Monday, February 09, 2009

Alahan Mengandung-Cara Mengatasi


Bismillah,

Beberapa minggu lepas, saya buat2 terkejut bilamana beberapa teman rapat saya dikhabarkan mengandung. Saya berdoa semoga mereka menerima kurniaan dari ALLAH itu dengan hati yang redha. Kerana anak itulah yang akan mendoakan kita bila nafas kita tiada lagi nantinya.

Alhamdulillah, selama mengandung 4 orang anak sebelum ini, saya tidak mengalami alahan yang tidak2. Sekiranya ada pun, ia masih dalam kemampuan saya untuk mengatasinya. Saya cuba sedaya upaya untuk tidak memikirkan rasa loya dan masa yang paling kerap saya muntah adalah ketika menggosok gigi.

Sbbnya time gosok gigi tu bila kita tengok cermin, nampak buih2 kita berus gigi tu saya akan rasa anak tekak saya mcm dijolok2 dan uwek2 pun akan berlaku. Jadi saya cuba untuk mengelakkan tenok cermin masa gosok gigi. Walaubagaimanapun, kepala ni mcm sedang mengulangtayang buih tu sampai saya rasa nak muntah.

Masalah ni bukan terjadi time mengandung aje. Pertama kali saya muntah tengok orang berus gigi adalah masa sekolah rendah yang klinik gigi gomen datang bawak berus gigi sorang satu dan bawak model gigi yang besar untuk tunjuk cara gosok gigi kat sekolah. Situ lah pertama kali saya geli tengok kawan2 saya laki perempuan, Melayu, India & Cina gosok gigi kat tepi kantin sekolah...Uwekkk!!!

Saya juga loya kalau terlalu kenyang. Owh, mungkin ini menjadi satu sebab kenapa berat badan saya tidak naik2. Saya berselera nak makan especially bihun tomyam kat gerai Pak Ngah di Greenwood tp sllnya tak sampai tahap kenyang gaban. Uuu..mengarut aje saya ek?

Ok ni nk kongsi sesuatu...yang mana emai asal saya dapati adalah dari Dr Rita Aisyah..(to Dr Rita, rasanya kita saling mengenali..mungkin Dr tak igt saye, tp saya ingat Dr... :) atau Dr musti igt Ida Sofina kan?) Saya sedang memanjangkan ilmu nih...

Kata Dr Rita, alahan mengandung ni adelah disebabkan peningkatan hormon HCG dlm tubuh wanita mengandung. Ia menandakan anak kita sihat dalam kandungan tp maknye lah yg terpaksa menanggung perasaan tidak enak itu..huhu..Saye rasa mcm pernah baca di mana2 yg antara punca kita alami alahan teruk adelah sbb perut kosong.

Jadi cara yang paling mudah untuk elakkan perut kosong adalah dengan mengisi supaya ia tak kosong lah kan? Jadi bak kata Dr Rita, biskut2 yang berkhasiat tu boleh lah kunyah2 tanak kasi perut terlampau kosong. Jadi sebelum tiba masa untuk makan makanan berat tu, bolehlah jamah sikit2 biskut. Then bangun pagi tu pun kalau takde sarapan lagi, cicah la sikit biskut dengan Vico ke (Milo sila boikot ye..), Radix ke..

Ataupun cara lain adalah dengan makan halia. Kalau saya suka hiris halia dalam air teh. Takpun boleh dibuat sup dan lain2. Korang kan kreatif bab masak memasak ni kan? He he..Tapi selepas saya jumpa dengan Habbatus Sauda, saya dah jarang makan teh halia lagi apatah pula bagi saya habbatus sauda lebih sedap dimakan. Habbatus sauda ni pun boleh mengurangkan hangin dalam badan.

Kata Dr Rita lagi ada kajian yang mengatakan satu lg cara utk mengatasi alahan ni adalah dengan mengubah surrounding sebagai contoh balik kampung ke, pergi bercuti ke...Cara lain adalah elakkan apa-apa sahaja makanan yang boleh menyebabkan muntah, dan eksperimen makanan-makanan baru yang berkhasiat dan tidak menyebabkan muntah.

Pastikan perut tidak kosong, bangun pagi sebelum bangun dari katil, makan biskut dahulu dan minum air (tapi saya tak lalu nak makan kalau tak gosok gigi dulu). Makan dalam amaun sedikit ttp kerap adalah lebih baik, berbanding makan dalam jumlah yang besar.

Lastly byk kan berdoa agar ditabahkan hati menghadapi ujian. Setiap wanita yang hamil dari benih suaminya, dan dia redha dengan kehamilan itu dikurniakan Allah pahala seperti sentiasa dalam keadaan solat dan puasa. Insya Allah.. Semoga anak2 yang kita lahirkan akan membesar dengan sihat dan menjadi anak yang soleh solehah kelak.

Kawan2 ku yang mengkandung..ku doakan anda2 semua. Moga ALLAH mudahkan apa saja yang korang hadapi.

