Saturday, August 04, 2007

Petua Rumahtangga Bahagia



Melihatkan tajuk, memang biasa...Juga artikel asal dah berulangkali melintasi mata saya. Hari ni, saya nak hadamkan...Mana tau ada satu dua bakal menjadi amalan baru saya dan pada sesiapa yang membaca. Moga ada manfaatnya kali ini.. :)

1. Sering melakukan kegiatan bersama-sama seperti makan bersama, keluar berjalan berdua-duaan, beriadah dan mandi bersama - Kegiatan ni tak kiralah apa2 kegiatan pun. Ada yang shopping pun nak berdua sbb poket isteri kan selalu ada kat suami he he...Tapi suami saya sendiri tak minat nak berwindow shopping. Bab ni memang kitorg tak buat la. Tapi kalau merata2 naik kete berdua tu kerapla jugak. Kalau bab makan, suami saya pulak memang suka macam tu tapi saya selalu mintak dia makan dulu time anak takmo duduk. Kalau dalam bab makan ni, kawan saya pernah cerita masa dia awal kawen dulu. Dia makan siap2 sebab suami dia lambat balik. Time dia jamu lauk atas meja, dia panggil suami makan n dia gi lipat kain, tgk TV ke atau basuh kain. Sekali kene sound da...Tau dia sound apa? "U ni jamu kucing makan ke?" Ha ha..Start dari situ saya pun turut berfikir ape...Betul jugak kalau jamu lauk dengan nasi tapi kita tak tunggu suami makan. Tapi ade pulak bini yang amik kesempatan kalau temankan suami makan. He he...Tumpang utk second round!! Ahaks, mane la tak sihat alhamdulillah. Bab mandi sama, bunyi cerita memang ramai yang suka esp mereka yang ada bilik air dalam bilik tidur tu. Kalau umah tu share dengan ramai orang mcm dok umah mak ayah, susah la sket. Kene curi2 mandi sama....

2. Galakkan isteri tidur di atas lengan suami. Isteri yang penyayang akan berada di belakang bahu sebelah kanan suami ketika berjalan - Bab tidur atas lengan tu mcm jugak Saidini Ali dan isteri kesayangannya Siti Fatimah. Zaman skang ade lagi ke aa laki yang sudi bagi lengan dia untuk sedikit keselesaan isteri dia tidur. Ntah2 ramai yang taknak sbb konon2 bini tidur buas. Karang dia yang tak lena sedangkan itu alasan jek kan. Bab berjalan sebelah belakang bahu kanan tu, saya pun tak pasti mai mana. Tapi bahagian yang baik memang belah kanan kan dan biar suami kedepan sikit memang lah sbb suami kan ketua keluarga.

3. Jaga agar mulut dan badan tidak berbau agar suami sentiasa mahu berseronok dengan isteri - Ha ha...Ni tgh musim durian lah. Ade pulak yang makan petai cicah dengan budu + durian. Jgn kata bau mulut jek, time musim ni bilik air pun ade bau durian. Huhu...Yang ni memang mimpi ngeri buat mereka yang mengandung terutamanya. Bab bau badan memang la. Makcik saya kata, air adelah minyak wangi yang paling baik. Means kene la mandi pada masanya kan? Kalau tak boleh rasa la bau badan yang best tuh... Kat umah, ada setgh org tak pakai minyak wangi sbb maklumla minyak wangi mahal, takut habis cepat sedangkan untuk org perempuan, dia perlu pakai kat dalam rumah aje. Kat luar bukan nak ngorat sesape pun yang pakai sampai tersangkut anak tekak org lain. ;) Mmm..Ada butui ka?

4. Isteri yang hangat dan romantis sentiasa mengharapkan suaminya berada di rumah bersama-samanya - Yes!!! Ayat ni menyebelahi saya. Ada seorg kawan saya cerita, suami dia sll keluar malam. Diorg laki bini pun member saya jugak. Saya cakap dia call la kasik dia bosan nnt dia balik cepat. Dia kata dia dah buat sampai last2 dia yang bosan nak call. Suami dia kata on the way tapi benda 5 minit pun jadi 5 jam kalau org laki jumpa 'gu' dia nih. Mungkin ramai isteri yang suka suami ada kat umah walaupun dalam keadaan tgh perang dingin. Tak percaya? Cuba slow talk brader...Saya rasa jawapannya mmg korang kene byk dok umah la...Tapi bukanla takde pengecualian. Dia kan patut pegi solat berjemaah di masjid, perlu bermasyarakat tapi aktiviti luar tu biarla ada kawalan. Jgn la tgk bola sibuk dok kedai sedangkan kat umah ada TV. Mmm...Bab bola...Patut ke org laki tgk???

5. Tukar gaya penampilan setelah beberapa ketika untuk mengelakkan jemu kepada pasangan - yang ni bisa buat saye jadi pusing. Ke org lain tak pusing? Benda ni kene kreatif ooo... Sll tocang satu seminggu lepas tu kene tocang dua. Macam tu ke? Ishh...Tapi kalau alter barang2 dalam umah ke, yg tu logic aaa jugak. Any idea?

