Monday, October 22, 2018

Jom Rawat Resdung, Sinus, Selsema, Hidung Berair Dengan Selamat, Segera

Meh, sape ada masalah sinus, hidung berair, kerap selsema dan yang sewaktu dengannya jemput baca.. kiki... Saya akan kongsikan rawatan berkesan jika ALLAH izin.

Bismillahirrahmanirrahim,

Semalam ke kelmarin, ada seorang geng bff ngadu dia sinus. Saya tau, serba tak kenalah jadinya. Ya, saya boleh faham kot sebab saya dulu memang kalau tak bersin puluh-puluh kali sepagi memang tak sah.

Keadaan jadi makin teruk bila suami bela itik dulu, dedak pula letak tepi tingkap bilik saya selalu duduk. Memang selalu sangat la gatal hidung, tekak, lubang telinga.

Tahap dia tu sampai selalu la buat bunyi vavi sebab gatal tekak, lubang telinga sampai cuci gila asyik korek, mata merah menyala dan hidung tersumbat dan hingus meleleh adalah kawan baik saya.

Oh ya, saya pernah sampai tahap letak minyak angin dalam telinga sebab gatal. Tekak tu je la tak pernah terfikir lagi nak garu dengan garfu tapi gatal dia memang tahap tu lah.

Sungguh habaq dan dah banyak kali saya ulang pun cerita ni, alhamdulillah resdung tu hilang teruih lamaaaaa sangat yang saya yakin mungkin sebab pengambilan buah markisa tiap hari.

Semua orang tau markisa ni tinggi vitamin C dia. Kalau saya bancuh kat anak air markisa, depa minum air tu tapi saya kunyah biji dan pulp dia tu selepas tapis. Alahai, nak kena tanam buah markisa balik.

OK, balik pada bff kami tadi. Dia cerita sinus tu sebabkan dia sakit kepala, sujud rasa sakit berdengung (sakit kan kalau kena huhu) dan dia dah buat macam-macam untuk rawat diri sendiri macam madu lemon, ubat homeo, evoo, habbatussauda juga.

So, saya advice dia NUTRILITE Garlic with Licorice dan NUTRILITE Bio C Plus All Day Formula untuk dia. Hehehe... tapi saya tak sebut la NUTRILITE. See... sikap apa ntah segan nak sebut padahal orang tau je pun kita jual AMWAY sekian lama dah.

Katanya, dah makan kapsul garlic tapi ALLAH belum izin lagi sihat. Lalu saya tanya ambil vitamin C juga tak? Katanya takde la sampai ambil pil dan saya memang tau geng saya ni memang tak layan pun supplement-supplement ni haha.. So, dia tanya saya kalau makan oren ok tak?

Ya, boleh je nak cuba. Oren tu adalah sumber vitamin C yang baik. Lebih baik ambil yang asli. Itu memang terbaik.

Cuma, keadaan saya haritu masa ambil dua supplement ni memang sangat terdesak. Saya tengah galak buat sos. Ko rasa confident bersih ke kalau asyik genyeh hidung? Memang tak la...

So, waktu tu dan-dan saya decide ambil dua supplement tu dan doa mohon moga ALLAH beri kesihatan yang baik kembali.

I used to be that 'super-natural' woman yang tak main la makan supplement-supplement ni. Makanan asli lagi bagus. Tapi, saya dah sampai that level yang terpaksa letak tepi kejap my mindset tu dan rawat diri segera.

Alhamdulillah, syukur sangat bila kehingusan tu reda. At least, berkurang satu alasan untuk mengamuk macam gorilla dan bikin suami bosan dan anak-anak kesedihan hanya kerana saya kuat mengamuk time hingus meleleh tu.Tapi, alasan lain banyak lagi kahkahkah,.... adoi!

Ya, terpulang kepada cara masing-masing. Kalau boleh bersabar memang bagus guna natural remedy. Slowly but sure orang kata. Tapi, kalau rasa nak cepat dan nak cari solusi segera, saya advice dua benda ni pada kalian ya sebab saya dah cuba dan alhamdulillah berkesan untuk saya...


Jom kalau nak sembang
WhatsApp Pija 0199515058








Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!