Thursday, April 05, 2012

Keutamaan Berbuat Baik Kepada Keluarga Sendiri

Bismillah,

Beberapa hari lepas, dalam mailing list yang saya terima, ada seseorang yang mengadu dia menjaga anak saudaranya yang yatim piatu. Abang dan kakaknya meninggal dunia akibat kemalangan. Mereka ada adik beradik yang lain dan baru-baru ini dia rasa ralat kerana terdengar adik beradiknya yang lain itu memberi bantuan kewangan kepada rumah anak yatim sedangkan anak saudara sendiri tidak ditolong.

Tiba-tiba saya teringat kepada satu hadis Rasulullah SAW :
Rasulullah SAW berpesan: "Orang mukmin yang paling sempurna imannya adalah yang paling baik akhlaknya, dan yang berbuat baik kepada ahli keluarganya". (riwayat Abu Daud dan At-Tirmizi)
Kenapa kita kena utamakan keluarga dan orang terdekat semasa memberi pertolongan? Cuba bayangkan bila kita di dalam kesusahan, siapa orang terdekat untuk kita minta pertolongan. Ya-ya... saya tidak menafikan ALLAH tempat pergantungan paling utama, paling class! Tapi bukankah terdetik kenapa orang sekian-sekian yang ada banyak kemampuan, tidak menolong kita?

Mengakulah dikala mendapat kesenangan kita selalu lupakan mereka yang kesusahan. Manusia tidak tahu dikala kesenangan juga mereka sedang diuji terutamanya dalam hal ehwal kewangan. Tambah menakutkan, kita tidak pernah merasa bagaimana rasanya susah jadi memang kita tak akan tahu apa yang orang susah itu rasa kecuali kita menghampiri mereka dan bertanya khabar.

Sekalipun kita menghulur duit, saya rasa itu pun belum memadai. Kita patut dengar kisah mereka. Bukan menggalakkan mereka mengeluh tentang keadaan mereka tetapi kita mestilah rasa apa yang mereka rasa barulah kita tahu sebenarnya nilai yang kita beri itu sebenarnya adalah sangat kecil untuk dibangga-banggakan.

Andai pula kita berada di tempat susah, sudah-sudahlah berharap kepada manusia. Mereka tidak ada apa-apa kerana pemilik kekayaan adalah ALLAH SWT. Terasa hendak mengeluh, jangan cari manusia dahulu. Insya ALLAH, ALLAH akan menghantar bantuan dengan cara yang kita tidak sangkakan malah mungkin dari orang yang tidak kita kenali.

3 comments:

  1. bergantung harap hanya pd Allah kan..:)

    ReplyDelete
  2. sbb itulah setakat ni, knur sokmo runsing psl adik2 dulu. selagi yg bongsu tok abis belajar sampai habis degree, meme tok lps lg tanggungjawab rasonyo.

    ReplyDelete
  3. banyak yang perlu dipelajari dari kehidupan ini..kesiannya anak buah sendiri tak bantu pun sibuk tlg ore lain..sedihnya dengar budak2 tak ada mak ayah..:(

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!