Monday, June 17, 2013

Kisah Santan dan Air Tangan


Suami saya liat betul beli santan. Kalau 9 kali kirim, baru sekali dia beli :p. Saya tak pasti apa masalah dia dengan penjual santan walaupun hampir tiap hari dia akan mengambil hampas kelapa di sana.

Dialog begini selalu je muncul antara saya dan suami :
- Abang, jgn lupa ye beli santan. Dah sebulan umi kirim, xjuga abg beli
- Abang, esok nak buat nasi lemak. Beli santan tau.

Semasa menemankan suami makan tengahari tadi, saya bercerita tentang mertua saya yang cukup tak minat beli santan. Dia rela kait kelapa, belah, mesin dan perah. Rajin kan?

Tak macam menantu dia yang beranak 7 ni. Huhu.. Saya kata pada suami, "Same je kan? Santan kedai pun santan jugak".

Suami saya membangkang, "Mana sama umi! Jauh bezanya". Saya membalas, "Owww... Really?!" *ayat mintak dibasuh*.

"Santan perah sendiri ada air tangan isteri!" wow, laki ai cakap air tangan isteri ek, bukan air tangan ibu okeh. Lalu saya provoke, "Okeh, abang beli lepas tu umi celup tangan umi, aci dak?".

"Hoh, kalau gitu, buat kumur je lah. Ape nak gaduh celup tangan?" Kuikuikui...

Ya, inilah nilai yang kita tinggal dan mungkin jug selamanya akan begitu. Sedang air tangan itu adalah pengikat kasih sayang sesama ahli keluarga. Dalam air tanganlah mengalirnya budi. Barulah istilah mengenang budi itu ada. Jika tak perah santan, kuranglah kita nak kenang budi perah santan. Jadi, kalau x memasak? Xdelah budi memasak untuk dikenang oleh ahli keluarga.

Kerja yang dilakukan oleh seorang ibu bukanlah sebenarnya tugas seorang bibik. Janganlah kita menganggap diri kita ini bibik sedangkan tugas itu semua tinggi nilainya disisi Allah jika disertakan dengan ikhlas. Tapi jika dengan rasa bengang kerana membuat kerja bibik, kita hanya dapat penat saja.

*bibik pun bibiklah - itu nilaian manusia semata - nilaian manusia selalunya kejam, tidak seperti nilaian Allah*

Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!