat mahal bg saya. Tapi terpaksalah buat masa ni kan....kena belajar tandem nusing lak nampaknya lepas beranak ni...huhuhu

Blog Ini Sudah Siap Di Renovasi

Bismillah,

Kalian, di sini saya ingin mengumumkan bahawa blog ini telah siap direnovasi oleh :


MyBlogSalooon


K.Emma sangat bersabar dengan saya dan saya sangat hargainya. Tanyalah K.Emma betapa bendulnya saya dan dia jawab dengan berhemah dan rock sekali. Telah banyak pujian tentang layout ini dan ingin saya bgtau bahawa bukan saya yang buat tapi ia adalah kerja k.Emma. Kos? RM 40 sahaja.

Jadi kepada sesiapa yang berminat untuk mendapatkan perkhidmatan ini, sila hubungi MyBlogSaloon untuk pakej menarik yang mereka sediakan.

Selepas ini, ape ek program nak buat??

Memilih Pasangan Ideal


Bismillah,

Entry ini ditujukan kepada orang bujang. Saya tidak berhasrat menujukan entry ini kepada suami2 orang apatah lagi suami saya sendiri...harap maklum :P

Dahulu, ramai juga yang minat nak tanya soalan ini kepada saya. Macam mana nak tau dia itu ideal untuk diri kita kah atau dia macam susu Ideal dalam tin saja? Sebenarnya, my mega answer will be, 'follow ur instinct'. Sila perhatikan beberapa tips yang diturunkan di bawah ye...

  • Tidak perlu berkawan lama2 - ada tips yang menyarankan tempoh 2 tahun adalah minimum bagi menentukan kebahagiaan dalam rumahtangga. Bagi saya pula itu adalah menyusahkan. yang penting adalah masing2 taaruf, kemudian pulang dan buat istikharah. Kalau sebok nak kawan sampai 2 tahun, alamatnya sempatlah nak touch n go. Yang tu nanti sapo nak tanggung??
  • Ikut pilihan keluarga OK kah? - Ok jika orang itu memberi instinct yang nyaman. Jika anda ada pilihan sendiri dan tamau keluarga carikan, eloklah diperkenalkan. Kalau tak mungkin akan terjadilah perkahwinan paksa. Kalau kena paksa dengan orang yang baik, kira oraitlah tapi kalau tidak mcm mana. Jadi, sila bertindak dengan bijaksana ye.
  • Jangan bermimpi seorang diri - anda adalah seorang yang suka buat drama dalam kepala. Maka mulalah anda set bermacam2 episod yang manis2 di alam rumahtangga sedangkan realitinya tidak mungkin selalu begitu. Ingatlah bahawa rumahtangga yang bahagia memerlukan usaha yang tinggi dan kesabaran tahap 8.
  • Selesaikan masalah keperibadian dan tingkah laku sebelum berkahwin - saya bg contoh, jika seseorang pasangan dulunya adalah seorang penagih, maka rawatlah cepat2 ketagihan itu. Merokok pun...cuba2lah hilangkan ketagihan tu. Contoh lain, kalau ada sikap panas baran..cubalah dengan cara apa yang ada untuk menghilangkan masalah ini. Bukan apa, nanti anda senang2 aje nak tangan2kan pasangan dan anak2 pula dan ini mungkin akan menjadi suatu penganiayaan sedangkan rumahtangga adalah satu alam untuk kita merasakan kerahmatan ALLAH di dalamnya.
  • Jika anda sedang menjalani proses taaruf dengan bakal pasangan, telitilah penampilan, kepintaran, pendidikan dan kerohaniannya serta mungkin faktor lain. Jika dari awal anda rasa tidak enak dalam pemerhatian anda, mungkinlah tiada jodoh anda dengan orang itu.
  • Jika kalian perasan kalian ada banyak persamaan maka mungkin itu satu kelebihan buat anda. Maka tidak banyak pula nanti anda bergaduh2 nak cari penyelesaian kan
  • Kongsi cita2 - supaya masing2 tahu, owh dia ini bercita2 tinggi, takkan lak aku nak terus makan gaji aje?? Dari situ nilailah sama ada padankah diri kita dengan orang itu.
  • Tak sibuk brgaduh seblom berkahwin - ai..takkan belum apa2 lagi dah gadoh kot??
  • Kalaupun terbergaduh, bolehkah diselesaikan? Kalau tak boleh selesai rasanya anda pun tahu jawaan untuk diri anda sendiri kan??
Moga ini dapat memberikan sedikit gambaran kepada anda supaya dapatlah dibezakan pasangan ideal dan susu Ideal okeh??

