Saturday, March 27, 2010

My 6-Week-Old Ahmadi


Bismillah,

Saya sudah mula blogging semula. Agak tenang di waktu pagi di mana Arwa dan Ahmadi terlena dan Asmaa' Usamah Uwaiys ke sekolah (terasa ramainya anak bila sebut semua nama mereka). Jika ada saya meninggalkan komen di blog kalian, itu kemungkinannya saya sedang menaip sebelah tangan manakala sebelah lagi sedang mengendong Ahmadi menyusu. Yeah...I get a new handbag and my handbag got a lovely eyes.

Apresiasi Bunyi
Sambil menyusu dan blogging, saya akan pasangkan alunan alQuran, zikir atau nasyid. Kalau susukan Ahmadi sambil berbaring, sayalah yang akan jadi radio karatnya. Ahmadi juga kelihatan memberi respon kepada hingar bingar kakak dan abangnya di mana dia akan menangis bila ada sesiapa yang lain menangis dengan kuat. Manelah adik korang tak nangis kalau dia terkejut dengar korang menangis??

Ada kala saya juga membiarkan dia explore keadaan sekeliling dengan suasana yang sunyi sepi. Ada masa Ahmadi berjaga tetapi tidak menangis dalam jangka masa 5-10 minit dan ini cukup untuk saya basuh pinggan atau alihkan kain yang dah kering ke dalam almari. Masa ini tidak boleh saya gunakan untuk masak, sidai kain, menyapu dan lain2.

Walaupun begitu, ketika kakak dan abangnya ada bersama, Ahmadi tidak pernah sunyi. Ade je salah sorang dari mereka menempek di tepi adiknya. Tak sudah2 cium adik sampai terpaksa saya halau jauh2 sebab adik dia kadang tu menangis2 nak tido tapi terganggu...huhu...

Ekspresi Diri
Sekarang, saya rasa saya tidak bercakap seorang. Saya dapat lihat Ahmadi mula mengerutkan kening, membulatkan mata, mengecilkan mata, mengangakan mulut dan buat aksi mendakap. Saya yakin itu adalah bahasa pertamanya dan saya kene bijak mentakrifkan apa yang dia cuba sampaikan. Huhu.....go Ahmadi, umi will wait until ur cute mouth bunyik, "Umi...ai leb yu!!"

5 comments:

  1. sweet.. tingat masa aliya masih bb... apakah perlu seorang lagi... hihiiii, teringin.. tp tak larat nak bawa perut....

    ReplyDelete
  2. kakyong, try...before its too late

    ReplyDelete
  3. saya memang nak sorang lagi, tapi itulah rezeki tak de..

    ReplyDelete
  4. bukan takde, tp belum ade insyaAllah

    ReplyDelete
  5. yelah pija, bila sebuat nama semua tu mmg rasa ramai. tapi itulah penghibur duka lara ummi kan!
    **xsabar nak tunggu ahmad besar...

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!