Tuesday, June 18, 2013

Tidak Kenal Maka Tidak Benci - Nota Halaqah

Şād:75 - Allah berfirman: " Hai lblis! Apa yang menghalangmu daripada turut sujud kepada (Adam) yang Aku telah ciptakan dengan kekuasaanKu? Adakah engkau berlaku sombong takbur, ataupun engkau dari golongan yang tertinggi? " Şād:76 - Iblis menjawab: " Aku lebih baik daripadanya; Engkau (wahai Tuhanku) ciptakan daku dari api, sedang dia Engkau ciptakan dari tanah ". Şād:77 - Allah berfirman: " Kalau demikian, keluarlah engkau daripadanya, kerana sesungguhnya engkau adalah makhluk yang diusir. Şād:78 - " Dan sesungguhnya engkau ditimpa laknatku terus menerus hingga ke hari kiamat!" Şād:79 - Iblis berkata: " Wahai Tuhanku! Jika demikian, berilah tempoh kepadaku hingga ke hari mereka dibangkitkan (hari kiamat) ". Şād:80 - Allah berfirman: " Dengan permohonanmu itu, maka sesungguhnya engkau dari golongan yang diberi tempoh - Şād:81 - " Hingga ke hari masa yang termaklum ".

Berdasarkan surah Sad : 75-81
- sepjg tempoh itu iblis bersumpah akan mengganggu kita manusia

Soalan : Senjata utk menghadapi Iblis
- kenal, taat dan cinta pd Allah.
- berdoa dengan doa yang Rasulullah saw ajar cucu baginda dr kecil dengan berdoa jauhi dari iblis, haiwan berbisa dan kejahatan manusia

Nabi s.a.w. pernah mendoakan untuk kedua cucu Baginda s.a.w. dengan doa
Maksudnya: “Aku memohon perlindungan untuk kalian berdua dengan kalimah Allah yang sempurna daripada setiap syaitan, binatang berbisa dan daripada ain yang membahayakan. (Riwayat al-Bukhari no. 3371, Abu Daud no. 4739 dan al-Tirmizi no. 2201 )

Soalan : Beza antara iblis dan syaitan
- iblis adalah seperti yang diceritakan dlm surah berikut ( Al-Kahf:50 - Dan (ingatkanlah peristiwa) ketika Kami berfirman kepada malaikat: "Sujudlah kamu kepada Adam"; lalu mereka sujud melainkan iblis; ia adalah berasal dari golongan jin, lalu ia menderhaka terhadap perintah Tuhannya. Oleh itu, patutkah kamu hendak menjadikan iblis dan keturunannya sebagai sahabat-sahabat karib yang menjadi pemimpin selain daripadaku? Sedang mereka itu ialah musuh bagi kamu. Amatlah buruknya bagi orang-orang yang zalim: pengganti yang mereka pilih itu.)
- syaitan adalah sifat - semua yg mengajak kpd kejahatan dr manusia, iblis dan jin adlh syaitan

Soalan : Syaitan sgt konsisten dan kreatif dgn pelbagai cara.
- sebenarnya tipu daya syaitan sgt lemah. Jika kita terpengaruh, maka iman kita sgt lemah.
- kaedah plg glamer adlah mll bisikan saje.
- iblis sgt benci manusia berkahwin :
*halang manusia berkahwin,
*wujudkan permusuhan, perceraian
*jd sahabat iblis -sll membazir, leka dll

3 pintu utama jalan syaitan msk tubuh :
- pintu keinginan nafsu
- kelalaian
- kejahilan

Saba':20 - Dan sesungguhnya Iblis telah dapati sangkaannya tepat terhadap mereka, iaitu mereka menurutnya, kecuali sebahagian dari orang-orang yang beriman (yang tidak terpedaya kepada hasutannya). Saba':21 - Dan sememangnya tiadalah bagi Iblis sebarang kuasa untuk menyesatkan mereka, melainkan untuk menjadi ujian bagi melahirkan pengetahuan Kami tentang siapakah yang benar-benar beriman kepada hari akhirat dan siapa pula yang ragu-ragu terhadapnya. Dan (ingatlah) Tuhanmu sentiasa mengawal serta mengawasi tiap-tiap sesuatu.
-ada yg berjaya dan ada yg tewas dengan godaan iblis ini.

Soalan : mcm mana nk berjaya melawan syaitan?
1- saad : 82-83 ( Şād:82 - Iblis berkata: " Demi kekuasaanmu (wahai Tuhanku), aku akan menyesatkan mereka semuanya, - Şād:83 - " Kecuali hamba-hambaMu di antara zuriat-zuriat Adam itu yang dibersihkan dari sebarang kederhakaan dan penyelewengan ".) ~ semua akan disesatkan kecuali mereka yg ikhlas lillahi taala
2- Selalu istighfar ~ kisah org buta dipimpin ke masjid

Abdullah bin Ummi Maktum ialah seorang sahabat nabi yang buta matanya. Beliau pernah memohon pengecualian daripada Rasulullah SAW untuk tidak bersolat secara berjemaah di masjid pada waktu subuh dengan alasan tiada orang yang memimpinnya. Rasulullah bertanya, “adakah kamu dapat mendengar azan?”. Pantas beliau menjawab, “Tentu, Ya Rasulullah”.

“Kalau begitu, tiada keringanan bagimu”, balas Rasulullah. Sebagai hamba Allah yang tawaduk dan istiqomah dan sahabat yang taat, Abdullah bin Ummi Maktum meraba-meraba mencari jalan ke masjid dengan berpandukan suara azan pada waktu subuh. Tidak lama dia keluar dari rumah dan menghayun langkah, tiba-tiba kakinya tersadung batu lalu beliau terjatuh dan terluka wajahnya, lalu darah pun mengalir membasahi wajah mulianya. Beliau berpatah balik ke rumah membersihkan wajah dan menukar pakaian dan keluar semula dengan meraba-raba mencari jalan ke masjid.

