Friday, August 13, 2010

Pengalaman Mengajar Anak Berpuasa

Bismillah,

Yepp..ini pengalaman pertama saya mengajar Asmaa' berpuasa. Bila saya menunjukkan rasa teruja nak ajar Asmaa' puasa, abah dia pulak kata, "Biarlah dulu, umi". Saya jadi terkejut pelik, 'So, umur berapa pulak wajar nak diajar berpuasa kalau macam tu?'.



Hari pertama Ramadhan, saya kejutkan Asmaa' dan dia makan habis nasi yang saya letak. Selepas tu kami solat Subuh sama2 dan kemudiannya dia pergi sekolah dengan adik2. Balik dari sekolah, saya tanyakan sama ada dia makan atau tidak di sekolah, katanya cikgu jamu budak2 yang tak puasa saja. Yang puasa duduk dalam kelas.

Alih2 seploh minit sekali dia datang mengadu lapar dan dahaga. Mula2 sekali saya bgtau dia :

  • Macam tu lah rasanya orang yang tak ada makanan kat rumah dia. ALLAH jadikan masa kita berpuasa ni supaya kita ingat time kita kekenyangan ada orang yang sedang lapar. 
  • Kemudian saya bagitau dia pahala orang puasa ni sangat banyak malah ALLAH jadikan syurga yang khusus untuk orang yang berpuasa. 
  • Saya suruh dia tidur
  • Saya ada buat coin purse, saya janji kalau dia puasa sehari, saya masukkan RM 1 ke dalamnya. 
Alih-alih, suami saya balik dari Masjid ptg tu, nampak dia makan kurma. Katanya Uwaiys yang suruh dia makan. Bukan nak marah pun, at least bila ditanya dia mengaku dia makan. Cuma saya terkilan sikit sebab dia tak tanya dulu sebelum makan. Sebelum2 tu dia tanya tapi agaknya dah lapar sangat. 

Saya sayang bukan sebab apa, dah pukul 4 ptg. Bila dapat tau dia dah berbuka, excited nak memasak tiba2 je hilang mcm tu je. Sebelum tu, saya punyalah beria2 nak masak mi kuah kat diorang. Tapi takde la marah, takkan 1st trial terus penuh kan? Hei..tarzan pun ada peri kemanusiaan tauu..

Keesokannya saya cerita pada mertua yang Asmaa' puasa sampai kul 4 ptg. Tiba2 mertua kata, "Pukul 4?? Kesiannya...dah la Asmaa' kurus". Wahahaha....Saya ingat saya paling lewat mengajar anak berpuasa lalu di situlah saya bertolak ansur dengan pandangan orang. Kita mesti bagi anak-anak peluang. Tidak mahu sampai mereka rasa 'sakit untuk beribadah'. 

Semoga jadi muslimat yang solehah Asmaa!

11 comments:

  1. ok lagi kul 4. anak sy sebaya asmaa' kul 5 mintak air. muka dah flat. bagi jelah. smlm pun try lg, tak dpt jgk. hari ni try lagi.

    ReplyDelete
  2. xpelah pija...
    samalah kesnya macam muhaimin sblm ni. masa tadika kalau pi sekolah dia ok je sbb org lain tak makan. bila sampai rumah...terus sibuk kata lapa2...

    tapi thn lepas mmg dia puasa tak penuh pun...masih dalam proses belajar lagi~~

    ReplyDelete
  3. eliss ms umur 5 tahn, puasa tapi half days ajer , lepas tu tambah sejam, sejam gitu sampai akhir ramadhan ada yang penuh puasa satu hari.tapi bila 6 tahun dah pose penuh sebab abah nak bagi upah duit raya.mata duitannya aku :P

    ReplyDelete
  4. yan kecik2 dulupn upah duit raya... bukan kecik umur 5-6 tahun.. tp da sekolahpun... hahaha... smpai darjah 6 tau masih mengepow duit raya klu puasa..

    untuk qis ni..selalu gak tanye dia nak puasa tak.. wlupn dia sbnarnye bukan paham lg.. yela baru dua tahun

    ReplyDelete
  5. bagus lah asmaa dah boleh start puasa... 6 tahun kan asmaa...

    hakim ni belum ada gaya nak puasa, buat tak tahu jer bila cakap bab pose... hehe belum tiba masa lagi kut...

    ReplyDelete
  6. adeh mmg same kes la asmaa dgn fizah sy tu...
    tp fizah lg haru...dah nk dekaaat dah berbuka,dia p minum kat dapo ikut adik2 dia,xtanya sy pun ! tu yg sy hangen tuh...dah le nk dekat berbuka..sayang rasanya..xpela,at least dia blaja sesuatu d ctu..mudah2an...
    yup,xmo depa rasa sakit beribadah...tp kita wajib didik kan?

    ReplyDelete
  7. eT start tadika..tp budak2 xper...slow2 belajar...

    ReplyDelete
  8. comel entri ni. seronok baca. anak sulung saya 4 tahun, saya br nk cerita2 ape itu puasa...blom nk suruh dia try puasa lagi.

    nanti cerita lagi update pasal ni ye :)

    ReplyDelete
  9. Salam ziarah & Salam ramadhan dr mama
    Tak dpt nk tgglkan jejak kat shoutbox...
    letak kat sini jelah ya...Nice Blog :)

    ReplyDelete
  10. fikri dia sibuk kata nak 'kuasa'.. tp bila kejut sahur langsung tak mau bangun.. so sahur jam 10-11 pagi.. pastu buka pose jam 7 ptg.. but in between, dok ulang alik ke dapur minum air... adeiii.. kdg2 sekali berbuka dgn kami...

    heheh.. tu baru ajer belapor & menahan lapor (lapor sbb tak makan..) belum puasa betul lagi..

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!