Thursday, December 16, 2010

Susu Ibu Sentiasa Cukup Untuk Anaknya

Bismillah,

Mitos2 ini saya baca dari artikel asal yang ditulis oleh Dr Jack Newman. Saya search lah nama Dr ni...nak nangis saya bila jumpa ilmu bertimbantimbun dalam link ni kittengreyemoticon. Korang bukak la mesti korang pun nangis2 bila buka dan tengokkittengreyemoticon.

Dalam tu ada macam2 ilmu cuma saya tertarik nak ulas satu point dia iaitu satu mitos ada menyatakan 'kebanyakan ibu tidak mempunyai susu yang cukup untuk anaknya'. Sebenarnya SALAH!! Kebanyakan ibu menyusu mempunyai susu yang lebih dari mencukupi untuk anaknya...

CUMA!!
Air susu itu tidak keluar mungkin berpunca dari lekapan penyusuan yang salah. Untuk mempelajari perkara ni, kenalah tanya kepada mereka yang pakar. Sebabnya susu akan keluar berdasarkan rangsangan. Tapi kalau dah anak salah hisap (lekapan tidak betul) macam mana susu nak keluar.

KADANG2 PULAK...
Air susu keluar tapi anak kita tak besar2 jugak. Itu bukan sebab susu tak cukup tapi ada setengah budak, dia memang cepat montel dan ada pulak yang macam saya (eh ada kene mengena ek??) yang payah nak besar. Jangan risau dan teruskan susukan anak2 kita.

OKlah kalians, hamba nak sambung nangis baca link yang diberikan tadi. Jom kita nangis sama2...dan jangan lupa, susu kita insya ALLAH akan sentiasa cukup untuk anak2 kita. Ahmadi dah cukup 10 bulan dan alhamdulillah masih menyusu. Saya harap dapat saya cukupkan tempoh penyusuan susu ibu ni sampai 2 tahun. Erk, ayat putaq alam dah ni sbb taip kul 1.25 pg :P Terpaksa scheduled kan sekarang sbb tak sempat nak taip siang2 kittengreyemoticonkittengreyemoticon.



Kalian, jom sambung silaturrahim di Twitter dan Facebook saya :))

10 comments:

  1. Sitisifir: Breast feeding is the best!

    ReplyDelete
  2. salam..

    betul tu..mitos je ckp susu ibu xckup
    satu lagi psikologi ibu..jgn stress2 masa lps bersalin tu.

    menyusulah dgn tenang dan ceria...byklah susu tu akn keluar...

    ReplyDelete
  3. salam,
    aye percaya bahawa susu ibu adalah anugerah dari Allah kepada ibu2 untuk diberikan kepada anak2nya. Namun aye juga percaya tak semua ibu2 menerima anugerah itu ... kerana itu semua adalah pemberian dari Allah. Bukan menyalah takdir atau menyesali atas apa yang terjadi pada aye, tetapi itulah hakikanya yang harus semua orang ketahui seperti mana tak semua orang mampu memperolehi anak sehingga sampai umur 'pencen'. Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
  4. eheh
    betul - betul.
    la ni Ara kecik lagi
    tpi haku ttp susukan dia even tak naik2 bdn.
    huhuhua

    ReplyDelete
  5. mantaplah kak pija ckp psl susu ibu..
    bersemangat rasanya! huh

    ReplyDelete
  6. kalau tak bagi anak nyusu, kuranglah susunya!
    jangan salahkan susu kurang plak kan?

    ReplyDelete
  7. thanks tulih psl ni. ade anak member tu br 3 bulan dah montel mcm anak saya yg dah 8 bulan. padehal bf jgk. tapi anak2 tumbesarannya lain2 kan. asalkan sihat alhamdulillah :)

    ReplyDelete
  8. erk..tak kawen lagi tapi dah terbaca pulak entri ni..xpe2 belajar awal-awal nanti senang..hehe

    jom sini,
    www.kizgarden.blogspot.com
    p/s:klu ske folo ya

    ReplyDelete
  9. Azzey, yupp best ever!!

    K.Sarah, betul2..jgn stress...sblm beranak set awal2 rumah akan 'sedikit' selerak, anak2 yg lain akan 'sedikit' terabai dan insya ALLAH abah mereka akan stick to our job slowly...

    Yangbaik, mm..betul2 tak semua dapat melalui detik keemasan ni...tapi insya ALLAH ada gantinya di sisi lain selagi kita berusaha menjadi hamba yang terbaik di sisiNya

    Ayu, jgn risau, insya ALLAH dia nggak papa kok...

    Adilah, tapi tak semangat macam Along Dilah...sob sob

    Munira, kurang rangsangan, kurang susu... :)betul2

    Syigim...jgn risau2 ek..anak awak sama spesis dengan saya

    Kizz, a'ah sila belajar perkara berkenaan dengan susu ibu dengan tekun ye.. :) bila dah kawin dah beranak jgn skip dari bagi susu ibu...(ni kizz mana ni hat laki ka hat perempuan ?) ;)

    ReplyDelete
  10. bagus la link ni........
    thanks

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!