Tiba-tiba datang seorang pemuda bertanya kepada beliau. ” Ammu (pakcik), mahu ke mana?” ” Ke masjid”, jawab Abdullah bin Ummi Maktum. “Marilah saya tolong pimpin ammu ke masjid”, tawar pemuda itu.

Tentulah Abdullah bin Ummi Maktum berasa senang hati dengan tawaran itu. Mulai dari sejak itu, setiap subuh Abdullah bin Ummi Maktum keluar menunaikan solat subuh di masjid dengan ditemani oleh pemuda itu. Namun begitu, Abdullah bin Ummi Maktum tidak pernah mengetahui nama pemuda tersebut. Setiap kali ditanya, pemuda itu menjawab, “untuk apa ammu perlu tahu nama saya?” “aku ingin berdoa kepada Allah atas segala kebajikan yang kau lakukan kepadaku selama ini”.

”Ammu tak perlu berdoa untuk saya dan jangan lagi bertanyakan nama saya”, balas pemuda itu. Abdullah terkejut dengan jawapan pemuda itu, beliaupun kemudian bersumpah atas nama Allah, meminta pemuda itu untuk tidak menemuinya lagi, sampai beliau tahu siapa dan mengapa dia terus memimpinnya menuju masjid dan tidak mengharapkan balasan apapun.

Mendengar sumpah Abdullah bin Ummi Maktum, pemuda itu kemudian berfikir panjang, dia kemudian berkata: “Baiklah akan aku katakan siapa diriku sebenarnya. “Aku adalah Iblis” jawabnya. Abdullah bin Ummi Maktum tersentak tak percaya, “Bagaimana mungkin engkau memimpinku ke masjid, sedangkan dirimu menghalang manusia untuk mengerjakan solat?” Iblis itu kemudian menjawab: “Engkau masih ingat ketika dulu hendak melaksanakan solat subuh berjemaah, dirimu tersandung batu, lalu luka wajahmu?”.

“Iya, aku ingat” jawab Abdullah bin Ummi Maktum. “Pada saat itu aku mendengar ucapan malaikat, bahwasannya Allah telah mengampuni setengah dari dosamu, aku takut kalau engkau tersandung untuk kedua kali, lalu Allah menghapuskan setengah dosamu yang lain” jelas Iblis. “Oleh kerana itu aku selalu memimpinmu ke masjid dan mengantarkanmu pulang, khuatir jika engkau terjatuh lagi ketika berangkat ke masjid”

Astaghfirullah, ternyata iblis tak pernah rela sedikitpun melihat hamba Allah menjadi ahli ibadah. Terbukti semua cara ia tempuh, hingga ia tak segan untuk menggunakan topeng kebaikan, khuatir kalau mangsanya akan mendapatkan pahala yang berlipat ganda.

3- golongan yang tawadhu ~ belajar terima teguran, rendah diri
4- sll minta perlindungan dr Allah ~ baca 3 qul usap pd badan sms tidur 

Soalan : boleh ke taubat slps ikut syaitan
- surah annur : 5 ~walau berat dosa zina dan kenuduh org berzina tetapi Allah adlh Maha Pengampun dan Penyayang

An-Nūr:5 - Kecuali orang-orang yang bertaubat sesudah itu (dari kesalahannya yang tersebut) serta memperbaiki amalannya, maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

Surah Almukminun : 97-98
Doa elak dr hasutan syaitan
Al-Mu'minūn:97 - Dan katakanlah: "Wahai Tuhanku, aku berlindung kepadaMu dari hasutan Syaitan-syaitan

Soalan : Doa elak hasutan syaitan
Doa muhammad bin wasiq
- doa elak jauh dr musuh yg tahu kelemahan kami. Kisahnya seperti berikut :

Ya Allah! Sesungguhnya Engkau menaqdirkan kami menghadapi musuh yang sangat memahami kelemahan kami. Ia dan kumpulannya melihat kami sedangkan kami tidak melihat mereka. Ya Allah! Engkau jadikan mereka putus asa menggoda kami sepertimana ia berputus asa dari rahmatMu. Haramkan ia bagi kami sebagaimana Engkau haramkannya dari keampunanMu. Jauhkan kami darinya sepertimana Engkau jauhkan mereka dari rahmatMu dan syurgaMu. Sesungguhnya Engkau Maha Berkuasa ke atas setiap sesuatu.

Beliau menyebut pada suatu hari sewaktu beliau hendak ke masjid, muncul Iblis di hadapannya. Iblis berkata: Wahai anak Wasi’! Engkau kenal aku?

Muhammad menjawab: Siapa engkau?Jawab Iblis: Aku Iblis.

Muhamad bertanya: Apa yang kamu mahu?Jawab Iblis: Aku mahu engkau jangan ajarkan sesiapa doa pendinding itu dan aku berjanji tidak akan mengganggumu.
Muhammad bin Wasi’ menjawab: Demi Allah! Aku tidak akan halang sesiapa pun hendak mempelajarinya. Buatlah apa yang engkau mahu.

Setengah riwayat menyebut Imam Muhammad Wasi’ bermimpi berjumpa Iblis dan terjadilah dialog seperti diatas.
Beliau seorang Tabi’in wafat tahun 123H. Ahli ibadah di Basrah dan antara ulama paling mulia dikalangan para ulama.

Doa Nabi Muhammad pd cucunya seperti yang tercatat sebelum ini.

Soalan : Pelan tindakan 
1- istiqamah di jalan Allah
2- (sori termiss huhu)
3- sll mohon pertolongan dari Allah

Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!