Wednesday, April 27, 2011

Usamah : Sifat Ingin Tahu

Bismillah,

Hari ini saya menyibukkan diri saya dengan macam2 tugasan keibuan. Ni nak menaip pun saya bajet 10 minit saja sebab nak gi pasar sebab hajatnya nak masak tempoyak sikit :P. Bilik air saya dah letak sabun Cif dan mintak2 kejap lagi nak mandi senang le nak menggonyohnya. Dapur saya dah bersihkan tapi part lantai saya cakap kat suami tunggu tangan dia sihat. Alamatnya tak berbasuh la dua tiga bulan ni...hukhuk...

Meh la hari ni nak cerita pasal Usamah. Dia dah jadi big boy already. Kalau malam2 saya suruh dia bentangkan tilam. Kalau dia mengeluh-ngeluh saya cakap kat dia hero takleh mengeluh macam tu. Kalau dulu dia seorang anak yang suka membentak-bentak tapi sekarang sikap tu dah tinggal lebih kurang 10% je kot. Kira kalau dia membentak pun saya masih boleh manage dan pujuk dia lagi.

Pagi tadi saya buka VCD yang menceritakan seorang pemuda yang bernama Zidan yang dilantik raja menjadi seorang ahli sihir tapi sebab dia jumpa Mustafa di dalam hutan maka dia menjadi seorang pengabdi kepada Pencipta dan seterusnya seluruh rakyat jelata. Ini adalah gambaran hero Islami yang mantap. Semoga Usamah menjadi hero yang sebegitu hendaknya.

Link untuk tengok cerita itu ada di bawah ini :

The Boy and The King



Tapi yang kami lihat pagi tadi dah dialih suara ke Bahasa Indonesia. Mungkin kalau kalian rajin cari dalam Youtube, makanya boleh jumpa kot.

Sebenarnya nak cerita pasal sifat ingin tahu Usamah yang menjadi-jadi sejak akhir-akhir ini. Satu hari kami dalam perjalanan ke JErteh, ada satu kereta polis melintas. Saya bagitau ntah2 ada penjahat dalam tu dan nak bawak masuk penjara. Dia punya lah beria nak tengok penjara tu macam mana sampai dia suruh kejar kereta polis tu.

Tapi sebab hadlaju kawasan tu dalam 60-90 maka saya bagi alasan tak boleh bawak laju. Sekarang diorang pun dah tau hadlaju yang tertulis di tepi jalan. Kalau area 60 saya bawak lebih sikit diorang akan mula tanya dah. Itu satu hal, kemudian di Jerteh ada sebuah Masjid baru bina sebelah Balai Polis. Usamah tanya macam mana orang buat kayu tu.

Kebetulan sekali kat Jerteh tu memang senang nampak lori balak. Saya bagitau, asal kayu adalah dari kayu2 balak tu lah. Dia beria suruh saya kejar lori balak tu sampai tempat dia sebab dia nak tengok macam mana dari kayu yang besar2 tu jadi papan. Huhuhu...kalau la umi ni boleh bawak Usamah dengan adik2 kakak ke tempat yang macam tu memang umi bawak nak wei...

Anak2 ni penuh dengan sifat ingin tahu dan kadangkala saya terlalu melengahkan sifat itu. Harapannya semoga mereka dapat ilmu plus dengan pengalaman sekali dalam perjalanan hidup mereka walaupun bukan dengan umi ajar. Dan semoga juga kami sebagai ibubapa boleh menjadi gudang ilmu buat mereka pula. Ades...lama dah ni, nak menggonyoh bilik air dulu dehs...babai!!

 

3 comments:

  1. nak bersiap sedia juga dengan segala jwpan bila waiz dah andai cakap nnti:)

    ReplyDelete
  2. mesti bersiap sedia!! ehehehe...gud luck

    ReplyDelete
  3. nak downlooad lah.. macam best jer...

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!