Thursday, February 12, 2009

Berpuasa Untuk Berhenti Merokok





Artikel asal diambil dari tajuk : Kebaikan Berpuasa Dalam Menahan Ketagihan Merokok dan Kesannya Kepada Kesihatan Oleh Prof. Madya Mohd. Isa Abdul Majid, Pusat Racun Negara, USM


Bukan sahaja untuk berhenti merokok, puasa adalah satu bentuk terapi semulajadi untuk mengatasi kebanyakan permasalahan kesihatan.

Merokok ni kalau ikut bahasa kasar dia adalah proses memasukkan bahan beracun dengan cara hisapan ke dalam tubuh. Kalau ini dinamakan ayat skema maka cuba pulak untuk fahami yang ini, bila ngko hisap rokok maka ngko akan sedut 3,800 racun ke dalam tubuh ngko.

Lepas tu kesian la kat badan ngkorang yang merokok ni bila tubuh terpaksa bekerja untuk mengeluarkan racun yang korang masukkan dengan mudah ke dalam badan tadi melalui proses perkumuhan, pernafasan, najis, perpeluhan (oww..padanlah saya tak tahan bau seseorang yang sedang merokok).

Dah tu cuba bayangkan berapa batang korang hisap rokok sehari dan berapa kali pulak korang masuk toilet untuk u'uk kan racun2 nih tadi? Adakah jumlahnya balance? kalau ini berterusan setiap hari maka jumlah racun yang korang sedut pastilah akan lebih dari jumlah racun yang berjaya dikeluarkan dari tubuh. Makanya terkumpullah racun dalam badan korang.

Wokeyh, itu baru bab merokok. Belum masuk cerita udara tercemar, makan makanan rapu, minum air dalam tin kotak semua tu. Ini akan mengakibatkan beribu2 lagi bahan toksik menumpang dalam tubuh kita dengan jayanya. Maka dengan itulah PM Md Isa ni kata puasa tu baik untuk elakkan ketagihan merokok. Sbb ia mengurangkan pelbagai kemasukan racun sama ada dari merokok atau dari pemakanan kita yang tidak sihat.

Selain dari memenuhi tanggungjawab agama, badan juga akan mula melakukan proses pembersihan racun yang terkumpul dalam badan. Juga dari sudut pandangan lain, kita tak belanjakan wang kepada Yahudi. Kita juga akan lebih berjimat. Wah...banyak kelebihan tau tinggalkan rokok ni, ye tak?

Yang sayangnya cuba bayangkan jika satu individu Muslim yang merokok. Sedangkan andalah yang akan membela agama tapi telah dilemahkan oleh jarum yang tidak kelihatan seperti ini. Saya sayangkan anda sebagai seorang Islam yang berpotensi, kenapa tidak anda menyayangi diri anda...?
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!