Sunday, July 12, 2009

Masa Utk Makan!!

Bismillah,

Saja gatal tulis tajuk ini kerana saya sedang warm up semula tulang kering saya utk buka kembali diari masakan saya dan memasak!! Hihi, ye..saya adalah ibu beranak 4 yang malas memasak sejak beberapa minggu lamanya. Saya masih dalam fasa itu tapi saya rasa graf peningkatan itu adalah semakin baik. Cumanya, saya perlu 'mengurus marah' saya dengan lebih baik lagi bak kata Ummumishkah. Thanx for the idea yang buat saya malu tersipu2 sampai takleh nak tulis komen :P

Alhamdulillah saya dimudahkan oleh ALLAH apabila diberikan anak2 yang 'nak makan sendiri, takmo umi suap'. Owh sungguh susah sekali melihat anak saya terutamanya Arwa yang setahun jagung itu makan sendiri tapi saya sedar telah lama tangan saya tidak menyuap ke dalam mulut comelnya. Yang ajaibnya, badannya semakin bambam walau saya tidak suapkan.

Walaupun begitu, saya masih seorang ibu yang 'lepas makan mengamuk suruh Asmaa' & Usamah kutip nasi tumpah atas lantai'. Kalian, sungguh bahagia mempunyai anak2 yang sebegini. Walau kadang2 itu, saya terpaksa memaksa diri utk mengemop lantai lantaran geli memijak nasi mereka yang bertaburan.

Cerita tentang makanan tumpah ini, Jumaat lalu saya cuba2 amik off dari memasak dan beli jagung cawan utk setiap seorang dari mereka dan kosnya adalah RM2 satu cawan. Sungguh mahal harga kemalasan saya! Juga saya sangat pelik kenapa tidak beli jagung batang di hari itu sedangkan ia dujual di tempat yang sama. Saya turut beli Nasi Ayam Goreng Berempah utk abah diorang dan mi goreng utk saya hari itu.

Siap sahaja saya solat Maghrib, saya lihat Uwaiys dah taburkan satu ruang tamu dengan jagung itu mcm tabur guli!!! Saya pun apa lagi pegang hanger sambil baca alQuran suruh dia dan Usamah kutip jagung2 tu. Sempatlah saya habiskan dua 'ain' sblm saya jumpa Uwaiys dan selambak jagung dalam toilet pulak. Warghhh.....!!Mula rasa nak jadi The Incredible Hulk (actually betul2 jadi hokeh)

Sungguh parah sekali perangai saya sejak akhir2 ini. Saya cuba yakinkan diri bahawa saya masih OK2 lagi dan hakikatnya memang begitu tetapi 'syaitan' itu masih bermain2 dengan hati naluri saya. Sehingga Usamah tadinya menangis2 sambil kata, "Umi, Usamah ni anak Umi..janganlah marah anak umi..wuwuu," Erk...sangat kasiyyan!! Saya wajib mendapatkan diri saya semula. Ya ALLAH, mudahkanlah aku!!

Okeh, sebagai memberi ilmu yang ada baby dan mahu memulakan sesi pemakanan, saya mau share yang di bawah (better la dari baca saya membebel tak tentu arah di atas :P) :
  • Start with single tastes such as rice cereal, pureed fruits & veggies - they are common 1st food (Mommylyna used avocado to introduce solid food to his Fahry & all my babies enjoyed orange & durian as their 1st fruit-setgh org takut anak sakit perut tapi alhamdulillah, kalau ada pun sikit aje)
  • Watch for any reaction. Introducing one type of food at a time lets U check for adverse reactions. Foods that may cause allergic reactions include seafood, eggs & peanuts. Alhamdulillah my kids have no allergy accept for Usamah yang pernah tercekik makan buah salak rasanya sebab saiznya, not the buah yang menimbulkan reaksi alahan.
  • Be guided by ur baby as to how much she actually needs - each baby has a different appetite (but not Arwa, she got a big appetite in every food in front of her eyes...:P )
  • Offer a range of textures. Start with purees, then progress to soft pastes and foods with small, soft lumps (mm....me?1st child ye la kot, the next one dah mula guna konsep belasah aje).
  • It's troublesome preparing a small amounts of food, so make a large batch & freeze the excess. Generally, food can be stored frozen for up to two months (I think make it shorter to save ur baby from stomach ache)
  • We can choose any commercial baby foods that do not have preservatives, artificial colourings or flavourings, added salt & MSG but if I have to choose this, I prefer Growell from Eraedar. It is the nearest taste to rice and my kids easily change to rice when we change to solid food.
Owh, saya sebenarnya sedang mengantuk. Bangun tadi sbb teringat tak pakaikan Uwaiys CD dan dia selamba aje tidur di bawah ketiak tokki dia. Arwa pulak tido dengan opah yang mana dia telah menolak opahnya ke suku katil aja dan dia amik saiz yang selebihnya. Skang 3.52 am, I need my rest (sape la yang tak tutup komputer ni tadi ha...dah la internet connected, kite pun apa lagi berblog lah :P)

pss...acu gak tinggal komen...jeles dengan kakyong72 :P
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!