Thursday, March 25, 2010

My Eyelid Is Swelling

Bismillah,

Huhu...walaupun saya adelah seorang optometrist, itu tidak bermakna saya tidak mengalami kerabunan dan mata saya tidak lari dari mengalami keadaan yang pelik2. Beberapa tahun lalu saya mengalami chalazion. It is something like this picture but it happened on my upper eyelid.


I did the self-care at home by doing warm compress (demah) using a hot towel. Malangnya chalazion itu sangat degil dan I can't stand it when my customer keep on asking, "Apa atas mata awak tu??". Lalu saya minta tolong dari seorang sahabat saya untuk aturkan temujanji untuk buat incision.


Fig. 24-11 CURElTING A TARSAL CYST. A, a chalazion close to a patient's medial canthus. B, chalazion forceps. C, local anaesthesia. D, the chalazion clamp in place ready to incise a chalazion in the centre of his lower lid. E, curetting it.

Sangat ngeri ye tuan2 dan puan2 bila mana Doktor menggerak2kan jarum depan mata saya dan kemudiannya menggunakan sesuatu seperti pisau (kejam tak bunyik). Walaupun dia dah bg local anaesthetic tapi saya tetap rasa dia belah dan proses mata saya. Seharian selepas tu mata saya kene patch dan merasa jugaklah jadi orang yang buta sebelah mata. Mata ni kengkawan, kalau hilang sebelah aje sudah merana okeh....sila bersyukur dengan nikmat penglihatan memasing.

Kalini, mata saya bengkak dan bila saya Google (Al-ilmu fil Google :P) sekali lagi the treatment is warm compress...huhu... saya akan buat seblom tidur japgi insya ALLAH tapi minta2 esok, by the time this entry is up, the swollen will back to normal. Padanlah mata ai kering je, ingatkan sebab rindu kat suami (apekah??). Yeah, arini saya memang ade ternangis sikit sbb teringatkan kande ai tu....miss yu lah kande...sob sob srobbbb


**Mungkinkah ALLAH takdirkan mataku begini supaya saya ada alasan utk suruh suami saya tinggalkan kerjanya di sana dan pulang mengubati bengkak di mataku ini???

7 comments:

  1. mak saya kata,"petua dia..aik kencng.=p"...or balut jari ngan bnang hitam..sehelai bnang hitam."..petua dulu2 ah..=p

    ReplyDelete
  2. erk...air kencing.......huhu, biar bengkak aaa :P

    ReplyDelete
  3. bukan ketumbit..yg chalazion tu, terjadi dalam kelopak mata tapi ketumbit dia jadi kat tpt bulu mata tumbuh

    ReplyDelete
  4. Hemmm...

    Semoga cepat sembuh yek....

    ReplyDelete
  5. cian akak..

    nti leh baik kan? mcm kina..kina x de air mata, mata belah kiri. sbb kornea mata kina dah rosak.

    kina jadi mcm nie sbb masa kina kecik2 kina suka menangis berjam2 sambil gosok mata.

    tangan bukan nye bersih sgt. pastu gosok mata.. itu yg jadi mcm tue. ada luka kat kornea. bila dah luka ada parut la pulak. sbb tue kina dah x de air mata.

    ReplyDelete
  6. Thanx atas doa...

    kina, huhu....tak elok jugak ek nangis banyak2...uhuk..... uwaaaaa

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!