Wednesday, June 08, 2011

Bermasalah Dengan Mertua Dan Ipar Duai

Bismillah,

Sebenarnya saya bukan kaunselor pun. Saya hanya orang yang menggunakan my common sense kalau nak bg pendapat. Jadi, kalau ada yang tanya soalan, saya akan jawab berdasarkan rasa hati saya saja. Ada masa pendapat saya tu dianggap bagai angin lalu saja tapi saya perhatikan, kebanyakan dari yang bertanya, jika ia buntu tapi masih optimis dengan perhubungan mereka, selalunya dia akan happy. Malangnya ada yang banyak cara untuk selesaikan masalah mereka tetapi pesimis, maka itu saya tak dapat nak tolong sebab dirinya sendiri yang menyekat kebahagiaan itu.

Ingatlah..bahagia itu datang dari dalam diri. Datang dari keyakinan dalam diri bahawa bahagia itu milik aku. Bila kita memilih bahagia, itu tidak bermakna pula kita menghalang kebahagiaan orang lain. Itu bermakna, jangan cuba2 cari bahagia jika orang lain perlu menderita kerana kita pula. Semua masalah ada caranya untuk diselesaikan. ALLAH telah berjanji kita akan dapat bahagian masalah sesuai dengan kemampuan kita menghadapinya.

Seorang adik, datang dengan soalan dan saya mestilah takkan share siapa dan masalah dia secara spesifik tapi di bawah ni adalah lebih kurang cara penyelesaian bila kita bermasalah dengan mertua dan ipar duai kita.

Adik,
Sebenarnya, kita memang tak boleh nak betulkan pandangan serong orang kepada kita sehinggalah mereka memahami kita. Jadi saranan akak, adik jangan runsing2kan diri dengan tindakan diorang.

Buat masa ni, adik cuba juga jangan terlampau berhubung sebab bg orang yang bencikan kita, kalau kita contact dia memang dia rasa kita berlakon aje... Dah itu yang dia benci maka memang benda tu akan jadi kudis dalam hati diorang..

Berkenaan dengan ipar duai yang mcm tu, eloknya Iadik tak payah cerita banyak especially membela diri adik depan diorang sebab diorang dah berpandangan serong jadi apa yang kita kata barangkali adalah nonsense to them...

Apa yang perlu adik buat adalah :
- adik mesti ingatkan suami untuk bg duit kat mertua every month sbb kt situ nampak gayanya punca segala masalah

- adik mesti ingatkan suami untuk telefon mak dia koman2 pun sekali seminggu supaya mak dia hilang rasa resah rindu

- Bila di rumah mertua, cuba jgn dekat dengan suami. Suruh suami byk duduk dekat dengan mertua adik. Bg mertua peluang yang banyak utk dekat dengan anak dia... tp dah balik rumah sendiri jgn berenggang jugak dengan suami :))

- Bila mertua datang, walaupun dikata berlakon, tapi pastikan adik sentiasa available untuk dia. Pendek kata, jangan terperap dalam bilik, tapi cuba duduk di ruang tamu. Kalau nampak dia terjenguk2 sikit, tanya dia "Mak cari apa? Mak nak air panas? Mak nak makan?" atau ape2 aje lah... Cuba untuk tidak tidur walaupun terlampau mengantuk kecuali malam lah.

Buat masa ni, itu ajelah advice dari akak.. semoga ALLAH mudahkan. Yang penting jgn tensionkan diri especially bila kita berada dalam rumah sendiri. Sbb yang bermasalah tu bukan di rumah kita kan??

10 comments:

  1. mmmm, nice sharing

    sy yg dah lama x de ibu dan ayah ni kdg2 lupa mcm mn nak menjaga hati org tua.

    sejak ada mertua ni, sy dlm proses belajo memenangi hati mereka seadanya.

    sy budak baru belajo

    ReplyDelete
  2. aku takde mak mertua tpi sil aku dgn bil aku cmpur sume ade 12 beradik.
    pandai2 la nak idup.
    mgm kena rajin la ade kat luar.
    takleh lepak jer.
    klu jaga anka..
    mmg kena la tunjuk jaga ank betul2.
    paling penting time laki kita blik jumpa adik2 beradik or mak bpk dia..
    kita berdikari la sendiri..
    takdenya ipar duai n kacau sebenarnya...
    *base pada pengalaman sendiri:
    1.bgn cepat la even ko berjaga mlm tdi.
    2.tolong2 kat dapur even tgn dukung anak
    3.takleh tolong,time2 lapang bebudak tido tu..gilah menyapu ker.tolong susun pinggan,tolong jemur baju
    4.masuk telinga kiri kuar tinga kanan la..
    org berkahwin mgm begitu cabarannya...
    klu takde cabaran,mmg bukan hidup namanya.
    moga kwn akak tu,kuat2 sajelah..
    klu bru kwin tak smpai sepuluh thun lagi...takleh nak gabra sebab 5 thun 1st tu la mcm hal.
    lama2 esok,senyaplah diaorg...
    sekian...
    *kisah dan tauladan diri sendiri jugak.betul tak kak pijah?!
    huhuhuhu...

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah ... benda yg macam ni akak selalu praktikkan .... layan2 cukup bila balik kampung pastu abaikan apa org nak kata

    ReplyDelete
  4. zai tak ade mak mertua...cuma ada ipar duai aje...tupun kena jugak ambik hati diorang...kekadang tu kita tak tahu salah apepun masam mencuka...

    ReplyDelete
  5. family mertua okey..tp sy pulak yg xreti nk duduk umah depa.huk3x!lain pesen skit dgn family sndiri.tp harap2,lepas ni get used la kut.

    ReplyDelete
  6. Kalau balik kampung suami, saya lebih suka membiarkan suami rapat dengan keluarganya. Saya handle anak2 dan mana2 yang saya boleh buat sendiri. Kadang2 saya akan menempel jugak kat mana patut. Lebih kepada try to be humble and make relationship lebih harmoni. Tak kisah la mereka nak suka atau tak suka dengan saya asalkan saya be nice dgn mereka dan tak campur urusan sensitif mereka.

    ReplyDelete
  7. alhamdulillah takde masalah ngan ipar duai atau MIL nie...



    Nak menang tiket wayang dan headset? jom join contest ini.
    dan nak menang sesuatu? jom teka percutian saya.
    NAK MENANG IPAD2? KLIK SINI

    ReplyDelete
  8. saya selalu balik rumah mil.2 minggu sekali taua seminggu sekali.stakat ini ok saja.kena byk beralah lah suami bila dgn dia.bila balik tu mcm2 lah dia suruh/minta suami tolong.so,kita kena sportinglah.:)

    ReplyDelete
  9. salam kak pija n kgkwn lain ,

    sy setuju dgn smeua tips kak pija tu...

    dan sy pun sama dgn Odah (ummisalsabila) .. leh kata slalu gak la balik umah mertua dan mak sndiri...suami plak mmg sgttt rapat dgn mak nye dan adik2 nye...so mmg kita kena sporting kan...ank sulung lak tu..mmg kite kne byk beralah dan tahan telinga bile2 patut...

    sy ni dulu kawin muda kan...so masa mule2 tu mmg byk teriak gak laa sorang2..adakalanya suami tau le juge...tp dah bertahun2 ni dah kebal le juge...

    bab telefon mak mertua tu , mmg suami sy xperlu diperingatkn...tiap2 hari mmg telefon tau,bukan skali, berkali2 lak tu ... biarlah kan

    ReplyDelete
  10. alhamdulillah, terima kasih..

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!