Wednesday, June 26, 2013

Ubat Rindu Buat Opah dan Semua

Bismillah,

Agaknya sudah lama juga tidak update perkembangan anak-anak ke dalam blog ni. Selalu mak kepoh kan. Lepas dari tu mak belajar baaaanyak benda yang menyebabkan mak terfikir mana yang wajar dan tak wajar untuk dikongsikan. Di bawah ini adalah summary perkembangan terkini anak2 kami. Ni pun nak kutip yang comel2 aje buat ubat rindu saudara mara yang jauh di perbatasan sana. Kekeke...

1. Rasanya Arwa dah boleh membaca.
Umi xajar okeh. Dia kenal huruf sendiri mll flash card dan vcd. Kemudian adela umi introduce fonetik sekejap tp dia fed up dan sehinggalah one day tgk Upin Ipin eja ayam! Upin Ipin eja kaedah tradisional dan diorg keep repeating the same words.

Jadi umi mula menambah bunyi ejaan lain dan satu hari sedang umi solat dhuha (nampak bebeno xkhusyuk disitu huhu), terdengar Arwa bgtau Ahmadi lepas Upin Ipin ni cerita Celik Hati.

Kan di tv9 slps iklan dia akan tulis cerita apa sekarang dan selepas ini. Disebabkan eksaited maka hilang kekhusyukan. Sbb tu dlm Quran ada sebut antara gangguan kepada ibadah kita adalah anak2, harta, perhiasan dan kuda (errr.. Sila cek blk ayat berkenaan). Huhuhu..

2. Ahmadi pandai main one two som! (Apokah?)
Bila ajak umi main, umi layan je. Ahmadi buat burung, umi buat air. Ingatkan setakat tu aje. Sekali Ahmadi kata, "Ahmadi menang sebab Ahmadi burung, dia minum air umi". Errr.. Baru 3 tahun dah tau ek menang kalah haha.. So umi xleh ngelat sudah.

Selain dr tu, rasanya Ahmadi pun dalam proses nak membaca. Memanjang je kena ngeja utk dia. Ahmadi pun pantang kalau dia bercakap kami xrespon. Mulalah dia bisik sorang2 'uhhhh... Umi xnak cakap!'. Huuu..

Ahmadi juga xsuka dimarah. Bila marah dia je, dia akan memberontak taknak dengar cakap. Makanya memang kena kawal tanduk dari cepat keluar. Cakap baik-baik memang senang je dia ikut. Sekali cakap terus buat (selalunyalah).

3. Uwaiys yang rajin berzikir dan berdakwah.
Sangat! Dia bole plak berzikir dlm kelas masa cikgu suruh buat latihan. Dia kata cikgu Cina pun puji dia rajin berzikir kuikuikui. Selalunya atas kereta mmg anak2 diajar berzikir oleh apak mereka hehe. Kalau tak memanjang je gaduh.

Berkenaan berdakwah, Uwaiys cerita dia selalu suruh budak Cina cakap Lailahaillallah dan budak2 tu cakap huhu. Uwaiys ni sangatlah lurus dalam hal keTuhanan dan politik juga. Selamba je bgtau sana sini dia org PAS.

4. Iman saaaangatlah melekat dengan abahnya.
Barangkali dah ada adik maka Iman beralih ke abah. Yang plg best, kalau abah masuk je rumah, dr elok2 main terus nangis mendayu2. Punyelah comel. Selepas abah amik dukung nk buat lepas angin dia, terpaksa umi plak take turn kasi reda.

Dukung dan pegang dia kejap, letak tepon ke buku ke ke tepi dan layan dia sorang insya Allah akan jadi ubat mujarab supaya Iman senyap. Melainkan Ahmadan pulak nangis, maka Iman terpaksa di sub kan kpd kakak2nya.

Iman juga dah mula boleh panggil umi dan paling rajin tlg letak baju kotor plus diapers dalam raga.

5. Ahmadan sudah mula senyum dan meniarap.
Bila nama dipanggil, Ahmadan tunjukkan respon. Dia mcm tau plak orang panggil nama dia. Dan bila kita senyum, dia akan senyum semula. Meniarap rasa dah agak lama boleh, tapi ntah bila nk angkat kepala hehe.

Asmaa dan Usamah pulak masing-masing dengan prestasi masing-masing. Dari hafazan, mengaji dan akademik. Kami tak tekankan sangat top dalam kelas. Hanya tekankan peri pentingnya berusaha yang terbaik dan mencari redha Allah. Insya Allah Allah akan bantu anak2 umi sekelian apabila niat telah betul.

Lama dah tak balik ke Pt Buntar. Kami semua dah rindu sangat nak balik tapi buat masa ni ada beberapa sekatan muncul. Insya Allah akan selesai tidak berapa lama lagi. Jadi sementara selesai masalah ni, adalah diharapkan semoga opah dan mak/pak sedara dan tok2 sedara sudi dtg menjengah kami di perbukitan ni hehe.

Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!