Tuesday, April 14, 2015

Islamic Law Of Attraction : Apakah Ia?

Bismillah,

Saya nak bercerita tentang Law Of Attraction sebenarnya. Tapi di awal ni saya selitkan kisah Nazrah, dia nak kembali prihatin kepada kesihatannya. Ok baca ini dulu ya! Saya edit sedikit sahaja.

Nazrah: Kwn2, naz nak share something amazing yg berlaku lepas join seminar supermommy.

Masa dlm seminar Husna byk tekankan tntg kesihatan. Antara yg husna tekankan ialah buat medical checkup utk tahu tahap kesihatan kita. Sebab kalau tak buat kita rasa kita ok & sihat je. Dan kita takde drive utk exercise atau jaga makan.
Kebetulan petang semalam naz & kwn2 gi jumpa mentor naz. Tup2 masa jumpa tu kami kena buat health body check up. Tak sangka pula ada check up tu. Memang LOA/LUA sungguh. Masa seminar naz fikir nak jumpa doktor utk buat medical checkup tp lambat sikit la kan.

Selama ni kan naz rasa naz ni kurus. Sebab naz kan fully bf. Cuma tang perut je la buncit sikit. Lepas buat check up semalam barulah tau rupa2nya naz terlebih lemak & kurang muscle. Walau BMI normal, tp lemak terlebih. Tahap metabolisme pun rendah.

So naz dah tau la pasni naz kena kurangkan lemak, bykkan protein utk tambah muscle & kena bykkan exercise utk tingkatkan metabolisme badan. Bila dah tau ni barulah rasa lebih bersemangat nak exercise & jaga pemakanan yg mmg badan perlu. 

Sekarang ni barulah naz faham kenapa husna cakap "don't worry about that" bila naz tanya tntg macam mana nak 'fast action' lepas join seminar. Hehehe

Seterusnya saya menyoal : LOA is law of attraction kan? LUA apakah?

Diskusi terbuka :
- LUA Law of Universal Atraction
- LOA tu bahaya sket sbb takut terpesong atau syirik
- Konsepnya lebih kurg je. Guna kuasa minda. Cuma LUA mmg islamic. Jadi better kita amal LUA. Islamic version of LOA. Founder zuhairi nopiah.
- LOA dia guna konsep - universe, LUA guna konsep Allah.
- Cthnya, LOA kata - universe (alam semesta) akan jd apa yg kita nak. LUA kata - Allah akan bg apa kita nak.

Woahh kiranya LUA adalah islamic LOA. OK faham kan? konsep LUA/LOA ni adalah sesuatu yg ada gelombang/frekuensi yg sama akan tarik menarik antara satu sama lain. Kalau kita nakkan A, maka fikirkanlah A, doa lah utk dpt A, berusahalah utk dapatkan A.

Rujuk hadis qudsi ni:-

“Aku bertindak menurut sangkaan hamba-Ku.

Aku selalu bersama hamba-Ku sekiranya dia mengingati-Ku. Sekiranya dia mengingati-Ku dalam dirinya, Aku mengingatinya dalam diri-Ku.

Apabila dia mengingati-Ku dalam khalayak ramai, Aku mengingatinya di tengah khalayak yang lebih ramai lagi (para malaikat dan seluruh makhluk).

Apabila dia mendekati-Ku sejengkal, Aku mendekatinya sehasta. Apabila dia mendekati-Ku sehasta, Aku mendekatinya sejengkal.

Apabila dia mendekati-Ku dengan berjalan, Aku mendekatinya dengan berlari.” (HR Bukhari & Muslim)

Jadi bagaimana nk prektis LUA tu???
- Think positif
- Yg paling praktikal ialah tampal Kat dinding rumah. Mana2 tempat yg selalu kita lihat, CTH : cermin sbb selalu tengok muka dan kat dapur utk yg suka masak
- Oleh itu kita jgn suka merungut, mengeluh... Bila kita merungut, kita sebut benda yg kita taknak. Cthnya "nape la anak aku ni nakal" --> ape yg kita fikir & sebut itulah doa.
- Oleh itu juga kena banyakkan bersyukur, fikir & cakap yg baik2. Kalo xtahan dgn perangai anak, mtk dgn Allah"Ya Allah beri aku kesabaran & idea utk didik anak aku sebaik2nya supaya dia reti duk diam, pandai kemas balik barang2, rajin, blablabla.."
- ia adalah gelombang tarikan

Ulangkaji semula :
Concept of lua n loa sama je kan? Beza satu sandar pd Allah. Lua yg islamikkan?
Dab Loa lua ni kaitan byk dgn visualisasi isnt it?

Yg sepatut difahami begitulah cuma masa satu program ada speaker selalu ajar LOA tp kena tambah doa, yakin pd Allah. Kiranya itu LUA la kot tak?

Konsep apa pun yg dipakai oleh org barat adlh milik islam sbnrnya. Barangkali istilah islamiknya adalah husnuzzhon iaitu optimis dan positif.

Kemudian ada yang menambah sbnrnya lebih kurang kita berangan, sentiasa keluarkan positif vibe. Maka sila berangan sambil berzikir. Sandarkan pd Allah.

Kita selalu tgk apa yg kita suka/nak, dan sentiasa merasai yg kita sudah memiliki apa yg kita nak. Maksudnya kita sedang tarik/attract benda tu. Kalau ikut LOA seluruh alam akan respond pd vibration perasaan kita tu.

Memang kita sebut vibration tapi saya rasa vibration yang dimaksudkan ialah kasih sayang Allah. Sebut vibration nnt org xrelate pd Allah.

Jika nak google ilmu LOA ni boleh, tapi selalulah ingat bahawa segala kekuasaan adalah milik Allah. Silap membaca kita akan jatuh syirik bilamana kita percaya ada kuasa lain selain Allah. Maka berhati2lah ya!

Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!