Saturday, November 27, 2010

Awasi Maid / Pengasuh Anda

Bismillah,

Tengok iklan Celcom ni, dan-dan nak pakai BB..ada sape2 tak yang dah amik pakej ni ye? Share sikit boleh?? Dan soklan bodoh paling mengancam sekali adelah, BOLEHKAN BLOGGING DARI BB??

Malam tadi, saya gatal tekan video dari Oh Media. Ternampakla video pengasuh mandikan anak dengan kejam. Saya memang tak tgj habis dan pagi ni bila saya bukak balik fanpage Oh Media tu saya terus tutup cepat2 sebab video tu masih ada di atas.

Masa tengok video tu smlm, sekejap2 itu aje saya jadi meremang bulu roma, sakit hati dan rasa sedih dengan perasaan nak menyumpah dengan ayat yang sehabis jahat. Sungguh rasa tak senang duduk dibuatnya. Manusia sekarang dah hilang kemanusiaan. Mereka terdesak nak cari duit dengan menjadi maid (kalau dalam video tu maid la) tapi mereka tak fikir keberkatan dalam mencari rezeki (andai dia Islam).

Saya cukup bimbang, maid2 seperti ni lepas tapisan majikan di depan mata majikan tetapi di belakang dia buat anak kita macam binatang. Kalian yang mana tinggalkan anak tu, saya rasa lah satu dari cara yang baik (cadangan saya saja) cari nurseri yang budaknya ramai dan bilangan pengasuh juga sesuai dengan bilangan budak. At least, bila seorang ganas dalam melayan budak, maka yang lain boleh melarang atau apa2 saja.

Saya akui, saya pun tidaklah lemah lembut sangat bila handle anak saya tapi taklah sampai bersifat kebinatangan mcm tu. Anak2 ni adalah amanah yang perlu dijaga dengan kasih sayang. Cara memberi kasih sayang mungkin berbeza tetapi common sense kita akan memberitahu itu zalim dan ini adalah kasih sayang.

Mmm...saya cuba larikan minda saya dari memikirkan tentang video semalam sehingga Novel trilogi Makrifat Cinta yang saya baca sedikit2 masih gagal melarikan minda saya dari memikirkan tentangnya. Jgnkan novel itu, cerita Chapalrela ke hape ntah pun fail jugak...walaupun nampak video tu 4-5 saat saya masih trauma. Alangkah baiknya kalau saya tak terlihat. Tapi kalau tak terlihat, tak ada pulak amaran ni dari saya. Sesekali kita mesti diingat tentang perkara ni jugak kan??

Ada sebab kenapa orang2 yang begini wujud di muka bumi. ALLAH memang selalu menjadikan sebab kepada apa2 saja ciptaanNya...tinggal kita saja untuk berfikir tentang kejadianNya itu :)

Aduhai kawan, tolong votekan Ahmadi ni di link ini :)
Hanya perlu tekan Vote Now dan kalau rajin komen sekali :)
Img_5023_normal
Kalian, jom sambung silaturrahim di Twitter dan Facebook saya :))

5 comments:

  1. sy pon tgk separuh jer video tu..x snggup rasenya.bygkan klau itu anak kite..eei geram

    ReplyDelete
  2. betul la siti

    kak masa juga rasa tak tenang sampai sekarang

    terus peluk anak2 lepas tegk video tu,

    rasanya maid tu dah ditangkap oleh ibu bapa budak tu, ye lah mesti depa yang letak cctv tu

    ReplyDelete
  3. Wida, samelah...memang sangat tak gamak...kalau saya ada kat situ time tu, harus saya pegi sepak maid tu

    K.Masa, cctv ye tu? nampak mcm bergerak2 aje,takut geng2 diorang tangkap gambo sesama diorang...tppun saya tgk 5 saat je..huhuhu... mintak2 ada tindakan diambil atas maid tu...biar lepas ni tak berani dah nak buat lagi

    ReplyDelete
  4. mmg geram sgt tengok video tu. knur rasa terus nak terajang jugak org yg aniaya budak kecik tu.

    ReplyDelete
  5. oh.. apakah yg maid itu telah buat... rasa cam tak sanggup nak klik & tengok video.. some hint pls...

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!