Wednesday, April 21, 2010

Siapakah Yang Layak Memenangi Sunglass POSH? (Ulasan Penganjur)

Bismillah,

Kerja menilai ini tidak mudah. Rasa nak pitam okeh buat mende ni...macam orang mengandung anak sulung :P Saje saya letakkan ulasan ni dalam blog sitisifir ni sebab nak bg lebih ramai baca. Saya rasa kalian ramai yang datang ke sini compare to blog company saya.

  • 1 Anin - blog sitisifir (Sekitar 1996 power Anin adalah lebih kurang -1.50 dan skang dah mencecah -4.00 dalam masa 15 tahun. Lebih kurangnya setiap setahun - setahun setgh power Anin naik. Bagus Anin sebab perasan matanya tak nampak white board sbb sesetgh budak, tak tahu pun rabun tu apa sehinggalah diberitahu melalui surat dari nurse)
  • 2 Aurikelsan - power naik tidak mendadak - selalunya orang yg power naik banyak tiap kali tukar mungkin disebabkan pemanjangan bola mata. Perati aje tubuh kita, makin banyak naik, makin banyak lah naiknya. MAksud saya ketinggian ye, bukan keberatan :P Power ada kemungkinan boleh turun terutamanya ketika umur mendekati 40an. Kalau mau power turun, silalah berdoa agar kamu cepat tua he he...Ikhtiar makan carrot itu boleh diusahakan cuma ada juga individu yang sampai oren badan makan carrot still tak turun2 jugak power dia. Ini semua aturan ALLAH...)
  • 3 Dayah - Sdn Bhd (Unit bagi power spek adelah Diopter. KAt Malaysia gandaannya adalah 0.25. Jadi jika anda rasa power anda adalah 130 atau 80 atau ape2lah, itu bermakna anda tersilap menghafal power sendiri. Then, bila power kita tidak berubah, itu bermakna bola mata kita tidak memanjang lagi dan gaya hidup kita juga sihat. Cuma bila mendekati 40an, akan ada satu cerita baru tentang penglihatan (nantikanlah....). Boleh basuh lens dgn spray tp ia sbnrya sama dgn kita basuh dengan air paip itu saja dan bubuh sabun mandi sket...jgn guna sabun basuh kain dan pinggan ye...boleh punah multicoatnya)
  • 4 Atiqah - blog sitisifir (Atiqah..power awak adalh tinggi. Jadi, jika nak pakai rimless itu adalah yg terbaik supaya spek tidak berat plus tak senang pecah sbb lens utk org yg powernya tinggi lensnya nipis di tengah tebal di tepi. Tapi utk lebih keselamatan, buatlah lens dengan material polikarbonat so that ia tidak pecah dan ringan juga)
  • 5 Arissa Soleha - akak pun sangat suka bingkai kaler brown..shape adelah pelbagai tp brown itu bagai satu kewajipan. :)
  • 6 Adnisya3108 - Itu koleksi spek kamu kah??
  • 7 Ainaamira - Maaf arini tak dapat nak baca sbb blog awak tak terupload penuh
  • 8 Idafamily - sudah cek juga :)
  • 9 Dilla - Kalau pakai shawls memang kene pakai CL baru cun.
  • 10 Sasa - Achap (Zaman dulu2, kalau pilih spek sll org cari gold, but now sorry...balik2 kaler itam jugak le yang org berkenan)
  • 11 Azniza -Ija, cek mata utk golongan umur 'matang' mcm kita adalah 2 tahun atau bila ada simptom. Eh, baru perasan suami hang pakai spek...
  • 12 Nina Syakina - Atiqah Hihi...jika nak tau, pakai spek ketika bermain adalah terlebih baik dari bermain spek dengan keadaan rabun
  • 13 Sharini aka Ummi Khayra - K.Hanz
  • 14 Lady Qay - telinga kurang dgr tanpa spek adlh kerana kita tak dapat ramal mulut org yg berkata2, kalu tak pakai spek tp guna enpon ok je kan? :P Spek tahan pecah barangkali suami mu guna itu lens polikarbonat.. En Kamal itu akak kenal..isterinya nama Ainon kan? Nyaris bekerja dgn mereka di Kelantan. Nk tau harga Uwaiys Optom, kene kemari ah.. tp insya Allah mengujakan :)
