Wednesday, July 11, 2012

Kalau Umi Kata Tak Boleh, Maka Tak Bolehlah Ye :)

Bismillah,


Terkadang kita rasa hangin bilamana kita melihat anak-anak kita tidak berperangai yang menyenangkan. Pertamanya, jangan menuding ke arah lain dulu. Barangkali punca utamanya ada pada diri kita sendiri. 

Terlihat sebuah keluarga yang berjalan disupermarket, anaknya mahukan jajan dan mereka bosan mendengar anak mereka merengek-rengek. Sekalipun telah tertampal notis, bayar dulu sebelum makan tetapi itu tidak diendahkan. Demi mengelakkan anak bising, ibubapa itu menghalalkan tindakan tersebut.

Sayang sekali. Sekalipun pergi ke supermarket adalah sekali sekala tetapi tindakan sedikit ini akan berlanjutan. Bila terpaksa ke supermarket ia akan berulang lagi. Lama-kelamaan kita mungkin terlupa hendak bayar makanan itu.

Maka melaratlah sehingga anak memakan barang yang tidak halal dan mendarah daging. Ia hanyalah satu sebab dimana pertama kali kita mula beralah!

NO MEANS NO
Benda yang tidak baik, memang tidak boleh dilakukan walaupun sekali sekala. Cuba, apabila menghadapi situasi seperti ini beritahu dia secara perlahan "Arwa, tak boleh makan lagi epal ni sebab kita belum bayar. Lagipun nanti pakcik tu tangkap sebab dia dah tulis tak boleh makan sebelum bayar."

OK ~ jika selepas tu masalah selesai maka tariklah afas lega. Jika tidak : Cubit sedikit hihihi.. sometimes they have to learn this in hard way tapi make sure jangan menengking kerana mereka ada harga diri. Cubit sedikit dan berbisik, "Umi kata apa tadi??"

Semoga dengan itu mereka faham. Jika tidak juga?? Oh.. pastilah ada cara lagi. Bawa mereka keluar dari supermarket tanpa membeli apa-apa. Itu lebih baik... Dari situ mereka akan belajar bahawa "Kalau umi kata takleh, maka takleh la walaupun saya melalak dengan kuat!" Hahahaha...

Semoga dengan itu, mereka mendapat beberapa nilai di bawah :
- umi kata tak boleh, maka tak bolehlah ye
- tak boleh ambil barang bukan kepunyaan kita
- umi akan terangkan apa yang tidak boleh dan saya faham jadi saya tidak boleh ambil barang bukan kepunyaan saya secukup rasa saya

Semoga dengan menjaga perilaku anak ini, dia tidak akan melakukan perbuatan yang sama di rumah orang ketika kita berziarah.

Semoga bermanfaat :)

5 comments:

  1. setuju sgt. Ramai juga mak bapak skrg yg tak nak cakap "Tak boleh" pd anak2 mereka. Semua yg anak mintak kalau boleh diaorg nak bg.

    ReplyDelete
  2. Sangat setuju. Anak saya alhamdulillah, dia takkan buka mainan atau makanan selagi tak bayar, dan dia paling excited nak letak barang tu kat kaunter walaupun kadang-kadang tak sampai sebab tinggi. hehe.

    Ok, itu kes kita memang nak beli benda tu. Tapi kalau benda yang kita memang TAKNAK beli sebab TAK ELOK, TAK SESUAI atau TAK CUKUP BAJET, ada sedikit rasa syahdu di hati tambah-tambah kalau anak moncong. Apepun, saya keraskan juga hati supaya dia tau ada benda yang BOLEH dan TIDAK BOLEH. Tegas itu perlu.

    ReplyDelete
  3. ye betul...kami pun mmg tak bg anak2 bukak/ mkn ape ape je dari kedai selagi belum byr.. mmg ada org kata takpe..nnt kita byr jugak.. tp bg kami mmg tak boleh di biasa kan mcm tu..kalau di biasa kan jd susah lah.

    ReplyDelete
  4. saya pun pernah menegur rakan saya berbuat perkara mcm tu.. kata si ibu tu, "Kesian kat anak saya, dia dah lapar sangat". Saya hanya sekadar mampu nasihat walaupun tidak setuju dengan tindakannya.

    Saya pun didik anak, No Means No. Tapi kadang2 berselisih faham juga dgn suami. Dia tak setuju, katanya saya terlalu keras dengan anak. Tapi kesan tindakan suami dah nampak sekarang, anak-anak dah tahu bahawa dgn abahnya masih boleh tawar menawar :)

    ReplyDelete
  5. setuju, kalau saya pun no means no...

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!