Wednesday, June 23, 2010

Entry Bahasa Inggeris Kurang Komen

Bismillah,

Sejak akhir2 ni, ada beberapa entry dalam blog ni yang tak ada komen langsung. Entry itu adalah entry yang berbahasa London. Teringin juga saya tahu sebabnya adakah kerana :

A : Anda tidak minat dengan entry bahasa London?
B : Ataukah saya punya bahasa London sangat pekat dengan budu dan tempoyak?

Bagi diri saya sendiri saya perlu lebih masa untuk menulis dalam bahasa Inggeris. Kalau entry dalam bahasa Melayu saya boleh habiskan dalam masa tidak sampai sejam, entry dalam bahasa Inggeris memerlukan lebih dari dua jam.

Itu untuk menulis, kalau membaca entry orang yang dalam bahasa Inggeris juga saya mengambil masa. Nak komen pula jari saya akan jadi kaku atas keyboard sebab termanggu2 nak jawab in English ke in Malay.

BI saya bukanlah bagus sangat dan saya masih dalam proses belajar. Udahla tak berguru. Ntah2 kalian yang otai yang membaca entry saya ketawa terguling2 baca bahasa Inggeris kampung saya :P

Owh, saya suka bahasa Malaysia saya, sebab saya lebih senang menyampaikan kata hati saya. Kalau melalui BI, saya kene transform myself to somebody else dan menulis. Apa2pun..entry ni tak mengubah apa2..ia sekadar 'aku terfikir tentangnya' :)

9 comments:

  1. sukar nak memerah otak kot kalo tulis bhs inggeris..hehehee

    ReplyDelete
  2. salam, tak kisahla pija...BM ker, BI ker...janji boleh bebas mengekspresi diri. Lagipun siapa lagi yang nak mendaulatkan bahasa kita, kalau bukan kita sendiri. Apa2pun, pandai banyak bahasa adalah satu BONUS...teruskan belajar dan praktis ye! :-)

    ReplyDelete
  3. Nanti nak belajar bahasa Mandarin..tapi..mahal tau yurannyer...huhuhu..kena side-income manyak baru boleh allocate ke situ..

    Errr..me off-topic ker? ekekekekke

    ReplyDelete
  4. hmm..
    inggeris akak mmg standard buku punyer baca.
    jenuh nak menghabiskan.
    smlah kita,english tak tinggi mana.

    ReplyDelete
  5. pada saya penulisan BI siti dah cukup baik, cuma mungkin pembaca blog ni lebih suka baca yg BM. mcm saya pun suka penulisan BM siti sifir. bahasa yg teratur, lawak selamba dan xbyk rojak. mmg suka :)

    ReplyDelete
  6. pija,
    kakyong baca tp bila part nak komen tu.. hahaaa.. dia jd kematu... kihkih

    kakyong penah gak plan sesekala nak tulis at least 1 n3 in BI dlm 1 minggu.. tp bila baca balik.. ishh, dok tercampur BM BI jer.. so put a side 1st.. kalo sendiri yg baca pun tak rasa best.. org lain tak tau la..

    tp kakyng x ckp BI pija KO.. ok jer..
    dok teringat ustaz cahaya.. kan dulu dia ade cakap.. dia buat neti in BM pastu guna software ke apa kah translate ke BI.. but still kena adjust la...

    ReplyDelete
  7. heheheh..sume penat buka dictionary kot

    ReplyDelete
  8. kak siti,
    if u realize, dulu kan saya blog in english (fully). skrg ni campur2. i guess u r right la. org kita malas baca english, tapi tengok target readers gak la...

    ReplyDelete
  9. elissmie, bukan kata nak perah susah...kalaubelah otak ni pun payah nak keluar jugak entry omputeh :P


    syahida, saya akan praktis lagi dan lagi dan lagi dan lagiiiiii


    k.Hanz, adeih..saya maleh dah nak belajar mandarin :P

    Ayu, mana tak standard buku kalau tak sudah dengan ngadap kamus je..

    Syigim, kan best kalau boleh buat lawak in english jugak


    k.yong, mula2 saya guna jugak google translate tapi penin jugak kalau baca...baik terus dari kepala aje...huhuhu

    Hajar, memang sanagt penatttss

    Isabelle, eh a'ah ek..ko dulu tulis in english juga tapi ok la...english ko mantapppp

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!