Saturday, September 03, 2011

Susu Kambing

Bismillah,

Sebenarnya untuk entry ni saya ada gambar tp gambar tu ntah sesat ke mana. Malas saya nak tangkap gambar semula. Gambar tu adalah gambar sepapan susu yang saya beli dari kedai runcit berdekatan. Sebelum ni saya minum susu kambing HPA. Ada setengah orang dia minum HiGoat. Tapi saya tak minat jenama2 tu sbb harganyalah huhuhu... Ai kan kedukut :P

Pertama kali beli susu kambing HPA tu adalah kerana anakanda Asmaa' tidak sihat sampai masuk hospital. Untuk bagi sedap sikit saya tambahkan Radix Koko tu. Tu pun katanya tak sedap sampai nak habiskan segelas pun kena paksa. Lainpulak dengan Ahmadi, dia prefer susu tu lebih dari susu segar yang kami belikan kat Pejabat Haiwan tu dulu.

Tapi sekarang Ahmadi sudah ada susu dari ibu susuan (nanti saya cerita kemudian) so no more susu segar dan susu kambing serbuk untuk Ahmadi. Susu segar yang kami biasa beli tu pun dah tak 'segar' mcm dulu. Dah rasa macam dicairkan dan berpakej rasa klorin. Kami complain pada k.Ha yang menjual tu tapi katanya susu tu dari ladang so tatau apa penternak tu buat kat ladang.

Walau apapun, kini susu kambing dah jadi alternatif untuk anak-anak yang masih menyusu. Suami saya ada sedikit tak puas hati sbb susu tu tetap ada 'gula halus'. Ada satu jenama yang guna 'krimer tanpa tenusu' pun suami saya tak syok juga. Sebab tu dia teringin nak bela kambing susu so that asal nak je boleh gi petik perah :P.

Oh ye... skang kuda kami dah beranak anak betina so sesiapa yang teringin nak rasa susu kuda datanglah rumah ye. Bunyi kata susu kuda ni banyak khasiatnya. Suami saya tu semenjak dapat cucu baru tu, giat betul bagi mak kuda tu makan sbb dia nak kasi susu kuda tu banyak. Sbb tu aritu selepas melahirkan Ahmadi, dia tak bagi saya beria2 pantang (kecuali kepada makanan yang gatal dan bisa). Kalau ikut rule my MIL, mmg 40 harilah makan ikan bakar dgn nasik je...air pun tak kasi minum banyak...ehehehe...





Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!