Friday, June 07, 2013

Cemburu Pada Bidadari?

Suatu hari, saya terdengar kisah bidadari di tv9 Halaqah. Sambil menyiapkan sarapan untuk suami saya bertanya suami, "Kiranya bidadari ni jantina dia perempuan la ek, memang untuk orang laki aje?".

Suami saya mula mengusik, "Tu nak buat perangai jeles dia la tu? Sbb tu Allah letak cemburu dkt dunia aje, di syurga dah xde dah".

Adeih, saye memang jeles pun *ngaku je lah malas nak cover dah*. Tapi saya tak terfikir dah pasal 'jeles' dengan bidadari di syurga sebab alam syurga ni memang tak terjangkau dek akal kenikmatannya. Subhanallah, bagaimana ye Allah menciptakan syurga sehingga tiada cemburu di dalamnya? Ciri ini saja cukup membuat kita takjub.

Jadi saya berfikiran utk beramal sebaiknya dengan harapan Allah merahmati saya dan semoga ada tempat saya disyurga kelak. Hal bidadari lain yang akan melayani suami saya itu, saya abaikan sahaja. Pasti disana gantinya lebih baik insya Allah.

Lalu suami saya menambah ayatnya untuk menghibur hati saya, "Umi... Umi... Di syurga nanti, semua orang hanya akan terpesona dengan keindahan Allah. Semua orang akan hanya sempat takjub dgn melihat Allah. Tak sempat dah nak tgk bidadari agaknya."

Begitulah.. Kita sebenarnya tidak dapat membayangkan cantiknya hidup disyurga dimana tiada sebarang cacat cela, negatif, kekotoran di dalamnya.

Jika kita berasa jeles dengan bidadari di sini, jomlah berusaha menjadi sesuci bidadari. Kelak, martabat kita diangkat sehingga menjadi ketua bidadari. Jika gambaran Ainul Mardhiah itu sangat mempesonakan, bagaimana pula pesona diri kita nanti apabila berada di sana? Apa yg kita lakukan hari ini, akan memberi kesan kehidupan di alam sana. Jom pilih!

Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!