Thursday, September 29, 2011

Pengalaman Sakit Bersalin Iman

Bismillah,

Kali ini saya mengandung tanpa mengambil sebarang suplemen. Jika tidak sebelum ini saya mengambil Salindah untuk 5 kali mengandung. Sehinggalah pada kelahiran Ahmadi, saya tak sakit walaupun misi kata dah boleh teran. Saya bimbang barangkali Salindah sudah tidak memberi kesan baik kepada saya lagi.

Jadi, pada kelahiran kali ini, saya cuba usahakan pemakanan seimbang dan memperbanyakkan makanan2 yang ada di sebut dalam alQuran seperti kurma, madu dan elakkan makanan merapu. Alhamdulillah kesihatan saya OK dan seperti selalu saya memang tak ada alahan mengandung.

Cuma kali ini, saya overdue 6 hari tapi hasil dari scan, doktor kata air ketuban saya masih mencukupi. Saya ada tanya doktor, macam mana air ketuban tu boleh jadi tak cukup, katanya sebab uri (placenta) dah cukup tua dan tak dapat produce persekitaran seimbang lagi jadi air ketuban menjadi kurang. Saya dapat surat untuk dirujuk ke HUSM jika tidak beranak pada Jumaat itu jam 2 petang.

Alhamdulillah, pada 20 September, telah ada tanda keluar semasa saya bangun dari tidur tapi sakit yang saya alami adalah sakit main-main macam semasa kelahiran Ahmadi juga. Sehingga ke malamnya, sakit tidak menjadi kuat. Jadi, saya ajak suami keluar malam itu untuk beli beberapa kelengkapan yang belum ada malah kami sempat dating sekejap berdua makan nasi kerabu di kedai. Anak2 mertua saya tolong jaga tapi diorang dah lena masa kami keluar tu.

Akhirnya pada 21hb tu, jam 3.00 pagi,saya rasa sakit makin kuat dan semakin jelas. Saya kejutkan  suami dan kami ke hospital. Sampai di situ saya masih sempat sengih2 dan siap menolak untuk masuk sebab sakit yang saya alami masih boleh dditahan. Tapi sebab tak ada patient lain maka misi ajak saya masuk. Saya pas buku merah saya dan dia suruh saya berbaring.

Bukaan diperiksa dan katanya baru 4cm dilation. Sempat pula seorang misi cam saya sebagai seorang optometris dan rasanya sambil buat CTG saya consult dia pasall hal ehwal mata anaknya. Sebenarnya di sini saya mengaku surirumah saja tapi sebab saya pernah tegur bbrp misi dalam wad tu yg nampak mcm tak cukup power spek so diorang boleh cam saya. Macam mana lah saya tak tegur kalau kerja mereka adalah menjahit bahagian bawah tu tapi nampak sangat tak cukup powernya.

Semasa nak solat Subuh, saya minta dari misi nak solat tapi katanya macam dah susah nak lepaskan saya berdiri. Kalau saya nak buang air pun dia akan pasang tiub aje. Kebetulannya, sebelum saya naik katil tu, saya dah ambil wudhu jadi saya solat sekadar mana yang saya boleh sahaja. Beberapa kali juga terlena semasa menantikan saat melahirkan sampai misi pun dah bertukar shift.

Akhirnya bila dah dekat pukul 8 pagi, misi datang dan periksa jalan dan katanya dah 8 cm dan saya masih boleh terlena masa tu. Tapi misi tu baik, dia bantu saya minum minyak selusuh dan dia sapukan atas perut walhal saya boleh melakukannya sendiri. Teringat semasa pertama kali melahirkan Asmaa' dulu, saya minta nak pegang tangan seorang misi tapi dia menolak huhuhu...

Saya tanya misi tu, sama ada suami saya sudah boleh dipanggil masuk ke belum dan dia bgtau mereka akan panggil jika kepala anak sudah nampak. Saya pun mula melawak, "Kene teran ek, kalau tak teran dia memang tak nampak ek?". Saya bukan apa, kalau teran, mesti sakitnya ALLAH jelah yang tahu.Dia pun senyum dan jawab, "Mana boleh..takpelah, nak suruh panggil suami jugak ek?".

Bila dah nampak suami, saya dah mula buat pandangan 'abang-terankan-bole?' pada dia. Disebabkan saya keliru masa mana saya patut teran, jadi saya tunggu arahan misi untuk suruh saya teran. Kali ni suami saya tak banyak pegang saya. Saya pun dah pesan siap2 supaya larikan tangan dia yang patah tu dan jgn duduk dekat dengan saya. Dia cuma tolong sedarkan saya yang macam mamai dan tolong tolakkan baby masa saya meneran.

Alhamdulillah, elok2 aje 8.30 pagi, hujan baru reda, Iman telah dilahirkan. Kali ni kami memang tidak tahu dari awal yang ini anak perempuan atau lelaki. Asal scan je dia nyorok. Sama macam Ahmadi, Iman adalah satu2nya baby yang lahir di P.Putih di hospital pada hari itu. Wad lengang dan kami sangat tenang di situ walaupun ada sedikit kejadian berlaku di sana. Cerita tentang penyusuan saya akan sambung nanti.Orang dalam pantang takleh duduk lama2 kan...hehehe...

Semoga Iman menjadi anak soleh solehah bersama abang dan kakaknya. Sangat tidak sangka suda 6 anak saya!
 

6 comments:

  1. cerita akak buatkan yatie etrabayang arwah ma yg hebat dpt lahirkan 8 orang anak dengan 7 daripada nya ialah secara normal.

    tahniah on ur latest bundle of joy. ;)

    ReplyDelete
  2. K.pija, iman lahir 21 september ek?? Sama birthday dgn saya la! :)

    Hugs & kisses from auntie to baby Iman, nanti2 boleh celebrate birthday sama2! hihii :)

    ReplyDelete
  3. wahhh teringinnya nak beranak :-)

    ReplyDelete
  4. tahniah k.pija...beranak dua pun saya rasa cam dh serik...camne la nak jd kuat cam k.pija ni?...ada petua x?...hehehe

    ReplyDelete
  5. tahniah pija..wah dah 6 org anak murah betul rezeki..sy ni sorg pun belum dpt lg dh 3 thn menunggu...nk baut macam mana rezeki masing2 kan..sy selalu bc blog ni tp jarang2 komen hehe..

    ReplyDelete
  6. kak pija baru sempat singgah..alhamdulillah!!! semoga iman membesar sebagai iman yg hebat!

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!