Saturday, August 25, 2018

Sakit Perut dan Batuk Selsema Berpanjangan



Bismillahirrahmanirrahim,
Pagi tadi, kami stock up beras. Sebab tu yang berebut nasi sebab semalam lagi dah masak beras paling akhir ada dalam rumah hehe...
Macam biasa kami pergi kedai #PakcikKasutPink. Di dalam gedung beliau, terserempak dengan anaknya. Kebetulan dah lama tak jumpa ayahnya sebab katanya dia sakit perut sejak seminggu lepas, maka kami tanya khabar ayah Haji.
Anak dia kata, dia beres dah. OK alhamdulillah..
Di luar, terserempak ayah Haji sedang melulu jalan nak masuk ke dalam. Suami sempat bersalam sekejap tapi dia terus bagitau, "Nok berok.. nok berok"🤣🤣🤣. Sepatoh tok dey nak kecek hihi..
Balik rumah, suami saya terus tanya essential oil yang saya guna untuk sapu perut kitorang time perut meragam. Dia blend dengan carrier oil (kami guna minyak zaitun aje) dan nak hantar ke ayah haji. Kesian dia sakit dah lama, mana tahu EO ni membantu. Provided dia guna lah kan...
"Abang nanti pesan kat dia sapu kat perut, kat belakang sikit dengan labu betis. Tapak kaki pun.. (applied on skin). Lepas tu tangan dia tu biar dia pekup kat hidung dan hidu aje bau minyak kat tapak tangan dia tu (inhaled)."
Saya pun pesan supaya suami saya buat minyak untuk Mok Haji juga. Mok Haji lagi lah. Batuk tak berhenti sekian lama. Jumpa dia masa Raya Haji baru ni, dia kata baru ni dah berhenti sekejap tapi sekejap je lah. Sekarang dah batuk balik.
Satu amalan dia yang saya runsing tengok adalah, nak ludah kahak dia ludah atas tisu. Biasa di rumah dia, plastik yang isi tisu dia ludah tu mesti ada berdekatan dia. Bimbang sangat habuk tisu tu tak membantu dia cepat sembuh. Itu aje..
Ya, Digize dan RC adalah dua minyak (essential oil) yang paling banyak kami guna dalam rumah ni. Digize lah paling kerap. Kembunglah, memulas lah.... macam-macam. RC pula, kalau perasan ada anak nak mula selsema terus buat sapuan dengan mix atas tapak tangan aje. Kemudian diffuse lah sikit sebelum melarat berjangkit anak-beranak.
Tindakan dua minyak ni adalah direct ke kawasan yang perlu dipulihkan. So far, alhamdulillah sangat berkesan untuk keluarga kami.
Saya cadangkan kalian juga simpan dua minyak ni di rumah. Ya, dulu saya sceptical juga kalau essential oil kena ada diffuser baru boleh guna. Dan.. kalau nak beli tu terkehel dulu baru boleh beli huhu. Tapi, bila dah ada ni, takde la sampai setiap hari diffuse. Banyak guna untuk sapuan lagi rasanya. Kalau diffuse tu cam la, mungkin bebudak liat nak tidur so diffuse kasi depa dengar seruan untuk tidur tu hehe...
Nak cuba? Saya in syaa ALLAH boleh bantu anda. Yang penting cuba faham dulu penggunaannya ya...
#NotaEOPija

















Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!