Saturday, December 17, 2011

Payung Siti Fatimah |Poligami & Kesempatan Qiamullail|

Bismillah,

Korang pernah tengok cerita tu kat TV3? Pelakonnya adalah Bienda, Ako dan Safura?? Kalau tak tgk lagi, boleh download di sini (kot?). Atau kalau nk tau sinopsis atau gambaran tentang cerita ni, silalah baca di dua link di bawah :


Sebab apa saya suruh baca, sebab saya malas nak cerita...ekekekeke...

Yang saya nak cerita di sini adalah tentang perkara di bawah ni, Sila rujuk kepada komen saya yang ada 24 org like pada saat saya kopipes mende tu...



Suami adalah pemegang amanah yang akan memandu kehidupan keluarganya. Seharusnya merekalah yang mula2 bangun dan bermujahadah. Jika itulah yang terjadi, saya yakin, sekalipun dia berkahwin dua, tiga atau empat sekalipun, barangkali tidak akan menjadi masalah. Apabila suami dan isteri bangun bersama dan tahajjud bersama, masya ALLAH.. malam itu akan lebih indah.

Bayangkan ini terjadi...
Malam itu giliran isteri A. Isteri A menyiapkan diri menyambut kepulangan suami. Suami tiba dan meluangkan masa bersama keluarga A. Mereka bersama menyelesaikan masalah, bergembira atas kegembiraan dan bersedih atas kesedihan. Setelah malam, mereka bersama melayari mimpi. Kemudian, di sepertiga malam terakhir, suami mengejutkan isteri dan bersama mengadap Ilahi. Berdoa sehingga terasa luasnya jiwa. Tatkala tu, jiwa hamba akan redha, jiwa hamba akan bersyukur. Disitulah kekuatannya. Begitu juga bila suami berada di rumah isteri B.

Berbanding...
Bila suami kerumah isteri A, malam itu, isteri B bangun dan solat sunat. Dia solat sunat setiap kali suaminya tiada di rumahnya. Dia mengadu resah di jiwanya. Jiwanya terasa sempit, apatah lagi bila mengenangkan suaminya sedang lena, seperti suaminya lena ketika bersamanya. Malam semalam dia gembira, malam ini dia berduka. Lalu dimanakah kemanisan Qiamullail itu? Jika bangun kerana kesedihan, bukan bangun dengan jiwa kehambaan??

Kuserahkan kepada kalian terutama kepada semua suami yang belum atau sudah berpoligami untuk fikir-fikirkan. Sama ada sudah atau belum berpoligami, qiamullail adalah penyelesai banyak masalah kan??

Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!