Sunday, September 04, 2011

Resepi : Mi Udang

Bismillah,
* Jemput tengok keluaran terbaru buku dan majalah ilmiah di sini.

Bahan-bahan :
Mi HPA

0.5 kg udang
- kulit rebus
- isi masuk dalam kuah

Sayur :
kangkung kutip tepi rumah
tomato
daun saderi

Kisar :
Kulit udang (saya rebus dulu kemudian blend dengan 3 kali air baru saya masukkan semua hampas dalam kuah)
bawang putih 4-5 biji
bawang merah 3-4 biji
cili kering 5-6 keping (celur jugak dulu)
lengkuas besar ruas ibujari

Hiasan :
Daun bawang

Cara :
Tumis benda yang hiris2 itu semuanya kecuali kulit udang
Sudah naik bau tambah air blender kulit udangnya
Masukkan sayur dan udang
Mi tu celur asing

Tak menggiurkan?? Memang!! Tujuan saya masak adalah rasanya, bukan rupanya :)

*Abang ipar saya datang malam tu sorang-sorang. Saya tatau nak jamu apa kat dia sbb dia masuk lepak kejap sambil tgk bola dgn suami. Bila dia balik baru teringat dia ada resdung...
*Ini adalah first time saya blender dan makan kulit udang....huhuhuhu...

Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!