6. Kreatif mencipta suasana yang harmoni dan tenang dalam rumah tangga - Ha ha..Bab kreatif sendri mcm yg saya cakap tadila...Kene pandai fikir sendiri. Memang serasanya tak mudah tapi kalau kita biasakan contoh, baca al-Quran beramai2 sekali seminggu pun dah cukup mengikat rasa kekeluargaan dengan pasangan dan anak2.



7. Sekiranya ada pergaduhan atau pertengkaran, cuba ingat kembali kenangan manis semasa bercinta dan berbulan madu - Once kita ada salah faham, jgn sekali2 cari benda yang lebih menyakitkan hati untuk difikirkan. Fikirla tentang benda yang best2. Actually saya tak berapa berkenan ingat kembali kenangan manis semasa bercinta. Sbb bunyi macam suruh ingat benda yang seblom kawen kan? Adalah lebih baik fikirkan tentang awal2 kawen. Sbb saye pun kenal suami selepas kawen.

8. Kenangkan jasa dan susah payah isteri mengandung dan melahirkan anak - Siapa yang pernah tgk isteri beranak? Memang saya tabik aa.. Sbb saya dah jumpa sendiri suami yang tak berani tgk bini beranak. Tiap kali bini dia nak push keluarkan anak, dia mula rasa nak terberak...Ha ha..Lucu kalau ingat. Rasa2 org laki la...Bini korang senang ke time ngandung? Memang la baby tu tak terasa bebannya sbb dia usung anak korang tu dgn kasih sayang. Saya sendiri mengaku saya paling suka lepas bersalin, suami akan cakap, "Terima kasih...lahirkan sorang anak abang yang comel" Dan saat yang lain yang paling mengharukan saya adalah bilamana suami saya bangun malam untuk membancuh susu anak kalau anak nangis nak susu.

9. Sekiranya berlaku penceraian (bagi pasangan Islam untuk talak satu dan dua saja) jangan mudah menghalau isteri keluar dari rumah sebelum habis edah kerana mungkin suami isteri berminat untuk bersatu kembali (rujuk)- Uhuk..Bab ni saya tak pandai nak kata apa2. Sbb saya takde pengalaman lagi keluarga terdekat. Kawan2 memang ada tapi benda yang sakit2 mcm ni, orang mcm saya memang tak suka nak amik tau. Tapi rasa suami saya pernah cakap, kalau suami tu dah ceraikan isteri dia, dia yang kene kluar rumah tu sbb bini dia takleh kluar umah. Tapi bab cerai ni fikirlah baik2 betapa susahnya kita nak berumahtangga dulu, tiba2 senang2 nak cerai. Juga fikirkanlah anak2. Kenapa kita tidak berubah dan selalu berfikiran positif dan memilih jalan terbelah dua ni? Tapi keadaan akan kekal sama andai yang berubah hanya sorang. Kedua2 perlu membaiki diri.

10. Suami kena lebih mesra dengan keluarga mentua kerana sekiranya rumah tangga menghadapi masalah, ibu bapa mentua boleh membantu dari segi nasihat - Same je, isteri pun. Kalau ada masalah pape, ada tikanya kita boleh share dengan keluarga mertua. Saya cakap dari pengalaman ni sbb once ada masalah, kita lak ngadu dgn kluarga sendiri, biasanya keadaan akan jadi lebih panas. Bukan lebih baik tu...

11. Suami jangan tumpu perhatian yang berlebihan kepada dunia luar berbanding keluarga sendiri - Sekalipun suami tu wakil sekolah ke, wakil rakyat ke, wakil negara ke hape...pastikan la anda punya masa dengan keluarga anda. Pernah tak baca pengaruh bapa dalam pembesaran anak2? Walaupun orang laki nampak diam jek dalam rumah tapi kehadiran anda dalam rumah mempunyai sumbangan besar dalam kebahagiaan keluarga anda.

12- Isteri jangan lebih banyak masa menyibukkan diri dengan dunia luar, seperti aktif dengan kegiatan persatuan, berpolitik atau terbabit dengan jualan langsung - Kalau perati2 memang wanita ni giat lebih2 kalau join pape pun. Tak percaya?? Tak kisah la persatuan ke, politik ke, MLM ke...Kalau bukan wanita yang menggerakkan, musti slow abis cawangan tu. Once sibuk, anak2 tinggal kat bibik...Tu yang anak suka cakap indon tu. Ha ha...Kalau tadi dikatakan kehadiran ayah memberi sumbangan besar pada pembesaran anak, pasti kehadiran ibu adalah berganda2 penting dalam rumah kerana air tangan anda, akan menentukan halatuju ahli dalam keluarga anda itu.

13. Sentiasa berlembut dari segi percakapan, layanan kepada pasangan dan pergaulan sesama ahli keluarga - Even suami atau isteri kita dah kurang sikit pendengaran, maklum aa umur veteran. Nak cakap kuat kene la jgn sampai bunyi menengking. Memang saya dah jumpa pun pasangan yg suami dia terasa bilamana bini dia cakap tengking2 dgn suami dia. Tapi bila tanya bini, dia kata cakap slow2 laki dia tak dengar. Memang tak dinafikan ada org yg mmg brutal tapi gitu aa...Dgn kluarga, kene jugak belajar berlembut2 supaya anak2 jugak tak brutal mcm kita...Ha ha...

