Wednesday, February 24, 2016

Merokok Tanpa Sedar

Jika suka menjaga kesihatan, mohon baca hingga selesai ya

Maaf ya andai ada yg bakal berkecil hati dengan apa yang saya nak share ni. Saya terbaca yang berikut dalam sebuah laman web yang linknya di share oleh beberapa sahabat fb saya.

Seorang Professor di San Diego State University, Georg Matt telah membuat kajian yang menunjukkan bayi tetap akan menyerap nikotin walaupun ibu atau bapa mereka merokok di luar rumah.  Menurut kajiannya 90 peratus daripada nikotin dari rokok yang dihisap boleh melekat pada pakaian, dinding, rambut dan kulit.

Kemudian, saya search nama Georg Matt dan bbrp link keluar. Yg berikut adalah agak menggerunkan : http://www.glamour. com/health-fitness/blogs/vitamin-g/2016/01/moving-in-after-smoker.

Saya copy point dia yg mengancam sahaja ya :

While the news is scary, Northrup says there is at least one step you can take if you discover you’re living in a home previously occupied by a smoker. Normal dusting or vacuuming doesn’t get rid of the chemicals, but using a solution of water and vinegar may help remove nicotine from smooth, non-porous surfaces like countertops and some floors.

Depending on how bad the third-hand smoke is, Matt recommends removing carpets, carpet padding, drywall, and ceiling tiles (if you can). "At a minimum, deep-cleaning and removal of carpets, carpet padding, and fabrics is needed," he says.

You can also be diligent about not letting guests smoke in your place (that includes e-cigarettes, Matt says), since even a small amount can create third-hand smoke.

Finally, if you’re searching for a new home or apartment, ask questions. "Always require that your real estate or rental agent discloses if previous owners or renters smoked," Matt says—and avoid the ones where smokers lived.

Ok.. Point tu beratkan? Saya nak habaq yg ringan je... Perkongsian dari diri saya sendiri je.

Zauji ni kebetulannya bukan lah jenis kaki Kedai kopi sangat. Dia akan jumpa kawan-kawan dengan kekerapan yang sangat jarang. Saya OK dengan keadaan itu. Kalau tiap hari lepak sana, tau la saya nak selesai mcm mana 😈😈

Yang paling sadis adalah kalau zauji GI meeting. Bila kata pi meeting ni selalunya mereka yang join meeting adalah dalam golongan pimpinan masyarakat la kot kan. Atau sekoman-komannya orang yg ada authority dalam masyarakat. Tapi alahai... Merokok juga?

Sayangnya, sekalipun jarang, saya akan segera dapat cam yang dia memang ke Kedai kopi melepak tu sebab dia bawak balik bau Kedai kopi tu. Sungguh kalau dia duduk dalam dua meter pun masih boleh bau rokoknya tu.

So, saya memang xboleh terima kalau ada golongan ibubapa yang rasa mereka selamat merokok sebab depa xmerokok depan anak.

OK sekarang saya mau tanya juga, kalau Georg Matt kata nak move in rumah smokers pun banyak nak kena buat utk detox rumah tu, macam mana plak situasi kita yang selalu bawa anak ke pasar malam yang mana orang merokok merata-rata. Juga dikedai makan terbuka yang selalunya orang tidak segan silu merokok?

Tepuk Dada.. Tanya Iman

Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!