Monday, September 15, 2014

Whatsapp vs Telegram

Semalam saya keluar dari 10 grup lebih kurang.. huhu.. alhamdulillah harini saya berjaya baca semua mesej whatsapp dengan tenang.

Saya pilih untuk stay dalam grup berkaitan :
- family
- bisnes
- natural living

Sebab 3 grup diatas ni ada benda yang saya perlukan darinya.. so nak taknak kena stay..

Kalau ikut tu, ada bbrp grup yg xde kaitan dgn 3 perkara ni saya masih stay adalah kerana, bila minta nk undur diri, diorang tak bagi.. hehe.. jadi untuk tidak mengkeruhkan keadaan saya stay aje dengan syarat mereka tak bole kecik hati kalau saya tak respon isu disitu.

Selepas saya keluar, tiba2 macam ada penyakit merebak. Tiba2 dalam grup yang saya ada pun ramai yang keluar hehe.. dan ada tu bgtau diorang keluar dr grup yang lain2 pula huhu..

Xde masalah nk kluar. Keluar grup bukan bermakna putus ukhuwwah. Skang banyak medium untuk bersilaturrahim cuma antara nak dan taknak aje. Cumanya sebelum keluar, kalau boleh bagi notis awal.. so kawan2 bole bagi ucapan terakhir sebelum kita keluar.. dan kita bole respon mereka. Saya bgtau 12 jam kot sblm keluar dan sempat la muhasabah sikit2 dgn bbrp grup sblm pergi.

Jadi saya nasihat kalau nk keluar grup, janganla keluar tiba2 tanpa bgtau apa2. Dan kalau boleh bgtau beberapa jam sebelum keluar so ahli grup ade kesempatan nk cakap pape dgn kita sebelum berundur diri. Ni bukan ape pun, sekadar nak meraikan persahabatan.

Oh ye.. sekalipun saya keluar dari grup di whatsapp tapi saya tak keluar dari grup telegram pun sbb xterganggu sangat dengan grup di telegram.. dan berikut sedikit pemerhatian saya berkenaan apps telegram :

Kelebihan telegram
- dia x autodownload gambo
- xsimpan conversation
- member grup bole sampai 200
Kesimpulannya telegram xberat mcm whatsapp bole sbbkan tepon hang

Kekurangan telegram
- kalau dok tpt line x clear kena retry byk kali time nk anto msg..
- gambo nk tgk kena download tp ada setting auto download kalau suka
- xleh nk cari data mcm sll buat di whatsapp dengan butang search
- xleh email conversation

Telegram adalah tpt yg sesuai untuk menjalinkan ukhuwwah tetapi whatsapp sesuai untuk berkongsi ilmu. Perhati semula dua apps ini. Untuk grup yg berasaskan ex classmate, schoolmate dll elok buat di telegram. Utk grup berasaskan ilmu mcm usrah dan prinsip maka elok di whatsapp utk memudahkan pencarian data..

Hehe.. tu aje.. teknologi yang ada kita manfaatkanlah dengan cara terbaik.. fokus redha Allah..

Sekian ;)

Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!