Sunday, May 13, 2007

Menjaga Hubungan Baik Dgn Bos


Ini juga adalah salah satu kategori menjaga hubungan sesama manusia. Sifir yang sebenar untuk berjaya dalam hidup adelah menjaga hubungan tak kiralh dengan Pencipta kita ke atau sesama manusia. Jadi dalam kerjaya, menjaga hubungan baik dgn bos adalah penting. Kalau tak susahlah utk kita pergi jauh dalam kerjaya kita atau yang paling horror sekali kene buang kerja. U'r fired...!! Aaa tidak...

Memang ada di antara kita yang dapat bos yang adoila..Punya la garang. Naik tensi kalau gi keje tus..Saya pernah sekali, tapi yg magicnya kalau dia nak marah, dia suruh gi tempat lain. Aha, dia takleh marah kalau saya ade. Alhamdulillah sekurang2nya saya tak kene marah kerap2. Tapi tak kisah la dia garang sbb gaji kita dia yg bayar so ndak tak nak kene la baik dgn dia.

1. Fokuskan perhatian anda pada kepentingan syarikat. Sbb ape, bila company up, kita pun akan up dgn automatik melainkan kita buat keje tapi tak dapat mende, yg tu kene la perjuangkan sket hak kita kan?

2. Walaupun bos bersikap dgn sikap yg kita rasa tak munasabah dan suka menyusahkan kita, tak payah la susah2 nak ubah dia. Fahami pendirian dan cara dia buat kerja dan kita sesuaikan pula dgn cara kerja kita. Maklum la dia kan dah lama makan garam. For sure dia lagi hebat pada kita n we have to learn dari dia. Cari benda yang dia selalu titik beratkan dan beri perhatian pada benda tus...

3. Fahami bos anda - yang ni penting! Kita kene tau apa dia suka dan apa yg dia tak suka. Dia pun manusia biasa mcm kita jugak. Jgn asyik nampak yg -ve aje kat dia. Sbb tak kira la bos ke sape ke, kalau kita asyik nampak yg -ve je, ini akan menyebabkan kita terhalang utk melihat ke dalam diri dia.

4. Normally, majikan tak mau dengar sesuatu benda esp yg kita tgh handle dari org lain. So, bgtau dia apa yg telah berkembang atau menguncup seblom org lain yg cakap.

5. Sentiasa libatkan diri dalam xtvt berpasukan. Kalau buat ape2 termasuk lah acara membeli belah beramai2, why not kita ajak dia..Kurang2 time makan poket kita jimat ahaks...

6. Beranikan diri utk tolong dia dalam byk hal. Kalau dia tak mintak tolong just offer kan diri. Dia akan rasa kerja dia mudah dan akan menghargai kita yang berpenat lelah utk membantu.

7. Pastikan anda menepati janji. Terutamanya pada ketika kita yg berjanji sendiri. Kalau tak dapat bgtau awal2, jgn bgtau dia dalam keadaan tak sesuai. Dah dia nak terberak sangat baru bgtau toilet rosak. Bahhaya tus...

8. Kenali dia sebagai manusia biasa. Ini akan memudahkan komunikasi kita dengan dia dan seterusnya dia jua akan baik dgn kita.

9. Elakkan dari mengata keji. Dah kompem kan mengata ni berdosa. Cuba gak kontrol sket benda yang tak elok dibincangkan. Sbb nya dibuatnya ade org yg nak melagakan kita dengan dia, sape yg akan kene buang nnt? Bukan kita ke?

10. Pujilah sket. Jgn byk2 sbb sebenarnya semua yg baik datangnya dari Yg Maha Bijaksana. Betul kan?

Adus, mata ku ini betapa lah mengantuknya. Ade tak sape2 nak share ubat tahan ngantuk. Siang lagi nk ngantuk...

1 comment:

  1. Kita berhibur jap dengan pantun kelakar di bawah, yang dipetik dari buku ‘Alamak, Bosku Seperti Hitler!’ hahaha:

    Pagi-pagi, sudah mencemuh,
    Si pemandu terus terdiam mengeluh,
    Bos ini jenis yang kecoh,
    Dapat “Tan Sri”, satu dunia dia heboh.

    “Ada pelanggan hendak jumpa”,
    Itulah kata si setiausaha,
    Bos enggan, mengantuk katanya,
    Biarkan pelanggan berjumpa air liur basinya.

    Bos memanggil mesyuarat mengejut,
    Ada pekerja berjalan bak siput,
    Bos pun menengking sampailah semput,
    Para pekerja terkentut-kentut.

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!