Juga di bawah adalah petikan dari filem Syurga Cinta yang mana kita dapat jadikan sedikit panduan untuk kenalpasti jenis cinta anda....

video

Friday, December 18, 2009

Asmaa' Adalah Antara Pemenang "Seindah Butterfly" Kategori B

Bismillah wa Alhamdulillah,

Di sini quote pengumumannya :


Terima kasih kepada Penganjur : Puan Butterfly..selamat kembali ke Malaysia :)
Juga kepada Penaja : Puan Cuda.

Saya udah email apa yang kalian perlukan. Tahniah buat peserta dan pemenang yang lain :) Ini adalah pertama kali Asmaa' masuk pertandingan dan menang. Yeayyyy!!!

Saya Antara 10 Pemenang Kategori Penghargaan

Bismillah,

Keputusan ini telah saya dapat lebih awal. Cuma saya tidak dapat beritahu di sini sahaja. Di bawah adalah pengumumannya :

10 Pemenang Kategori Penghargaan

10 Pemenang Penghargaan (Artikel akan dimasukkan dalam salah satu projek penulisan, blog pilihan dalam diari naufal)

1.Sitisifir- http://sitisifir10.blogspot.com/
2.Wan Anie- http://tintacomellote.blogspot.com/
3.Nor Azura Abdullah - http://comeybelako.blogspot.com/
4.Faziatun Nisa - http://fazya.blogspot.com/
5.Normi Hj. Mat Yusof http://kedaihuffaz.blogspot.com/
6.Siti Mariam binti Mohamad Morshidi- http://gerairizqi.blogspot.com/
7.Ummu Hanani- http://ummihanani.blogspot.com/
8.Kak Chik - http://keluargakusayang.blogspot.com/
9.Mommy Lyna-http://mysuperkids.net/
10.Salwa-IbuKauthar.Com (Mohon emailkan saya jawapan peraduan- pn.masayu@gmail.com)


Dapat penghargaan pun cukup untuk membuat saya rasa suka :) malah teramat suka sekali. Untuk ini, k.Masayu telah minta perkara berikut dari saya :

Kepada 12 pemenang, perlu bersedia. Hantarkan sebelum 20 Disember 2009.

1. Nama mengikut Kad Pengenalan (cth. Masayu Ahmad) -NORHAFIZAH MADZLAN

2.Gambar pilihan, sama ada gambar profile anda atau gambar bersama anak-anak atau gambar di pejabat di rumah anda. Gambar ini akan digunakan dalam projek penulisan saya.

Gambar yang di atas sekali itu saya harap dapat memenuhi citarasa k.Masayu. Bukan apa, saya tidak minat mengambil gambar diri sendiri. Pulak tu, tidak ada yang mahu mengambil gambar saya :) Kalau itu tidak menarik, beritahu ya. Saya akan peras ugut suami saya tangkap gambar saya nanti.


Perkhabaran Laptop Kakyong


Bismillah,

Duhai kawan2 yang berkenaan :) Saya menerima banyak soalan dari kawan2 yang rindukan k.Yong. Saya minta maaf dalam minggu lepas saya tidak dapat nak jawab sbb malu nak tunjuk belang yang saya ini menantu yang kuat blogging. Jadi saya rasa ini perlu dijawab dengan membuat satu entry.

Laptop itu sedang dalam urusan penghantaran. Saya sendiri tidak dapat menghubungi Lyna sbb telefon rosak. Kalau setakat kena block, saya masih ada no prepaid untuk bersoal jawab. Malah enpon suami saya juga kena block..hihi...jgn risau, kami masih cukup makan dan ini sekadar memberi keutamaan kepada hal2 yang penting.

Atas sebab itulah saya tidak dapat menghubungi dan dihubungi. Tapi jika anda masih ingin bersembang dengan saya tentang hal ini, boleh contact di no 057164966 atau YM : sitisifir10. Cuma bila guna no itu, akan selalu ada background sound kanak2 ini...hihihi...kalau enpon boleh lari ke dapur kalau nak dengar suara lebih jelas.

Kenapa saya tidak dapat buat mini gathering?
Jika ada yang nak arrange, bgtau saya. Saya sendiri tidak sempat hendak mengaturkannya dan saya rasa mungkin akan jadi terlalu lewat jika saya yang aturkan sebab yang penting sekarang adalah kita dapat serahkan lappy itu kepada kakyong secepat mungkin. Tambahan pula kereta kami rosak dan saya rasa sukar hendak bergerak luar dari P.Buntar. Nak suruh kakyong ke sini adalah tidak gamak, tempohari dia datang rumah saya dengan meminjam kereta orang lain.

