Wednesday, March 11, 2009

Taska Vs Maid??


Bismillah,

Saya terjumpa soklan ni di http://littlekittle.com/forum/malaysia-homeschool-unite-kopitiam/486-taska-vs-maid.html#post2975 dan saya mau abadikan juga jawapan saya di bawah sana... Walau apapun, rasanya lebih sedap lagi jaga sendiri..Ya ka???

Salam, saya orang baru kat sini. entah kenapa baru terjumpa forum ni.

saya rasa saya ada masalah yang saya susah rasanya nak solve. saya bekerja 8-5 govt. ada baby girl sorang. umur 2 tahun 3 bulan.

jan 2009, saya hantar dia taska. puas saya buat research taska dekat area rumah saya selayang, dan tanya kawan2 tentang taska yang mereka hantar anak, ini lah taska yang terbaik. maka saya pilih taska yang dekat dengan office saya. taska ada permata certified.

sebelum ini, mak saya jaga baby, tapi start tahun 2009, mak nak banyak pergi kelas mengaji, belajar arab etc etc, so, tak dapat nak menjaga cucunya. rumah mak saya ada maid indon. tapi saya tak suka sangat dengan senario, baby lagi rapat dengan maid dari mama nya sendiri. then, baby saya sangat takut dengan orang lain. so, sebab tu saya hantar dia taska. sebab takde orang dah nak jaga disamping nak bagi dia sosialize sikit.

tapi, baru-baru ni, lepas lebih kurang 2 bulan anak saya dok taska, dia admitted. 4 hari dok hospital, sebab infection kuman kat tonsil. doctor kata sebab berjangkit dengan budak lain. tapi sekarang dah baik.
????: Malaysia Homeschool Unite http://littlekittle.com/forum/malaysia-homeschool-unite-kopitiam/486-taska-vs-maid.html#post2963

masalahnya sekarang:

1. patut saya hantar dia taska balik, lepas tu ashik tak sihat je?
2. atau maid mak saya yang jaga akhirnya dia lagi rapat dengan maid?
3. sampai bila nak anak saya dok dengan mak saya? sekarang masa mak saya lebihkan beribadah, bukannya jaga cucu.
4. macamana kalau saya ada anak 2 -3 lagi nanti.
5. nak berhenti kerja? income hubby tak cukup rasanya. duit kereta je dah 1/3 gaji.

ish, pening tol...

harap mama - mama yang berpengalaman kat sini boleh la bagi pendapat.
orang lain pun ada anak jugak, ramai lagi, tapi tak la pening cam saya ni. hish...


Di sini jawapan den...

Izinkan saya mulakan nafas baru saya dalam little kittle dengan jawapan kepada soklan2 berikut..Moga ALLAH mudahkan semua

1. patut saya hantar dia taska balik, lepas tu ashik tak sihat je?
Jika nak consider pasal kesihatan anakanda, makanya elok diletakkan di umah tapi kan sampai bila agaknya anakanda kita akan bergaul dengan kengkawan nan ramai di taska? Di sebabkan perkara ni ada pro & kontra nya makanya kene buat satu garisan tengah atas satu kertas dan tulis apa kebaikan & keburukannya anta taska. Bagi setiap keburukan itu, cuba pulak tulis sama ada ada atau tidak jalan penyelesaiannya. Jika tiada maka keburukan akan kekal keburukan tetapi jika ada maka keburukan itu boleh di positifkan.
????: Malaysia Homeschool Unite http://littlekittle.com/forum/malaysia-homeschool-unite-kopitiam/486-taska-vs-maid.html#post2975

Pasal asyik tak sihat tu, doktor anakanda2 beta nasihatkan kasik minum Scott Emulsion utk naikkan tahap imunisasi anak & kalau anak minum susu formula (susu ibu always the first choice noooo....) gunalah susu yang ada immunofortis (tolong carik sendrik keh keh..kang kata iklan barang lak kan).

2. atau maid mak saya yang jaga akhirnya dia lagi rapat dengan maid?
Mungkin ini lebih baik utk kesihatan anak tapi kannn kalau ini decision nya, maka kene buat satu kertas kerja untuk tackle anak supaya lebih rapat dengan kita dari dengan maid tu...Chaiyyok!!!


3. sampai bila nak anak saya dok dengan mak saya? sekarang masa mak saya lebihkan beribadah, bukannya jaga cucu.
Biarkan bonda mu dengan ibadahnya. Saat usia emas begini memang itulah sahaja cara utk mencapai ketenangan. Tetapi jika bonda mu itu mahu terus bermain dengan cucunya kenapa tidak kita biarkan sahaja. Semua benda dalam dunia perlukan keseimbangan. Dia perlukan masa utk beribadah namunnya dia juga pasti mahu bermain dengan cucu darah dagingnya. Kalau asyik main dengan cucu plak, mesti la nanti dia bohsan kann...


4. macamana kalau saya ada anak 2 -3 lagi nanti.
He he...jangan risau, ALLAH hanya beri satu ujian pada tahap kemampuan kita. Jika ada anak nanti, kompem ALLAH akan lorongkan juga cara untuk membesarkan mereka termasuklah rezeki buat mereka.

5. nak berhenti kerja? income hubby tak cukup rasanya. duit kereta je dah 1/3 gaji.
Soklan ni kene anda suami isteri kaji semula. Kalau saya, saya suka tulis atas kertas & kalau ada masalah akan saya fikirkan sekali jalan keluarnya.

Adakah ini membantu???
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!