Monday, September 05, 2011

Mitos Penyusuan : Bayi MESTI Menyusu 20 (10, 15) Minit Setiap Payudara

Bismillah,

Kalau betul lah setiap ibu faham yang dia kena menyusu 20 minit untuk setiap PD, memang tak hairan kalau penyusuan susu ibu mereka tidak berlangsung begitu lama. Mana tak nya, mau sakit belakanglah kalau 20 minit kene duduk dan itu baru sebelah! Kalau dua2 belah tak 40 minit dah? Jadi kat mana yang akan jadi satu enjoyment buat si ibu??

Jadi perkara yang mandatori untuk ibu meneruskan penyusuan susu ibu dengan rasa seronok adalah dengan bayi melekap dengan sempurna pada payudaranya. OK, kalau kalian nak tau beza melekap elok dengan tak elok berkaitan dengan penghasilan susu ibu :


Saya tegaskan supaya ibu-ibu saja yang melihat sebab walaupun ini adalah gambar omputeh tapi ia tetap melibatkan kawasan aurat tau. Tak baik apak2 tumpang mengintai sama. Kalau nak tengok sangat apa bezanya, erkk... suruh bini korang tengok pastu suruh diorang demo. Tapi apa yang berlaku seterusnya saya takmo bertanggung jawab.. :P

<iframe width="420" height="345" src="http://www.youtube.com/embed/Vf82C1s-o6g" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
Eh, baru jumpa yang dalam bentuk animasi :P

Kalau lekapan dah betul, insya ALLAH baby kalau minum dia akan kenyang dan kadangkala tak perlu sampai 15-20 minit pun untuk sebelah. Lepas tu siap lena kekenyangan lagi. So, yang sebelah lagi tu bolehlah dipam dan disimpan sebagai stok susu.

Untuk lebih rujukan boleh juga buka laman web ini :

Dr Jack Newman - Breastfeeding Help and Lactaion Consultant Training

So, lepas ni semoga tak ada lagi alasan "Tak cukup masa untuk menyusu :)"

1 comment:

  1. lagi info tentang penyusuan bayi di SIHAT SELALU - Masalah Penyusuan Bayi

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!