Thursday, June 30, 2011

Cara Buat Butter Sendiri

Bismillah,

Saya untung tau sebab ada kawan-kawan yang ada ilmu dan tak lokek nak share ilmu. Antaranya adalah si Fazia ni lah. Barangkali dia pun dah faham tentang keadaan keluarga kami yang kawal makanan untuk dimakan maka bila dia dapat tahu, dia pun tolong bgtahu.

Sebelum ni saya pening juga nak bezakan antara butter dengan mentega. Ramai juga yang respon di wall FB saya itu dan saya taklarat nak cari dah respon2 itu. Ia berakhir dengan saya tak beli dan tak gunakan sama ada butter mahupun marjerin tapi saya gantikan mereka itu dengan minyak.

Saya nak ulas banyak2 pun saya tak pandai, jadi saya kopipes aje perbualan kami di sini :


salam kak

salam

akak selalu beli susu kt pej haiwan kan?

a'ah
nape?

tak tetiba say teringat yg akak kan strugglle cari margerin or butter

ada ke yg muslim buat?

since akak dah beli susu direct pej haiwan..akak boleh wat homemade butter sendiri

ohh..ye ke
mcm mana caranya?

senang je

tlg ajar kan
hehehehe

kalau akak ada mixer, atau food prosesor atau blender.. akak blend atau whisk je susu tu..

susu semata2?

dalam 10- 15 min
aah.. klu nak masin letak garam

oo....ok kemudian?

bila whisk lama2 lemak dari akan terlerai dari susu
kalau 10-15 tak nampak lemak (butter) tu, continue whisk sampai la nampak
nnt susu tu akan terdevide kepada butter dan butter milk
saya nak buat, tapi kat banting ni pusat pengumpulan tenusunya hold jap jualan susu :(

kat sini aritu 30 ekor lembu kena penyakit
ok bila dah terbahagi dua tu
nk buat mcm mana?

dah terbahagi dua tu akak tapis je
buttermilk tu akak boleh simpan mana tau nak wat red velvet
:)
butter tu akak boleh simpan dalam bekas..:)
berapa lama thn ttak sure..sbb takde pengawet kan

wah wah
idak le susah bebeno ye....

Haa.....tak susah pun kan. Sangat senang rupanya tapi tatau la bila saya nak buat kehkehkeh.....untuk lebih tahu tentang apa yang Fazia buat, sila klik banner di bawah eks...


4 comments:

  1. bestnye beli direct pejabat haiwan..bunyi mcm segar je..susu ape ye kak pija?

    ReplyDelete
  2. Susu lembu....beli dari pejabat haiwan murah saje RM 2.50 seliter...tu tak masuk yang tuannya sll kasi free lagik

    ReplyDelete
  3. pija,

    cepat lah buat.. leh tunjukkan hasilnya.. beruntung lah, byk food homemade..

    kiriman pija dah sampai... terima kasih, tak menyangka.. :) tp tu le tertanya2 juga utk apa??

    ReplyDelete
  4. Alamak...lupa nak bgtau awal2 nnt saya PM....

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!