Monday, May 28, 2012

Mencuci Rumah Semasa Hamil

Bismillah,

Sebelum ni saya pernah tulis dah berkenaan angkat barang berat semasa hamil. Sekarang turn untuk kemas rumah pula. Boleh atau tidak mengemas rumah. Sebenarnya apa sahaja yang kita boleh lakukan semasa tidak hamil, juga boleh dilakukan semasa hamil. Secara asasnya begitulah tapi pastilah dengan kadar yang berbeza.

Menyapulah semahumu, ikutlah apa saja yang anda mahu lakukan. Cuma satu sahaja yang kita perlu sangat concern tentang mengemas rumah ini. Seperti saya, saya suka mengemop tetapi saya tidak menggunakan cecair. Jika mahu basuh pinggan, belum tentu semuanya saya gunakan sabun. Tetapi ada orang yang tidak boleh tidak dia mesti menggunakan sabun basuh dan sebagainya.

Tidak salah pun jika anda selesa begitu, tapi cuba perhatikan saranan ini :

  • Pakai glove ~ untuk elak bahan kimia terserap melalui kulit dan bimbang sampai ke baby
  • Bau ~ hidung kita kenal benda yang tengik dan bahaya. Jika kimia yang terkandung adalah sangat kuat, jangan cuba2 hidu. Tidak lupakan buka tingkap untuk lebih pengudaraan
  • Jangan sesuka hati combine dua bahan kimia yang mengandungi ammonia dan klorida. Baca pada detel produk dahulu kerana gabungan dua bahan ini adalah sangat toxic
Sifir mudahnya, kalau baunya tengik, jauhkanlah supaya anda dan baby selamat. Semoga ALLAH mudahkan semua ibu mengandung dan semoga benih2 Muslim akan menjadi pembela agama kelak. 


3 comments:

  1. adakah k.pija hamil lagi? ;)

    thanx 4 the sharing...

    ReplyDelete
  2. ahaha..
    soalna cepu emas juga
    akak bunting lagi ke?!ker?!

    ReplyDelete
  3. besar pengorbanan ibu mengandung..
    banyak benda kena ambik kira demi baby..:)
    aka pregnant ke?hehe tanya jugak la..

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!