Tuesday, January 29, 2019

Bagaimana Untuk Mengatasi Konflik Dalam Perhubungan Dengan Skil Komunikasi Yang Efektif

Bismillah,

Konflik dalam perhubungan memang sesuatu yang sukar untuk dielakkan. Kata P.Ramlee, "Sedangkan lidah lagikan tergigit, inikan pula suami isteri". Mungkin kita perlu belajar untuk memandang konflik sebagai perkara lain selain dari masalah. Ya! Walaupun konflik itu memang adalah satu masalah 😅😅😅 (pada asalnya).

Apa yang menarik pada setiap kali berlaku masalah adalah, bagaimana seseorang itu menanganinya yang mana penyelesaian yang mereka gunakan itu akan lebih merapatkan mereka lagi atau mungkin juga itu akan memisahkan mereka. Kelak, jika anda berhadapan dengan konflik, simpan tip ini dan in syaa ALLAH anda akan berjaya mencipta hasil yang lebih positif.

KEKAL FOKUS 



Ada di antara kita yang suka mengungkit perkara dulu. Ya, walaupun kita rasa apa yang kita lalui sekarang itu sangat relevan dan hampir serupa dengan masalah yang pernah kita hadapi dulu dan kita dah jemu pun hadapi masalah itu berulang kali. Namun malangnya, perbuatan ini hanya akan mengeruhkan keadaan.

Lebih mengelirukan seandainya pasangan kita juga mengungkit juga perkara lalu. Bukankah itu lebih menyusahkan dalam mencari penyelesaian? Maka, cubalah untuk tidak mengungkit kisah lama, kekal fokus pada keadaan yang sedang berlaku pada masa itu sahaja untuk mencari penyelesaian.

DENGAR DENGAN TELITI
Kadangkala kita rasa seperti kita mendengar apa yang pasangan kita sedang cakap, padahal sebenarnya kita sedang berfikir apa pula nak cakap selepas pasangan kita itu berhenti bercakap.

Jadi, bagaimana kita mahu pastikan yang kita ini memang sedang benar-benar mendengar?

Salah satu caranya adalah jangan potong percakapannya dan jangan juga terus berhujah bila pasangan kita bercakap. Dengarkan kepadanya semula apa yang anda telah dengar darinya. Disitu sahaja mereka tahu bahawa kita memahami dan mereka akan lebih bersedia untuk mendengar apa yang kita perkatakan pula.

CUBA LIHAT DARI SUDUT PANDANG PASANGAN ANDA 
Dalam konflik, kebanyakan dari kita ingin berasa didengari dan difahami. Kita banyak bercakap dari sudut pandang kita supaya pasangan kita memahami kita. Betul, kita memang mahu difahami namun seandainya kita berlebihan dalam fokus kepada sudut pandangan kita, maka ia akan jadi seperti bom jangka.

Cuba untuk benar-benar melihat dari sudut pandang pasangan kita itu, barulah kemudiannya kita akan dapat menerangkan pandangan kita dengan lebih baik. Mungkin kita perlu banyak bertanya kepada pasangan kita untuk memahami mereka. Pasangan kita in syaa ALLAH akan lebih bersedia untuk mendengar bila mereka tahu yang kita pun memahami mereka.

RESPON KRITIKAN DENGAN EMPATI
Apabila pasangan kita mula mengkritik diri kita, memang selalunya kita akan rasa mereka salah dan mulalah kita membela diri. Walaupun kritikan selalunya sakit untuk didengari dan selalunya pasangan kita akan berlebihan kerana dia sedang beremosi, namun adalah penting untuk kita dengar kesakitan yang dialaminya dan respon dengan empati.

Mungkin, disebalik aduannya itu, ada banyak ruang untuk diri kita memperbaiki diri dan keadaan.

MENGAKUI KESILAPAN DIRI  



Sewajarnya kita patut sedar bahawa tanggungjawab peribadi kita adalah kekuatan, bukan kelemahan. Salah satu ciri komunikasi yang efektif adalah mengakui kesilapan. Mungkin dalam sesuatu masalah yang berlaku, bukan hanya sebelah pasangan kita sahaja yang salah, mungkin juga ada salahnya juga kita ini.

Maka, mengakui kesilapan sebenarnya akan memberi contoh yang baik dan ia juga menunjukkan kematangan. Biasanya, jika ada pihak yang mengakui kesilapan, maka akan lebih cepatlah persefahaman dan penyelesaian berlaku.

MULAKAN MESEJ DENGAN "SAYA"
Daripada kita menyebut, "Awak ni suka buat perangailah!" cuba untuk mulakan ayat dengan "saya" dan buat pasangan sedar tentang perasaan kita. Contohnya, "Saya kecewa betul bila benda ini berlaku". Ini akan membantu pasangan kita memahami pandangan kita dan dia tak terasa sangat kita nak menyerangnya.

CUBA KOMPROMI
Daripada kalut untuk menang berhujah, lebih baiklah kita mencari solusi yang boleh menyenangkan kesemua pihak. Menang berhujah biasanya sebelah pihak sahaja yang akan berpuas hati, masalah tidak selesai juga. Komunikasi yang sihat melibatkan kesepakatan dalam sesuatu keputusan yang mana dalam keputusan itu, kesemua pihak akan lebih berpuas hati.

TIME-OUT
Kadangkala, bila keadaan dah panas sangat untuk berbincang, eloklah jika ambil masa untuk bersendirian sehingga keadaan mengizinkan sekali lagi untuk berbincang semula. Tak guna juga berbincang dalam keadaan bertekak dan meninggi suara. Tambah pula jika ada anak yang memerhati atau suara kita dah melangkaui dinding rumah sehingga terdengar oleh jiran pula.

JANGAN PUTUS ASA
Bimbang juga, selepas kita menyendiri, kita akan putus asa dan berhenti menyelesaikan masalah. Kembali semula dan cari jalan penyelesaian terbaik sekali lagi. Biasanya, kita akan sampai ke level ini apabila tips terdahulu tidak dapat dilakukan dengan baik. Besar kemungkinan, besar benar konflik yang sedang dialami itu.

MINTA PERTOLONGAN JIKA PERLU 
Sebenarnya banyak kaunseling, atau mungkin ahli keluarga dan sahabat handai kita boleh menjadi orang tengah kepada masalah yang kita alami itu. Cuba ajak pasangan untuk hadir bersama namun andai kata dia tidak bersetuju, tidak menjadi masalah jika kita hadir bersendirian.

Tips tambahan :

Ingatlah bahawa tujuan komunikasi yang efektif mestilah mencapai persefahaman bersama dan kebaikan bersama. Kedua pihak mesti merasa OK dengan keputusan dan penyelesaian yang dicapai. 

Walaupun kaedah ini tidak semestinya akan menyelesaikan masalah disemua keadaan namun jika ia diamalkan, ia akan menjadi satu pegangan dimana pasangan itu akan kekal bersama sehingga ke akhirnya. 



Ingatlah bahawa adalah penting supaya kita kekal hormat antara satu sama lain walaupun ada masa kita tak suka dengan tindakannya 😅. 

Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!