Tuesday, July 16, 2013

Menu Kita : Nota Tanyalah Ustaz

Albaqarah : 168
- Allah seru semua manusia supaya mencari makanan yang halal lagi baik

Soalan : Apa hukum makan makanan syubhah (xtau halal atau haram)?
- ada hadis menyatakan haram itu jelas, halal itu jelas.
- harini teknologi makanan sangat tinggi
- jauhkan yg was2, ambil yg halal saja
- sape yg jauhkan perkara syubhah akan menyelamatkan diri
- risau apa yg kita makan akan pergi ke hati
- utk melahirkan generasi yg hebat, bergantung pada makanan yg kita makan. Spt baja dan tanah yg elok utk mendapatkan hasil yg baik
- u r what u eat
- kesan pengambilan makanan yg xelok, bukan setakat kesan pada diri kita tapi kesan pada keturunan kita

Soalan : Kenapa logo halal Jakim ada bermacam2? Adakah prosedur lambat?
- logo halal jakim bulat
- xboleh guna logo halal lain
- kalau buat

Soalan : Apakah hukum makan daging import dr luar negara?
- semua daging yg msk Malaysia dah disahkan halal oleh Jakim
- hati2 takut ada yg diseludup
- kalau was2 jauhkan
- kalau haiwan tu makan najis xbole makan

Soalan : Adakah pahala kurang bila kita berangan2 nak berbuka dengan apa?
- niat utk mengorat suami dgn air tangan kita x apa
- jgn plan nk masak berlebihan
- kalau suami ada kencing manis, jgn buat masakan manis
- isteri saidina Ali xmasak lebih dr dua menu
- lagi banyak masak, lagi banyak mengadap makanan
- jgn masak terlalu sedap sampai jadi kuat makan
- jgn buat stok byk dlm peti ais. Secara psikologi kalau xbanyak, cpt sikit buat pilihan nak masak apa.

Soalan : Menu terbaik utk kita berbuka?
- asalkan halalan toyyiba
- ikut sunnah Rasulullah saw
- mulakan dengan buah kurma basah/kering/air
- kurma adalah buah yang tak expired, banyak khasiat
- pastikan sentiasa ada buah kurma dlm rumah
- jgn membazir

Soalan : Majlis fatwa dah haramkan rokok, tapi ramai lagi yang jual dan beli?
- diharamkan sbb membawa mudharat
- dlm puntung rokok ada hb hemoglobin yg diambil dr babi

Soalan : Apakah pendapat ustaz ttg gmo food dan haiwan kacukan?
- bila berlaku proses kacukan antara binatang halal dengan halal x apa, tp dgn binatang haram xboleh
- pokok pun sama, jika dimasukkan sumber haram jd haram spt soya, jagung
- jagung biasanya sebiji dua je jagung. Jadi dia ambik gen babi yg beranak banyak supaya tumbuhan berbuah banyak
- sebabkan banyak penyakit sehingga nak berfikir pun susah
- orang yahudi sangat menjaga makan spt kurma dan susu kambing tp suruh org lain makan soya

Soalan :
- alkohol pertama : buah yg direndam dalam air yg dicampur yis akan menjadikannya arak dan ini haram. Bila disimpan lebih lama ia akan bertukar jd cuka dan hukumnya juga haram spt vinegar
- alkohol kedua : budu dll
- alkohol industri spt minyak wangi hukumnya harus diguna tapi haram minum
- alkohol sbg flavour yg melebihi 0.05% haram
- kalau menyerupai arak (tapi bukan arak), pun haram sbb yahudi akan sentiasa membawa muslim mendekati arak tanpa disedari

Soalan : Boleh percayake khabar angin benda tu haram padahal ada halal jakim?
- kalau xde pengesahan dr jakim, maka xbetul
- jgn percaya khabar angin
- Albaqarah : 172 wahai org beriman makanlah perkara yg baik2 sahaja

Soalan : Apakah hukum menggunakan pewarna di dalam makanan?
- Salman Al Farisi tya hukum makan keju, maka Rasulullah SAW jawab, yg halal tu adalah yg dihalalkan dlm quran dan sebaliknya. Apa yg xada dlm quran maka dimaafkan.
- ada dua kaedah iaitu dr bahan kimia sahaja. Satu lg jika dibuat dr haiwan, maka kena cek sama ada disembelih atau dr binatang haram.
- ada yg guna kaler dye baju utk buat kuih tp kita xtau
- jika warna ni bawa mudharat maka haram
- plg mudah, guna yg ada logo halal

Soalan : Berkaitan dgn restoran yg diiklan dlm media masa tapi tiada halal jakim, adakah ianya halal?
- xsemestinya yg xde logo halal tu adalah haram kerana logo tu adalah sukarela tp xbole letak label haram
- perhati elok bulu alat solek mungkin bulu babi
- kalau asal rasa yakin kemudian dtg was2 - pilih yakin
- kalau asal rasa was was tp kemudian tgk org makan sedap rasa yakin - kena pilih waswas
- kalau kedai org bukan islam tp yg masak adalah org islam, boleh makan kalau kita yakin kerana rasulullah terima masakan dr org yahudi

Soalan : Apa pendapat ustaz ttg penggunaan alkohol dlm bidang perubatan?
- hukum dlm perubatan adalah luas.
- sbb sllnya sakit adalah keadaan darurat
- alkohol dlm perubatan dibuat dr keadaan kimia spt bahan pencuci, bius
- cuka buatan mmg jakim xbg halal
- vaksin dan insulin memang xada yg benar2 halal tp hukum harus dlm keadaan darurat spt pergi haji
- kapsul juga dibuat dr gelatin yg dibuat dr tulang dan kulit haiwan yg xtau bahan dr apa
- seekor babi beranak 185 ekor dan seluruh anggota badan bole digunakan dan ini cabaran kita
- kulit babi digunakan utk buat kapsul (porcine)
- seorg yg kusut masai sll berdoa akan dimaqbulkan tp org yg pakai lawa tp pakai baju yg dr sumber xtentu, makan xtentu akan menyebabkan doa tersekat. Allahurabbi
- dakyah org bukan islam mmg tlh berjaya, kita tau ttg dakyah mereka tp kita xmerancang utk melawan dakyah tu

1 comment:

  1. Nice post.. very Inspire
    Terima kasih ya..

    Anyelire/Indonesia

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!