14. Isteri perlu berhias lebih kepada suaminya berbanding apabila keluar rumah - Yang ni saya pernah tya secara rawak . Kat umah takde la kene bergaya gila2 asal jgn selebet sangat jek. Jgn nampak beza sangat luar dgn dalam umah.

15. Menjawab setiap pertanyaan suami dengan lembut - Sama jugak mcm tadi, berlembut2 ni kalau dibiasakan, tak kira la bercakap ke, masak ke, mengemas ke...Sume nampak licin jek. Cuba bayang kalau kita buat ganas2 takke nampak mcm ngamuk..ish..Huduh2!!! orang yang biasa lebut2 ni, kalau gaduh pun tak nampak gaduh..Percayalah!!



16. Pasangan tua, terutama isteri jangan terlalu rapat dengan cucu, tidur dengan cucu dan tinggalkan suami tidur sendirian - Teringat nya arwah tok saya. Selalu dulu diatidur dgn saya aa kalau saya balik kampung. Maklum la cucu sulung. Lepas saya 4 tahun baru ada adik. Lagi lah manja. Mcm mana ek perasaan arwah wan masa tu?

17. Sekiranya ada masalah, bawalah berbincang. Jangan bertengkar dan masing-masing menegakkan pendapat sendiri - Ya betul, bincang slow2...Jgn kecoh2. Benda kalau kita suka nak kecohkan, memang kecohla jadiknya.

18. Fahami dan hayati sifat pasangan dan anak-anak. Suami disifatkan seperti matahari sentiasa panas, isteri bulan; cantik, lembut dan indah dipandang, manakala anak-anak pula umpama bintang iaitu sifatnya sebagai penghibur dalam rumah tangga - Kalau kita biasakan berada bersama keluarga, insya ALLAH takde masalah dalam hal ni. Cuba banyakkan xtvt yang melibatkan semua ahli keluarga.

19. Suami isteri perlu mengekalkan sifat romantis dan sentiasa berhati muda walaupun masing-masing sudah berusia - Usik2 manja, pegang tangan depan anak, peluk bahu isteri depan anak2...Anak saya sendiri walau baru 3 tahun tersengih2 kalau tgk abah dia usik saya. Ntah apa la dia faham tapi satu benda yang perlu kita faham adalah, sengih tu menunjukkan jiwa dia bahagia. Setuju??

20. Anak-anak jangan dipaksa mengikut telunjuk dan kehendak ibu bapa tetapi beri mereka pilihan yang sesuai tetapi sentiasa awasi mereka - Walaupun boleh diberi pilihan, jgn sampai bebas sangat tu. Bagi pilihan tu untuk menunjukkan mereka ada hak dan jgn bagi bebas akan menunjukkan tidak semua benda dibolehkan untuk mereka.

21. Ketua rumah tangga yang bijak sentiasa ada perancangan jangka panjang untuk ahli keluarganya. Sama ada dari segi kewangan, pelajaran dan tempat percutian - Rajin2 la buat mesyuarat walaupun kadang2 nampak mcm angan2 je, tapi setiap realiti selalunya bermula dari angan2. Jaga baik2 cara pengaliran kewangan ahli keluarga. Sebab duit mempunyai pengaruh besar dalam keluarga.

22. Keluarga Islam, pastikan sekurang-kurangnya dua waktu sembahyang berjemaah bersama-sama ahli keluarga - merapatkan hubungan dan kemesraan - Bab solat berjemaah memang takleh nafikan lagi. Saya boleh bezakan keluarga yang biasa solat berjemaah dengan yang tidak. Walaupun ada dua keluarga bahagia, satu yang mengamalkan solat jemaah dan satu lagi tidak, masih wujud kelompangan dalam keluarga yang tidak membiasakan solat jemaah ni. Mungkin kerohanian mereka tak bersatu.

23- Jangan beri ahli keluarga makanan yang tidak halal atau diragui kehalalannya kerana bermula dari makanan membentuk air mani dan melahirkan generasi seterusnya - mmm...Yang ni memang kene jaga sbb benda yang mendaging dalam tubuh mmg kene jaga. Dia akan mendatangkan kesan yang sangat besar dalam kehidupan. Ingatlah keterlibatan kita dalam riba, makanan halal tapi dicuri semua tu mendatangkan kesan buruk terhadap jiwa dan jika ini disuap ke mulut keluarga, pasti juga jiwa mereka terdedah kepada titik hitam.

Adush...Lama dah tak menulis. Terasa krem kejap otak. Maklum aaa nota ada 23. Byk jugak la yg baru2 belajar. Korang yang membaca, ada tak manfaatnya? Walau apa pun yang kita amalkan, kembalilah kepada ALLAH. Minta ALLAH tunjukkan jalan yang betul utk dilalui. Amin!!
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!