Wednesday, November 05, 2014

Idris Islamic International School

Beberapa hari lepas ada slot ini di TV1. Tajuknya Homeschool : Benarkah Alternatif Bagi Ibu Bapa

Huaa.. dah agak lama juga saya off wayar tv maka memang xalert lah rancangan apa yang ada di sana. Dapat tahu ada slot ini pun sebab ada sebaran di grup whatsapp homeschool kami. Maka saya tidak tengok dengan mata kepala saya sendiri apa ceritanya..

Cuma jika boleh saya ceritakan sedikit apa yang menjadi perbincangan disitu..

Host tanya kepada datin tak mengapakah anak2 hs ni tak bergaul dengan orang?
Datin itu menjawab mereka akan bergaul dengan orang dengan membawa mereka ke masjid dan surau, pergi ke tempat seperti zoo dan pantai, menyertai aktiviti rehlah anjuran badan2 tertentu, ziarah dan pertemuan ahli keluarga  dan banyak lagi.
Malah anak yang hs akan mempunyai social skill yang lebih luas sebab mereka tidak hanya berinteraksi dengan manusia tetapi juga dengan haiwan dan alam persekitaran.

Kemudian sahabat kami Dr Siti menyambung bahawa yg kecil, belum mencapai umur sekolah, kita sebut early education at home jika di rumah. Bila dah umur sekolah, baru dinamakan homeschool. Malah dia tak tahu macam mana sekolah boleh adapt homeschool system, sebab x boleh sama.

Barangkali konsep sekolah datin itu private school with different syllabus sahaja kerana we are not sure about this school, kalau ada classroom dan penuh budak, kemudian cikgu depan ajar -is not homeschool. Ramai yg x faham apa itu homeschool. Private school is not a homeschool.

Dia dpt idea bila dia tgk anak2 dia buat benda yg dia suka n minat. Yes hs bkn nk implement kat school wpun private school. Plus primary school dia baru nak start. Datin ckp tadi, kalau budak2 mai sekolah, depa rasa homely gitu. Hehehe..

Sebenarnya, homeschool is all about love, connections and nuturing ones potential. Homely without mom, we dont know how homely it would be. Maybe she just have diff ways to convey the love. Mungkin founder tu nk promote school dia yg eco friendly bila dtg school x mcm g school tp mcm di rumah sndiri.

Homeschool is special..unique to every family...siapa yg buat fulltime..akan faham..x boleh nk banding pun kita punya homeschool dgn member punya..its just amazing :-)...
**************

Bermakna pendekatan #homeschool kini bukan lagi pergerakan underground. Malah dah masuk dalam media2 dah berkenaan pendekatan ini. Cuma sahaja masyarakat boleh terima sistem ini atau tidak dan sama ada ibubapa boleh membawa sistem ini atau tidak sahaja.

Sekalipun kita tak fully homeschool anak2 kita.. janganlah kita hilangkan peranan asal kita ibu bapa untuk sekolahkan anak2. Jom!!

Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!