Saturday, June 18, 2011

Tanam Kangkung Dengan Batang

Bismillah,

Update 18 Jun :

Kangkung saya alhamdulillah dah menjadi la wei... tak yah pakai benih pun. Main cacak je batang kangkung atas tanah kemudian, kalau tak hujan, rajin2 lah siram. Tempat yang saya tanam itu tidaklah berair pun. Cuma skang kene sembur racun organik lah kot untuk menghalau serangga.

Sedikit petua untuk dikongsikan :
  • Lina kata - sy ada tanam sayur menggunakan bekas hydrophonik tu...klu tanam kangkung...patah jer kangkung cucuk balik yang belah pucuk tu kat cawan2 hydrophonik tu mmg cepat tumbuhnya
  • K.Sha kata - geli kot kalau letak kat laluan air dapur apatah lagik toilet, jadi skang saya rasa memang kangkung tak perlu kawasan berair. Asal ada masa nak siram setiap hari insya ALLAH eloklah tumbuhnya. 
  • K.Sha kata lagik - petua berguna klau nk beli kgkung...beli yg pendek ,btg halus n ade akar skali ngan tnah..insyaallah..yg tu kangkung tanam n cabut...kalau yg kgkung pnjang n xde akar..yg tu kangkung biak..yg stgah2 tu biak kt dlm longkang2 besau..
  • K.Zakiah plak kata - dulu washing mashine rumah kami tepi pintu dapur. So saya salurkan air dari washing mesin ke atas tanah diluar tuh. Masa tuh saya guna sabun pencuci Amway. Kangkung, selum dan daun kesum saya hidup subur sbb sabum Amway tuh ada bahan yang boleh jd baja.. Tak payah jenuh2 siram dah.. 


*************************************************************
Entry terdahulu 28 April

Disebabkan hari ini saya google 'cara tanam kangkung' semua ajar pakai benih, maka saya jatuh konpius. Lalu saya tanya google kedua saya iaitu kawan2 saya nan ramai di Facebook.


So, kesimpulannya buleh...saya bukan nak buat jual pun. Nak makan anak beranak saja...

*Tadi baru tau daun sup kene tanam dalam pasu...padanlah sblm ni tanam tak pernah naik...ekekeke

 

10 comments:

  1. a'ah.. rasanya betul la tu.. campak jer batang dia yg ada akar tu kat area berair.. sure rimbun

    ReplyDelete
  2. cuma nak share jer pengalaman sy...sy ada tanam sayur menggunakan bekas hydrophonik tu...klu tanam kangkung...patah jer kangkung cucuk balik yang belah pucuk tu kat cawan2 hydrophonik tu mmg cepat tumbuhnya

    ReplyDelete
  3. jimat kalau tanam sendiri kan..

    ReplyDelete
  4. Hanie...saya dah try, kita tgk hasilnya nnt

    Lina, mm...senang tak nak jaga kot2 nyamuk beranak di situ?

    Wida, harap2 boleh jimat :P (Saya yang kedekut...ehehehe)

    ReplyDelete
  5. ppija... ahkak mu yg jelita (HEHEHE) nak tanya... mcm mana nak tanam daun sup??? benih atau beli kat pasar tue je btgnya cucuk???

    ReplyDelete
  6. tanam kat tanah... guna je batang yg dah berakar tu... yg penting mesti berair... jgn kering... insyaAllah hidup...

    daun sup lebih elok klu dalam pasu dan guna tanah campuran gentian serat... dia pun nak tanah lembab tapi bukan air bertakung... letak tpt teduh je...

    selamat menanam...

    ReplyDelete
  7. kebetulan mak saya baru tanam kangkung ms die dtg rumah say hr tu. dia tanam guna batang je. takde akar pon. Alhamdulillah batang tu bertunas dan tumbuh daun.

    ReplyDelete
  8. kih3x..sama laa permasalahan kita kak..tapi anis nk tanak daun kesum.org kata campak2 ja,dia tumbuh.awatlaaa kt SL ni kesum xmau tumbuh2 tah..tensi betul.

    ReplyDelete
  9. Kangkung ada benih ke? Hari tu saya campak batang yang berakar & membiak elok je.

    ReplyDelete
  10. bongok,guna btg bana kau.org guna benih laaa ngok ngek

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!