Friday, March 29, 2013

Peliharalah Dirimu dan Keluargamu

Bismillah,

Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu daripada api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, yang keras, yang tidak menderhakai Allah terhadap apa yang diperintahkanNya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan. -At Tahrim 66:6

Mata beralih dari melihat tafsiran ayat ini kepada anakanda bertujuh. Dari memandang anakanda bertujuh kepada ayat ini semula. Allah, berat sekali tanggungjawab yang Engkau berikan. Namun selalu diri ini menanam yakin bahawa Allah tidak zalim. Allah akan beri ujian, nikmat, dugaan, kesenangan malah semua takdir sesuai dengan apa yang boleh kita tanggung.

Sekalipun berat, tanamlah yakin bahawa kita boleh melaluinya. Dalam ayat itu tertulis permulaannya kita patut menjaga diri kita dahulu kemudian ahli keluarga kita. Ya, mana mungkin kita mendidik yang lain sebelum mendidik diri.

Cintailah kebaikan biar sekecilmanapun kebaikan itu. Sekalipun dengan segaris senyuman. Bencilah kejahatan biar sekecilmanapun kejahatan itu, kerana dari satu kejahatan kecil, kita telah melanggar fitrah cinta pada kebaikan yang telah Allah Subhanahu Wa Taala anugerahkan kepada kita.

Semoga dengan kebaikan kecil itu, maka banyak lagi usaha kepada kebaikan dilakukan. Seterusnya, dapatlah kita raih tangan anakanda dan pasangan penuh kasih dan membina jalan menuju redha Ilahi. Semoga kita tidak menjadi bahan bakar api neraka. 

Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!