Saturday, August 04, 2012

Salad, Acar & Kerabu

Bismillah,

Dihari yang panas, rasa malas banyak kali sekali nak masak. Maklumlah, asal pasang api je habis panas satu dapur walaupun kalau diikutkan dapur kami tu angin masuk berkoyan-koyan lajunya. Jadi, salah satu cara yang senang, mudah, sihat (dan apa saja perkataan positif boleh digunakan) adalah dengan buat salad, acar dan kerabu saja.

Salad tomato
Paling ringkas saya suka buat salad tomato (okeh, aku pandai2 bagi nama ek). Caranya adalah potong dadu dua biji tomato. Kemudian guna satu bawang putih (kalau boleh buang empulurnya) dan cincang. Gaulkan mereka semua dengan garam secukup rasa (garam betul tu diletakkan sehingga rasanya cukup ~ bukan cukup rasa megi tu). Tak payah dah buat sayur okeh...

Kerabu
Kebanyakan kerabu, kalaupun nak kena guna api adalah bakar dan celur saja. Kemudian bahan lain boleh dikacau tanpa api. Saya suka buat kerabu yang bersantan. Sebab ia berkuah dan sedaplah pendek katanya. (Nak cerita panjang pun bulan puasa ni hehehe...)

Di sini saya bagi link kot2 kalian nak cari resepi. Saya buat entry ni sebab saya nak bagitau senang nak buat dan sihat dan fresh plak tu aje.. hehehe
Resepi Salad : http://www.myresipi.com/tags/salad
Resepi Acar : http://www.myresipi.com/tags/acar
Resepi Kerabu : http://www.myresipi.com/tags/kerabu

Korang selalu buat resepi salad, acar dan kerabu yang mana ye? Acu kongsi nak try buat etek ehhh


Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!