Monday, January 21, 2019

Tahukah Kenapa Anak Kita Suka Mengamuk Pada Kita Ibunya Tapi Elok Sahaja Dengan Orang Lain?

Bismillahirrahmanirrahim 

Hehe... bunyi macam biasa kan? Punya la hai drama budak kecik yang bila kita tengok geram amat pula rasa. 

Tapi tunggu, jangan cepat sangat rasa rimas ibu-ibu. Ada sebab kenapa anak kita macam tu... meh kita perhati dulu dialog biasa yang kita dengar dari orang lain. 

Drama 1 
Cikgu taska : Masya ALLAH Puan, macam mana agaknya Puan ajar anak Puan ya? Baik sungguhlah dia di sekolah. Baru masuk pun dah pandai bawa diri.
Ibu : Sengihhhhhhhhh aje 

Drama 2 
Ibu baru balik dari mesyuarat jiran-jiran (contoh.....). Tadinya, masa mesyuarat, anak ditinggalkan dengan ayahnya. 

Elok sampai di rumah, anak meragam bukan main. 

Ayah : Eh! Tadi masa dia duduk dengan saya, takde pun cenggitu. Elok je main takde nak meragam-ragam. 

Hahaha... 

Benda macam ni boleh ditangani dengan beberapa respon dari kita tapi yang pasti ia adalah dua pilihan sama ada mahu bertindak positif atau negatif.

NEGATIF - mengamuk balik pada anak, silap haribulan ayah dia sekali kena hamun hahaha. OK, maleh eh nak describe lebih-lebih. Fikir sendiri la kot. 

POSITIF - Sabar je.... sabar...... sabar.... sabar.... haha ok relax, kita habiskan bacaan eh!

Ada teori indah disebalik air mata dan tantrum anakanda kita ni sebenarnya. 

Ini adalah kerana kita, IBU, MAMA, UMMI, MOMMY adalah tempat yang mereka rasa selamat untuk bersama. Kitalah tempatnya untuk mereka datang dengan segala jenis masalah mereka itu. Mana lagi mereka nak pergi kalau bukan dengan kita? Kan?


Terpaksalah kita terima hakikat bahawa kita adalah tempat pelupusan sampah dan emosi yang tidak menyenangkan yang ada pada diri mereka. Tanpa kehadiran kita, sebenarnya anak kita dah pegang benda tu sepanjang hari dan pastilah dia tak selesa.

Sekiranya anak bertindak begitu di hadapan kita, ini bermakna yang sebenarnya kita adalah seorang ibu yang baik dan kita telah melakukan tugas kita sebagai ibu dengan betul. 

OK, sekarang... kita pun nak juga lepaskan hangin kita ye dak 😂😂😂😂😂. Jadi, bila dah setel dengan anak tu, terus pandang cik abang kita pulak. Siaplah dia lepas tu kan?? Hahaha... 

"Abg, take me away". Itu yang selalu saya cakap pada suami when I’m done for the day. I’m sure you’ve been there too – whether it’s frustration or just too tired to calm down.
Frustrated tu biasa kalau dah jadi ibubapa ni kawan... tapi alhamdulillah, ada cara yang best untuk selesaikan masalah ni. 
Macam mana tu? Kita belajar sikit buat calming essential oils blend yang didoakan in syaa ALLAH akan membantu kita semua untuk settle down peacefully and promote a restful sleep.
Bahan :
  • 5 titik lavender
  • 5 titik cedarwood
  • 5 titik vetiver
  • carrier oil
  • botol 5 ml 
Caranya :
  1. Masukkan semua essential oil tu dalam botol 5 ml tu
  2. Penuhkan botol tu dengan carrier oil
  3. Tutup semula botol tu dan goncangkannya. Kalau saya, saya prefer selepas sehari dua baru guna supaya minyak tu boleh berbincang sesama mereka dalam botol tu kan macam mana nak settle budak atau orang tua meragam ni hahaha... 
Oh ya, kalau kalian bukan essential oil user dan nak cuba benda ni, meh WhatsApp saya ya. In syaa ALLAH saya cuba tolong mungkin buatkan untuk anda, atau kalau nak beli botol berasingan dan bancuh sendiri pun saya akan cuba bantu ya. 0199515058

Ok, itu je nak share dengan semua kali ni. Biasalah.... mana ada ibu bapa yang rasa senang nak jadi ibubapa kan? ALLAH beri semua keadaan ni kepada kita supaya kita belajar untuk sabar. 
Nah, belanja korang gambar Arqom anakanda saya yang kelapan yang sedang nangis dipangkuan. See, anak ko nangis pun ko boleh amik gambo lagi kan hahahaha




Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!