Monday, January 09, 2012

Aku Yang Berhutang ~ Cara Mengatasi

Entry ini saya taip pada 2008, coretan saya di bawah sudah tidak relevan sekarang. Sekadar mahu berkongsi tips yang saya harapkan membantu saya ketika ini.


Bismillah,
Kerana saya merasakan terlalu letihnya saya sekarang nak menampung keperluan hidup, maka sungutan ini telah saya coretkan dalam http://www.utaraonline.net/. Ntah di mana yang tidak kena sejak sebelum raya lagi saya rasa sangat sempit berbanding mula2kedai kami dibuka. Jadi sekarang saya buka di blog ini pula manalah tahu ada yang boleh menolong..he he..

Bismillah,

Saya ni antara orang yang tersendat dengan hutang. Mana tak nye, kereta, PTPTN, kedai ni lagik...hutang lain2 tak yah sebutlah. Memang semput jugaklah rasa. Ada masa saya rasa hal ni menekan2 diri saya. Mana tak nye, jap bank tepon, kejap telekom tepon suruh bayar. Pastu kang ada surat TNB la..he he...

Pernah tertengok satu iklan yang kononnya utk membantu org mengurus hutang ni. Tapi bayaran yang dikenakan tu subhanallah, rasanya kalau nak masuk betullah kursus tu, kene berhutang jugak utk bayar. So, apa kata tuan2 dan puan2 yang bijak pandai di sini bagi kursus percuma utk saya dan org2 yang mcm saya.

Sob Sob....thanx in advance

No worry disebalik kesempitan ini kami masih boleh tersengih2


Dan disini jawapan mereka buat saya yang telah saya kumpulkan.

Terima kasih atas perkongsian kalian dan disini saya himpunkan semua kaedah yang mungkin bukan sekadar saya gunakan. Semoga mereka yang memberi cadangan dan mereka yang membaca mendapat manfaat. Terima kasih yang amat kepada semua. Insya ALLAH akan saya praktikkan yang mana saya termampu. Ada cadangan lain? Update lah saya akan simpulkan lagi nanti.

-Senaraikan hutang, utamakan yang utama. Yang mana yang utama, selesaikan dengan jumlah yang lebih

-Jangan buat hutang baru

-Dapat duit je, terus bayar hutang - tak aci ngelat

-Jangan berhutang untuk bayar hutang

-Rajin2kan diri utk cari peluang di luar negeri Yang ni den tak paham

-Kaedah yang dimaksudkan adalah dengan menggunakan overdraff, cagaran ASB dan daily rest. Anda juga perlu kad credit dari Alrajhi. Penggunaan Overdraff/check adalah menjimatkan kerana charge adalah berdasarkan kepada daily rest adalah lebih rendah. Memandangkan saya bukan pengguna kad kredit maka penyataan ini juga saya tak faham.

-nak lari memang dah takleh...pi mana pun..hehe,kacuali mati...apapun jika niat kita memang nak membayar hutang tetapi terbantut oleh kebuntuan kewangan(termasuk faktor ekonomi semasa),ia tidak mengapa,namun kita masih lagi dituntut untuk terus berusaha untuk melangsaikan hutang tersebut.Apa yang penting berdoa kepada Allah agar di beri kemudahan utk membayar hutang

p/s : selalu baca ayat 1000 dinar 3 kali selepas solat 5 waktu tiap tiap hari .insyaAllah

-kenal pasti HUTANG yg tak banyak sangat tu..... settlekan yg ni cepat2 dengan buat bayaran yg LEBIH setiap bulan..... cepat2 tutup lubang yg tak dalam !!.....

-tukar cara hidup kita! jangan guna langsung kredit kad,
settle utang yg paling mustahak, jika kete tak berapa mustahak jual..pakai motor..naik bas..lrt dan jgn ikut pepatah "Biar Pape Asal Bergaye" memang naye lah hidup anda Semoga saya lebih sederhana lagi lepas ni. At the moment mmg belanja susu dgn diapers anak + nurseri aje. Selebihnya makan kami he he..