Bila sahaja kakyong boleh mula bersiaran akan saya beritahu dengan kadar segera. Saya juga harap hal ini dapat diselesaikan sesegera mungkin.

Tetamu Datang Membawa Rahmat


Bismillah,

Minggu ini dari hari Ahad sehingga hari ini hari Jumaat, hari menyambut Maal Hijrah, saya tidak langsung menulis sebarang entry. Sebabnya ibu mertuaku, 2 adik ipaku dan dua anak saudaraku datang ke rumah dan kunjungan mereka adalah surprise buat saya!!! Sudah namanya surprise, maka malam itu pun makan masakan yang surprise jugalah mereka...hihi..

Sebenarnya malam sebelumnya (hari yang saya ceritakan tiada air itu) saya terima kunjungan Mima tapi sbb takde air maka terkilanlah saya bila Mima tak dapat tido di umah kami. Kemudian, datang keluarga suami saya ini, kemudian datang pula sepupu mereka dan semalam sahabat saya Ida Sofina datang dengan keluarganya dari Terengganu. Kiranya minggu lepas adalah minggu bersama tetamu.

Saya memang seronok sangat2 apatah pulak anak2. Time diberitahu tokku mereka dah nak sampai, kiranya sampai beratur tepi tanggalah menunggu. Suruh kemas rumah pun diorang kemas sungguh2. Takde gi jalan mana2 sangat pun, sempatlah bawa mereka merasa naik feri, pegi zoo Taiping. Maklum saje, kereta kami pun rosak dan belum berkesempatan nak repair. Sob sob...kete rosak (dua2 lak tu), tepon rosak, kamera pun rosak...adeih...

Ikutkan hati, tadi nak ikut mereka ke Cameron Highland pulak. Tapi suami I tak brapa nak setuju...sob sob...mungkin sbb masalah kereta lah. Mertua saya lak kata mungkin dia kesiankan saya yang terboyot2 ini. Tapi kalau ikut saya memang saya nak gi. Bila saya saja2 tanya, "Bila kita nak bawa anak2 pegi??" Dia jawab "Tahun depan.."Hihi....saya nak tuntut ini ye wahai incik suami. Please keep in ur mind.

Seperti tajuk yang saya kata di atas, alhamdulillah, rezeki kedai spek ni pun bolehlah tahan. Malah staff saya juga perasan begitu. Tetamu tidak putus dan customer pun ramai. Dua2 pun saya sangat suka. Ini adalah janji ALLAH dan alhamdulillah saya merasainya sendiri.

Saya petik kelebihan menyambut tetamu berdasarkan hadis dari link ini :


Rasulullah SAW bersabda :
1. "Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, hendakla ia memuliakan tamu-tamunya, dan barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, hendaklah menjaga hubungan silaturrahimnya, dan barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, hendaklah dia berkata baik (benar) atau lebih baik diam." [HR. Bukhari Muslim]
2. "Apabila masuk tetamu pada satu keluarga (rumah), maka dimurahkan Allah rezeki keluarga itu, dan apabila tetamu itu keluar, maka Allah mengampuni dosa-dosa keluarga itu." [HR. Dailami dan Anas]
3. "Sesungguhnya apabila tetamu masuk pada rumah orang mukmin, maka Allah limpahkan 1000 berkah dan 1000 rahmat pada ahli rumah tersebut." [Durratun Nasihin, hal 22]
4. "Barang siapa memberi makan terhadap saudaranya sesama muslim yang sesuai dengan keinginannya, maka Allah mengharamkan dia dari api neraka." [HR. Hakim]
5. "Sungguh, secepat-cepatnya sedekah yang diterima Allah ialah menghidangkan (oleh seseorang) akan makanan yang baik, kemudian ia suruh saudara-saudaranya untuk menikmatinya." [HR. Ibnu Abu Dunya]
6. "Sesungguhnya, malaikat selalu mengucapkan selawat atas seseorang, selama hidangannya masih tersedia." [HR. Hakim dan Tarmizi]
Di bawah ini pula adalah adab2 menyambut tetamu :

NOTA PENDIDIKAN AGAMA ISLAM PMR ADAB..... height="500" width="100%" > value="http://d1.scribdassets.com/ScribdViewer.swf?document_id=20168202&access_key=key-3tv25vlfuzawiudmgrt&page=1&version=1&viewMode=list">

Saya akan datang lagi dengan beberapa entry (warning siap2 takut ada yang muntah nanti). Bukan nak balas dendam sbb tak dapat nak blogging aritu tapi memang ada benda yang saya perlu tulis.