Thursday, June 11, 2015

Memilih Untuk Bersabar

Warna warni rumahtangga :)

Seminggu dua ini, saya yakin zauji sangat letih kerana kalut menguruskan pembinaan surau depan rumah kami ni. Namun disebalik letihnya dia, kelihatan wajah yang ceria kerana sekurang-kurangnya projek berjalan. Tidak hanya statik.

Namun, ada kala.. Angin lintang pukang akan menjengah kihkih..

Satu kelemahan saya ialah, saya xreti nak menyelamatkan kereta andai ia tersekat di dalam pasir. Maka, saya akan usahakan letak di tempat yang selamat. Selamat bagi saya adalah di tengah-tengah laluan.

Boleh pula terlupa yang lori sedang rancak keluar masuk. Lori batu bata, lori besi, lori simen, lori pasir, lori tanah... Macam-macam. Maka, letak kereta di tengah jalan adalah kurang bijak haha..

Lagi kurang cerdik bila lepas letak kereta, masuk dalam rumah dan tidur. Tengahari yang panas, dengan selepas melalui perjalanan (macam la jauh sangat pejabat pos haha).. Memang sedap untuk tidur.

Tak lama terlelap, bunyi kecoh pula. Terus terjaga. Faham yang ada orang cari kunci kereta. Disebabkan baru bangun lena maka meraba juga nak cari dimana kuncinya. Maka kecoh lagi. Tapi tak masuk kepala pun kecohnya tu.

Dah jumpa kunci maka kereta dialihkan dan lori pun berlalu pergi. Iman duduk disisi sejak saya bangun tidur. Kalau tak salah, saya dah capai pengepit kuku untuk potong kuku anakanda.

Bila zauji masuk, Iman terus tanya abahnya, "Nape abah marah umi?!".. Hihi.. Abah xboleh macam2 dengan umi. Anak2 selalu ada untuk backing.

Suara abah kendur, "Abah xmarah umi. Abah sayang umi".. Ehem ehem.. Padahal umi masa kecoh tadi, tengah kosong otak. Tau dan rasa macam kena marah tapi xmasuk dalam kepala. Terasa memahami kelelahan orang yang kerja berat.

Kesilapan saya meletakkan kereta di tengah jalan boleh mengganggu kerja dan mengambil sedikit masa mereka juga. Mujur jugalah mulut tu tak lancang nak menjawab sewaktu didesak-desak mencari kunci kereta. Jika tidak episod ini akan jadi panjang. Angkara syaitan yang mahukan pergaduhan.

Hati sejuk sendiri mendengar jawapan zauji tu. Ingatnya pada mulanya mahu memujuk diri tapi eh.. Terpujuk pulak dengan kata-katanya pada anakanda Iman.

Selepas itu, semasa menemaninya makan, suasana kembali seperti sedia kala. Tiada guna memanjangkan kisah.

Kita boleh sahaja menyimpan dendam lama dengan pasangan kita. Tapi untuk apa? Bukankah terbaiknya kita selalu memujuk hati supaya bersabar.

Setiap manusia pasti ada kerenahnya. Dia tidak sempurna. Kita juga! Maka apa perlu mementingkan diri sendiri sehingga api perbalahan marak menjulang.

Banyak peluang untuk membuat pahala. Cuma kita perlu pilih bagaimana...

Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!