-sabar bro..ada ganjaran yang menanti di suatu waktu nanti,pasal kereta tu gua ingat ...lu jual lah,tak semestinya takde kete besness tak jalan.guna moto pun ok gak bro. gua dulu pun macam lu gak bro...hutang keliling pinggang, kad, rumah, kete, ptptn,hutang2 kecil,mcm lagilah. sampai gua punya rumah kena lelong,kete kena tarik,ulang alik naik mahkamah.tapi semua tu ada hikmah di sebaliknya. ape yang penting keje kuat ...semangat....yang penting jujur dalam segala hal....insyaallah akan meyusur hari yang bersinar untuk lu bro... lagi satu jangan lupa solat dan berdoa bro...itulah salah satu tiang kekuatan kita bro....... Thanx atas cadangan. Saya anak 4 org dan rasanya cadangan jual kereta mungkin susah untuk saya memandangkan kereta tu digunakan utk mengangkut mesin2 tiap kali kami buat check up (pemeriksaan mata percuma) di jabatan2 kerajaan dan swasta. Anyway, ada satu kemusykilan saya, saya ada dua kereta dan satu tu memang terasa nak jual but then kami kene tambah lagi bayaran kepada bank utk jual dan itu diluar kemampuan kami..

-yang penting, kurangkan serabut kepala anda dahulu... no worry, tidur kami masih lena

-deal dgn bank, untuk buat penstrukturan semula hutang.. kalau bank tu banyak cakap dan x setuju dgn cadangan anda, bayar je kat bank bayaran bulanan yg anda mampu... dia takkan buat apa2.. diaorang pun malas nak paper work untuk ke mahkamah..

-telekom? dah kena potong belum? kalau dah, bayar sikit2 dah le.. 20 -30 sebulan.. lama2 habislah.. yg telefon tu biasanya agensi kutip hutang. kalau belum potong, kena bayarlah... betul2, saya akan bayar bil lama dgn jumlah semasa. Nanti makin kuranglah hendaknya

-untuk kereta, kena bayarlah... bank efisien bab ni, itupun sebab diaorang guna kaki tarik keta.. cara nak elak? cari kaki untuk tempel sticker samseng,... He he yang ni kadang sampai dua bulan sekali bayar. Mcm bank saya yang punya aja

-salam... cuba bykkan sedekah.. hutang mungkin tak kurang.. tp hati tenang insyaAllah... Moga amalan ini akan diberkati, biar tak byk asal hati tenang

-Buang la sifat biar papa asalkan bergaya......ada kereta secondhand 2 / 3k...macam mazda 323 1982...toyota lama harga rm800...ada jual....beli la kereta terpakai bawah rm5000.....tak nak..!!!!malu...nak bergaya...tanggungla sendiri..... Iyya, kami hanya ada kete buruk Kelisa yang dah 7 tahun guna dan AD Resort utk kegunaan kedai tahun 1995 lagik. Uhuk memang dah cabuk. Utk jual yang ni kami terpaksa bayar kepada bank dan nak beli yang lain lagilah takdok duit...huuuuu bukan sengaja nk bergaya dgn kete ni..uhuk

-1. buat loan... pastu buat sijil ASB... buat sijil jgn masuk akaun ASB...

2. Sijil ASB tu kita jadikan CAGARAN utk overdraff kita..

3. masukkan segala pendapatan kita ke dalam akaun Overdraff tu

4. berbelanja dan membayar segala hutang menggunakan overdraf

5. menyimpan duit dgn overdraf (cth masuk asb) dan segala keuntungan dari hasil simpanan di masukan ke dalam overdraf semula...

6. Syarat... jangan bebelanja lebih dari overdraf

I dont get this...buta ekonomi jugak saya rupanya. He he...
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!