Thursday, May 24, 2007

Merancang Kewangan


Bismillah,

Ih, cam tak caya arini saye sebok2 fikir pasal merancang kewangan. Yelah, dgn inflasi nya lagi, dengan gaji tak tetap maklumla saye bukan keje gomen, dgn anak2 yang semakin hari semakin perlu diberi perhatian ttg masa depan mereka. Kebetulan dgn terlihat nota lama yang saya simpan mungkin kita boleh share di sini.

1. Rancang belanjawan
Sekarang ni bukan mcm zaman dulu. Iklan sana sini..Ahaks, saya pun sll buat iklan utk promosi barang2 sendrik kan. Memang dah teknik org berniaga nak marketkan produk memasing. Pastu dengan keadaan skang yang penuh dgn bil. Bil air, api, tepon, astro, kete, umah bla..bla... Jadi kenapa kita tak buat belanjawan? Belanjawan perlulah dilakukan bagi mengelakkan diri kita dari terbeli benda yang kita tak mampu beli. Ia juga boleh kita menyukat betapa gaji kita cukup ke tak utk menampung keperluan asas. Selepas tu kita boleh lah bertindak untuk cari keje lebih ke, atau rasa yang sedang kita dapat ni dah cukup bagus dah ke....

2. Buat perancangan tabungan
Kalau tanya saya yang kiranya dalam kategori mak muda la ni kan, saya kalau ade je duit syiling terus masuk tabung. Bila dah penuh, saya gi bank in kat bank yang saya takde kad so, bila rasa nak beli yang betul2 perlu baru la terkedek2 keluarkan duit tu tapi rasanya setakat ni memang tak pernah teruja pun gi bawak kluar duit tu. Baik tak beli dari klurkan duit tu. N utk anak2 sbb kitorg bermula dari bawah kan, makanya utk anak umur setahun, saya bawak masuk RM 10 sebulan, dua tahun dapatlah RM 20 sebulan dan seterusnya. Utk masa ni, saya rasa saya cukup lega tgk buku bank anak2 walaupun tak la juta2 kan tapi sekurang2nya ada utk simpanan diorg. Bagi mereka yang dalam kategori 'banyak lebihan gaji', eloklah simpan dalam bank yang takde unsur riba supaya duit tu bolehlah digunakan dan tak mendatangkan kerugian diakhirat. Kalau rasa nak melabur, hati2 la takut duit tabungan kita jadi hutang puloks.

3. Tingkatkan celik kewangan
Bagi yang mengadap internet tiap2 ari ni, memang boleh nampak mcm2 jenis kursus perancangan kewangan. Pilihlah yang berbaloi. Tak kisah la mahal ke murah ke... Atau, kalau rasa kita nih yang mudah faham, rasanya banyak juga buku yang boleh membawa manfaat kepada kita. Atau kalau kita mempunyai kawan2 yang mempunyai kemahiran untuk membantu kita, ape nak penin? Dia kan ada untuk diguna2kan. Apa guna kawan kan kalu takmo tolong kawan??

4. Sediakan simpanan darurat
Kita memang tak jangka perkara mcm kemalangan ke, atau kene bung keje tiba2 ke dan macam2 so, ada baiknya kita reservekan sedikit simpanan kita yang tak boleh disentuh
dan hanya boleh disentuh time kita tak bergaji aje. At least belanja utk 3 bulan gaji kene simpan dan isytiharkan dia sbg wang simpanan darurat. Insuran? Telitilah pelan yang dihalalkan di sisi syarak supaya simpanan kita berbaloi di dunia dan akhirat jua...

5. Mulakan perancangan persaraan
Orang Melayu ni mmg kebanyakannya hanya menantikan duit KWSP utk memulakan perniagaan. Umur yang betul2 tua, dan kekurangan ilmu dalam menjalankan perniagaan akan memungkinkan kita kehilangan wang yang kita nikmati sebagai hasil simpanan usia tua kita. Justeru, jgn mulakan lewat tapi mulalah dari sekarang walaupun kita baru setahun dua kerja. Jadilah org yang mempunyai matlamat jangka pendek dan jangka panjang.

6. Anak dan Wang
Didik anak tentang cara menggunakan wang. Kalau kita mewah, latihlah anak untuk merasakan sedikit kesusahan kerana kepayahan telah terbukti menjadi pendidik paling berkesan untuk menjadikan seseorang itu lebih baik.
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!