Monday, June 06, 2011

Bersedia Untuk Berpantang

Bismillah,

Bersedia Sebaik Mungkin
Jarang sangat orang mengandung tapi tak sedar yang dia tu mengandung. Kebanyakan orang akan rasa pergerakan baby dalam perut mereka dan ketika itu, cubalah untuk bersedia dengan peralatan baby. Buatlah study sikit sebab nak dapat baby ni lebih dari nak amik exam PHD tau. Kalau ada yang mampu pergi kelas prenatal, pergilah. Jangan lupa juga cari nombor contact kaunselor tertentu terutamanya kaunselor laktasi. Tidak dilupakan, kalau boleh stok makanan tu biarlah banyak di dapur dan peti ais. Penting tu untuk mengembalikan tenaga kita selepas bersalin.

Pertolongan : Minta Tolong dan Terimalah Pertolongan
Jangan time2 gini tolak rezeki. Kalau ada adik ke sape2 yang volunteer nak tolong jaga, jangan malu2 kucing untuk tolak. Baby yang baru tu adelah new bundle of joy...jangan sampai ada rasa beban terselit di celah2nya pulak.

Panggilan Telefon
Time macam ni, memang akan sarat dengan panggilan dari sana dan sini. Tapi kadang2 ia boleh menjadi gangguan. Jadi silalah untuk silent kan telefon atau baby baru kita akan terkejut tiap kali ia berbunyi. Seronok juga kalau kita sering berhubungan dengan kawan2 melalui FB so di situ pun boleh je berbalas2 mesej bagai. Sibuk sebenarnya bila dah ada anak kecil. Sbb tu ada kawan2 saya yang pelik kenapa saya tak sempat nak angkat telefon atau sekadar nak balas mesej. Kadang2 saya tak angkat telefon sbb saya tidur :P, atau mungkin time tu anak saya sedang nangis. So, dari saya angkat tepon tapi tak dengar apa2 melainkan suara anak saya saja. Kadang tu pulak memang tak sempat pun nak angkat. Tabiat saya pulak, kalau mesej setakat "OK", "Tak" atau "Ya" adalah membazir..sbb tu kadang2 saya tak balas mesej kalau rasa mesej saya tak panjang.

Tetamu
Saya adalah jenis yang suka terima tetamu tapi tak semua orang suka dikunjungi. Semua orang ada alasan masing-masing. Tapi kalau kitalah tetamu, cubalah untuk tidak terlalu lama berada di rumah orang yang ada baby baru. Sakitlah kalau nak kena duduk lama2.

Rehat
Time dalam pantang adalah masa untuk berehat. Bersyukurlah dengan teknologi, at least kita tak payah menggonyoh untuk membasuh. Kalau nak buat kerja pun jangan sampai bebankan diri sendiri. Kalau anak yang dah besar, time diorang tidurlah time kita nak buat kerja rumah tapi untuk baby, sifir tu tak boleh digunakan. Kalau ada baby, tidurlah time diorang tidur. Kita lebih perlukan rehat banding dengan rumah kita perlu diselesaikan.

Percaya naluri
ALLAH telah beri naluri ni kepada setiap orang. Cumalah kita yang perlu pandai membezakan antara naluri dan bisikan syaitan. Baca tulisan saya berkenaan naluri keibuan di sini.

Secara keseluruhannya, kita perlukan rehat yang banyak dalam tempoh pantang. Time ni orang akan memahami kenapa kita tak sempat mengemas rumah. Yang penting, luangkan masa untuk baby baru dan rehat secukupnya.

*Dapatkan Resepi Dalam Pantang Di Sini

 

2 comments:

  1. good n3..

    teringin nak mengandung & bersalin sekali lagi..insyallah

    ReplyDelete
  2. yeayy! setujuuu!! pantang kali ni,nak rehat betul2x! pestu nk bergumbira balik msia sambut raya..insyallah..kak pija doa2kanla key.. :D

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!