Saturday, September 03, 2011

Penyebab Dan Cara Mengatasi Kaki Berbau

Bismillah,

Masa hari-hari terakhir bulan puasa haritu, kami ada ke rumah ibu susunya Ahmadi untuk ambil stok seminggu. Minggu sebelum tu punya pun belum habis lagi dah tambah lagi. Banyak betul hasil perahan dia...huhuhu... Sambil2 tu, kami berbuka puasa di rumah dia. Lantai rumah dia punyalah sejuk sampai meremang rasanya bulu roma sebab sejuk. Sebab tu dia kata dia kena pakai selipar dalam rumah.

Pada tapak kaki kan ada banyak saraf refleksologi. Jadi kalau kawasan ni kita tak jaga sebaiknya, memang senang kene sakit urat. Kami ni ada cita-cita satu hari nanti kalau nak buat rumah, nak buat rumah kayu macam Masjid Kayu Jerteh.



Bukanlah nak ukiran2nya sangat sbb itu akan makan kos yang mahal tapi konsepnya mcm inilah. Rumah yang tinggi dan lantainya kayu. Jadi sedaplah sikit agaknya nak menapak dan harapnya dari segi kesihatan ini lebih baiklah kot kan??

Berbalik kepada tajuk kaki berbau. Sebenarnya pada kaki kita ni ada sangat banyak kelenjar kalau nak dibandingkan dengan bahagian tubuh yang lain. Sudahlah begitu, kelenjar tu akan sentiasa beroperasi walaupun kita tidak aktif dan tidak panas. Tapi selalu orang perasan ketiak busuk tapi tak perasan kakinya busuk juga.. huhuhu... Di rumah saya sewa ni kalau hujan, lantai simennya basah so lepas hujan memang sangatlah tak selesa kaki walaupun memang di dapur saya pakai selipar.

Tujuan ALLAH ciptakan banyak kelenjar di kaki adalah kerana nak memberi kelembapan kepada kulit supaya tetap selesa. Kalau ia berada dalam keadaan yang kering, pastilah mudah pecah dan sakit akibat kering. So, sekarang faham dah kenapa perlunya banyak kelenjar di kaki?? Masalahnya adalah apabila kita tidak menjaga kebersihan kaki. Ia akan menjadi tempat bakteria membiak. Makin banyak bakteria makin busuklah akibatnya.

Jadi, cara mengatasi kaki berbau ni adalah :

  • Kurangkan peluh ~ if possible la... janganlah ngelat buat keje sbb tanak kasi kaki berbau plak. 
  • Jika menggunakan kasut, carilah yang selesa, sesuai dengan aktiviti ~ saya suka kasut yang open air. Tapi kalau di luar rumah, saya pakai stokin. Saya rasa stokin ni turut membantu kita mengurangkan bau kaki sbb ia membantu menyerap peluh. Tapi dengan syaratlah jangan pakai stokin tu sampai seminggu. Saya tiap kali guna memang saya basuh. Jadi kalau sehari tu saya keluar rumah 4-5 kali mmg 4-5 stokinlah saya guna. 
  • Banyakkan buka kasut ~ ada setengah orang suka letak selipar dalam kereta. Saya semenjak jadik co-driver ni memang dalam kereta tanggal kasut. Dulu masa belajar pun, dalam kelas memang selesa buka kasut. 
  • Pilih pakai sandal lebih dari pakai kasut ~ untuk pengudaraan yang lebih
  • Kalau nak pakai kasut pun, pilih kasut kulit. Ia lebih elok dari material lain. Saya rasa sebab kasut kulit ni juga ada liang2 udara yang membolehkan udara masuk dan keluar. 
  • Stokin yang kita gunakan pastikan dari jenis kain kapas dan benang bulu
  • Gunakan penyegar atau bedak selepas mandi ~ saya tak pernah amalkan yang ini so saya tatau macam mana rasanya pakai bedak apatah lagi penyegar pada kaki. 
Kot2 mana pun, saya rasa dengan menutup aurat bagi perempuan iaitu dengan memakai stokin adalah cara terbaik untuk mengawal bau kaki. Bagi yang lelaki pula (perempuan juga), wudhu yang kita ambil 5 kali sehari itu pun akan membuatkan kaki kita selesa. Kemudian bila kita jaga kebersihan, maka insya ALLAH tak ada bau2 ni semua. Indahnya Islam tu sebenarnya sehingga kita akan dapat banyak sekali manfaat tanpa kita sedari :). 




Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!