Tuesday, June 04, 2013

GMO Banyak Mudharat, Tiada Manfaat

Semalam, terlebih rajinlah sedikit membaca tentang GMO - genetically modified organism. Maksudnya binatang atau tumbuhan yang telah diubahsuai secara genetik untuk menghasilkan buah atau daging yang besar, banyak dan lain-lain yang secara fizikalnya nampak macam best.
Cubalah google, boleh kata kebanyakan link akan menceritakan tentang keburukannya. Kalau nak cari link dalam BM mmg xbanyak. Jika ada pun adalah Pengedar Shaklee yang mempromosi ESP mereka dan selebihnya adalah dalam bahasa indonesia. Hehe..
Bagaimana saintis ni buat kaedah GMO ni pd tumbuhan dan haiwan? Errr.. Hat tu saye xhabis ngaji lagi. Nanti saya baca ek (kalau rajin) :p. Cuma skang ni nak habaq mai sesuatu je.
Tahukan ande, bahawa bahan kimia dan GMO yang masuk ke dalam badan kita akan dianggap sebagai bendasing. Maksudnya sel dlm badan kita ni xnak kawan dengan bendasing. Nama pun asing kan?
Jadi sel badan kita ni akan elak dari menyerap dan mula mempertahankan dirinya. Jadi, pada saat ia mempertahankan dirinya, akan tinbullah gejala atau bahasa bando sikit kita panggil simptom. Simptom ni sebenarnya bukan penyakit pun, ia hanya tindakbalas tubuh pd bendasing.
Tapi kita ingat diri kita sakit huhu.. Jadi kita makan ubat. Ubat plak ada bahan kimia jugak macam dadah (err.. Ampun ek, saya bukan suruh anti ubat, ni nk bg faham mcm mana sistem tubuh kita lemah). Kesian tubuh kita kerana panik dikerjakan diri kita sendiri.
Jadi saya nak menyerulah diri sendiri dan mereka yang membaca, agar usahakanlah untuk mencari sesuatu yang alami.
1. Masaklah sendiri - ia memenuhi fitrah dan naluri seorang wanita. Anda akan lebih bahagia dengan melakukannya.
2. Tanam sayur sendiri - errr, setakat mana termampulah ek..
3. Usahakan makanan organik - yes memang mahal pun, tapi sebenarnya kos kemoterapi dan perawatan ketika state imun kita lemah adalah lebih tinggi dan sakit juga adalah tidak best langsung bukan?
4. Peka dgn label gmo - jika ada
5. Elakkan makanan terproses mcm sos, kicap, roti, biskut dan lain-lain produk yang tertulis dgn terang di ingredients nya nama bahan kimia.
6. Banyakkan mengaji, membaca dan mengkaji dan berfikirlah tentangnya
Mmm... Ikut hati pjg lebar lg nak berleter. Tapi perut bonda berkeriuk riang. Kalah ayam luar rumah :p. Smlm berjaya gantung periuk, takkan arini nak gantung lagik kan?
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!