Iklan :


DELIMA AMAT DISYORKAN DIAMBIL OLEH IBU-IBU HAMIL
~Jika diambil semasa awal kehamilan, ia dapat mengelakkan 'morning sickness'
~menjaga degupan jantung agar tetap normal (bagi ibu dan perkembangan fetusnya).
~menunjang kepekaan saraf dan otot agar berfungsi secara teratur (kajian mendapati rahim wanita lebih utuh/kuat sesuai dengan kepekaannya menunjang pergerakan bayi yang dikandung)
~kulit bayi anda sihat, gebu dan cantik

MELINDUNGI OTAK BAYI
Kajian Pediatrik mendapati meminum jus delima semasa mengandung dapat melindungi otak bayi semasa kelahiran. Jus delima juga dapat membantu pengguna untuk mendapatkan bayi yang sihat. Beberapa tahun lepas, doktor mengesahkan bahawa ketidakcukupan asid folik (folate) boleh menyebabkan tiub saraf yang cacat seperti kerosakan pada tulang belakang dan sumbing pada lelangit bibir untuk bayi. Itulah sebabnya kenapa Persatuan Perubatan Amerika mencadangkan supaya semua ibu yang mengandung mengambil supplemen yang mempunyai asid folik setiap hari. Jus delima memenuhi bekalan asid folik sebaik seperti vitamin dan mineral yang penting untuk perkembangan bayi. Sebagai tambahan, kebaikan jus delima adalah mengandungi ‘potassium’ di mana ia dapat mengelakkan kekejangan kaki yang biasanya dihadapi oleh ibu mengandung pada waktu malam.



Jus Delima organik Al-Rumman diperbuat daripada perahan delima organik yang terpilih dan bukan daripada pati seperti kebanyakkan produk lain yang terdapat dipasaran. Jus ini juga bebas daripada bahan pengawet, bahan tambahan, tambahan gula, penambahan air, tanpa pewarna, tanpa perisa dan tanpa penstabil. Pengguna hanya perlu mengikut sukatan yang disyorkan untuk melihat keberkesanannya. Harga yang
 ditawarkan oleh produk kami ternyata berbaloi jika dibandingkan dengan khasiat yang anda akan perolehi dari amalan meminum jus delima Al-Rumman.

FAQ :

Bagaimana cara penghasilan jus ini?
- Buah delima di basuh dan dikeringkan
- dimasukkan ke dalam satu bekas yang besar
- dilakukan mampatan sehingga keluar jus daripadanya
- melalui satu kali proses tapisan sahaja (menjawab kenapa ia sedikit berkeladak)
- perahan terus dimasukkan ke dalam botol
- jus dididihkan sehingga suhu 90 darjah celcius dan terus ditutup dengan penutup keselamatan
- dibiarkan selama 7 hari bagi memastikan penutup keselamatan tidak berada dalam keadaan timbul (selepas dibuka, penutup keselamatan ini akan timbul)

Kenapa jus ini tidak pahit berbanding dengan buah delima yang dikisar bersama kulit sangat pahit?
Pada kulit delima terdapat getah yang menyebabkan pahit. Sekiranya kita kisar kulitnya maka rasa pahit akan terhasil. Berbanding dengan kaedah mampatan, ia tidak akan menyebabkan banyak getah ini termasuk dalam jus. Walaubagaimanapun rasa kelat tidak dapat dielakkan sepenuhnya.

Kenapa perlu disejukkan selepas dibuka?
Jus inibukan dari pati, ia tidak mengandungi bahan tambahan, tiada pengawet, tiada penambahan air, tiada pewarna, perisa dan penstabil. Oleh itu ia akan berbuih sekiranya terdedah sama seperti jus buah lainnya

Adakah bahaya jika minum jus yang telah masam?
Tidak. Setakat ini, tiada yang melaporkan mereka berasa tidak selesa walaupun meminum jus yang telah masam. Walaubagaimanapun, rasanya adalah tidak menepati selera pastinya

Kenapa jus ini cair?
Cuba kita bandingkan perahan jus oren dari buah sebenar dengan kordial, ternyata jus oren biasa tidak sepekat kordial. Begitulah juga dengan jus delima.

Kenapa tidak dicampur dengan herba atau buahan lain?
Ini bagi menjamin mutu delima itu. Nabi kita juga tidak mencampurkan pelbagai jenis makanan sekali makan.

Harganya
utk 314 ML = RM 55 (SM)/ RM62 (SS)
utk 1 LITER = RM 140 (SM)/ RM160(SS)





Untuk keterangan lanjut sila klik link ini :
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.247354378718405.56594.136886449765199&type=1 

Untuk membeli boleh PM :
FB : https://www.facebook.com/sitisifir10
Page : https://www.facebook.com/SaleatSitisifir
Tel/Whatsapp : 0199515058
Email : sitisifir10@yahoo.com

1 comment:

  1. Alahan mengandung yang teruk menyebabkan saya seperti serik, fobia dan trauma nak hamil lagi. Nasib baik saya melahirkan anak secara caeserean (kalau bersalin normal, konon lah normal tapi kebanyakan doc dan nurse di Malaysia ni suka jalankan prosedur Episiotomi). Jadi saya tak mengharungi kesakitan semasa bersalin. Cukup lah kesakitan yang saya tanggung selama 11 minggu pada awal kehamilan. InsyaAllah anak saya berumur 9 tahun lebih baru saya akan consider untuk hamil lagi.

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!