Tuesday, February 26, 2019

Teknik Mengorat Isteri Solehah Melalui Dunia Maya




Bismillah,
Mata mengantuk sebenarnya. Tapi rasa xboleh nak lena. Jadi, try le menaip kot nanti datang mengantuk gila-gila so boleh lena. Boleh gitu? Hehe..
Ptg ni saya nak bagi sikit tips utk orang lelaki. Errr.. Xkiralah yang bujang (terutamanya) atau laki orang hehe.. Ia adalah tips mengorat. Haha heran tak orang perempuan plak yang bagi tips mengorat? Papejelah..
Saya xtau tentang tips mengorat orang lain. Tapi tips mengorat saya ni insya Allah adalah untuk mendapat bakal isteri yang benar-benar baik untuk dijadikan isteri.
Telah beberapa kali saya berjumpa dengan anak dara yang sedia bagi telefon diorang untuk saya baca. Hahaha.. Power tak saya bole baca mesej peribadi dalam telefon orang? Sungguh ni ai tak tipu..
Dari mesej yang saya baca itu, saya seakan boleh menilai budak perempuan tu macam mana dan bukan setakat perempuan tu saja tapi lelaki yang nak melamarnya itu juga. Tapi tolong faham ye, nilaian saya adalah nilaian manusia mungkin banyak salahnya taww.
Pernah dengar kan ayat al Quran perempuan yang baik untuk lelaki yang baik (malas nak search weih, sape rajin tlg kopipes ayat tu di komen eh)? Jadi tips pertamanya utk lelaki, tolonglah jadi baik kalau betul nak dapat isteri yang baik.
Maksudnya macam mana tu? Saya tau sekarang ni kalau nak mesej boleh masukkan emoji yang bermacam2 dalam mesej spt dlm whatsapp dgn emoji muncung keluar love bagai tu dan lain-lain yang malas nak describe sesatu.
Berawaslah untuk guna emoji berkenaan. Sebab benda tu dengan mudah akan membuatkan hati seorang anak dara terbuai. Lalu anda bakal mengheret budak itu sekali untuk naik gatal.
Tapi jika tersalah anda terlajak menggunakan emoji berkenaan, lalu respon pasif pula yang anda dapati dari muslimah itu maka bolehla dikatakan bahawa budak itu sangat baik untuk dijadikan isteri nantinya.
Keduanya, gunalah ayat yang biasa-biasa sahaja dan jangan dilibatkan ayat-ayat yang berlandaskan nafsu untuk mengoratnya. Yakinlah muslimah yang solehah tidak perlu ayat begitu untuk mereka rasa terpikat.
Haih, susah nak bagi korang describe ni. Kalau faham maka fahamlah, kalau tak, abaikan je lah ek? Hehe.. Sebab saya perati zaman sekarang ni macam mudah sangat orang mengorat dengan pakai mesej2 aje tanpa kenal tuan punya badan secara personal, tul tak?
Sebenarnya yang manisnya adalah gunakan orang tengah. Tak kiralah orang tengah tu sahabat kita, atau sahabat budak tu atau lebih mudah ibubapa budak tu lah senang.
Ye saya faham tu bukan style orang zaman sekarang mengorat tapi itu adalah cara yang paling selari dalam Islam. Lebih tinggi nilai dia dari kita membuat ayat2 cinta yang membuatkan jiwa anak dara itu terbuai-buai gitu.
Kenapa cara mengorat penting? Fikir elok-elok, bukanlah mudah nak dapatkan muslimah yang benar-benar solehah sekarang. Kalau kalian jaga cara mengorat, maka kalian akan jaga juga muslimah berkenaan dari berkelakuan tidak sepatutnya.
Secara tidak langsung dia juga akan terdakwah sama. Hasilnya anda akan dapat isteri yang betul-betul tinggi nilainya disisi Islam. Rumahtangga ini bukanlah tujuannya untuk bersuka-suka melepaskan nafsu semata.
Kita berumahtangga untuk membina satu institusi yang bersih lagi bernilai tinggi di dalam Islam. Jika diperingkat pemilihan kita mengumpan nafsu, tidak hairanlah kalau bahtera yang dikemudi karam di tengah lautan.
Allahu Allah. Banyak sekali pahala dan keberkatan kalau kita memelihara diri dari perkara yang haram. Facebook, whatsapp, wechat dan ntah gapo namo rimau yang lain tu, janganlah kita gunakan untuk belok dari landasan Islam.
Platform itu ya benar boleh mengeratkan ukhuwwah tetapi dengan mudahnya juga membawa kita terbelok sama dari landasan Islam sekiranya tidak dijaga.
Jap, ape hang merepek ni Pijah? Hahaha... Apsal ntah petang ni rasa macam nak cakap sesuatu tapi macam tak sampai maksud aje. Huahua.. Makanya sape yang faham tu fahamlah ek. Yang xpaham tu errrrr..gi lah tanya ustaz2 yang faqih dalam agama.
Sekian,
Repekan orang mengantuk
*yang ajaibnya ngantuk hilang, tapi lapo le plak haha*


1 comment:

  1. I am happy to find this post very useful for me, as it contains lot of information. This is the best Instagram online web viewer on the Internet. Discovering top trending photo and video on Pikdo right now!

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!