  • 15 Afams-Chan - Ummi Khayra Sesetengah orang adalah seperti awak, tidak sedar yang mata perlukan spek. First time pakai serasa seperti semua benda nak masuk dalam mata.
  • 16 Zie Fauzi - Suami awak itu, ada kemungkinan imej yang dia nampak sebelah kecik sebelah besar due to sebelah mata saja yang ada problem. Kes dia dipanggil anisometropia. Tapi kalau sebelah itu powernya tak tinggi mana then simptom yang saya nyatakan itu adalah minimum.
  • 17 Websandorumar - Selepas ini, jika dari jarak jauh (6m), awak nampak lampu merah lampu isyarat lebih jelas dari hijau, ada kemungkinan power awak meningkat naik. Sekadar info..
  • 18 Murnihati - saje nak bgtau, nosepad yang dah kunin boleh diganti di mana2 kedai so that nampak konon2 mcm baru semula. Kalau kat kedai kami, biasanya kami bg free saja. Tapi kalau orang jual pun RM 5 kira mahal la...
  • 19 Nik Norzuliana Nik Mat - pemeriksaan mata melalui autoref (komputer) adakalanya tidak tepat. Ia bergantung kepada keadaan mata. Saya sendiri boleh kembangkan anak mata sehingga result komputer sampai -10.00 diopter boleh terhasil. Yang penting adalah pemeriksaan subjektif (manual). BErkenaan keluar dari kereta lens akan jadi berkabus, sebenarnya tidak ada lens anti fogging lagi. Ini adalah kerana material multicoated tidak boleh mix dengan material anti fogging
  • 20 Aina Adnan - adik manis :) comellah awak pakai spek kaler pepel tuh... akak selalu takut2 nak amik dari supplier kaler yang terlalu pelik. Rupanya orang yang suka yang pelik2 mcm awak ada juga hihihi,....so lepas ni I have to take note about permintaan dari orang yang mcm ni :) Lagi satu, apsal mak enon mek???
  • 21 Ryuji Sato - milimilo pakai CL memang view nya luas. Cuma jangan lupa berikan mata kamu cuti supaya lebih oksigen lebih banyak masuk ke dalam mata dan berkurangnya kejadian vascularization.
  • 22 One Munawwarah - milimilo Bingkai Swatch -pasti trendy :)
  • 23 Joegrimjow - milimilo Ooo...ada angin nak kan orang tak pakai spek ye... dulu pernah ada seorang muslimat yang sangat baik, tiba2 muslimin yang berkenankan dia kenselkan hanya kerana spek tu..sayang bukan??
  • 24 Miss Keroppi - supaya tidak mahu sakit telinga, ada baiknya pilih bingkai dengan saiz yang tepat dengan saiz muka
  • 25 Najibah - mungkin kamu sudah delete selepas saya tidak menjengahnya terlalu lama kan??
  • 26 Mama Zharfan - Hah Milan Optical?? Huhuhu...kan banyak kedai optometris di KB?? :P
  • 27 Kakngah - kalu nak buat rimless tapi takmo cermin senang pecah, lepas ni cari lens POLIKARBONAT. Dah ada yang murah skang dengan harga kurang dari RM 250.
  • 28 Isabelle - Isabelle, power awak insya ALLAH akan turun tp menjelang 40 an...suka tak?? Power kita makin naik due to gaya hidup kita dan pemanjangan bola mata juga...Dan pertama kali daku dengar spek ada uzur syarie :P
  • 29 Rozy - Hanim Rozy adalah pemakai CL tegar sampai kalau buat spek, dia amik yang murah. Bila kita pilih yang murah biasanya kedai akan bg cermin uncoat. So, cermin uncoat ni tidak menghalang silau. Mmm..awak dekat kan dengan saya so, kalau nak buat cermin multicoat dengan harga murah, haruslah datang kedai saya ek... :P
  • 30 Em's Family - yupp kalau anak2 atau adik2 atau budak2 bgtau dia tak berapa nampak jangan terus kata dia ngada2 tapi bawak pergi cek dulu. Pastikan optometris supaya boleh beza sama ada budak tu malingering atau benar2 rabun
  • 31 Ummi Hanie - Akak kawin dulu pun tak pakai CL. Mata akak jenis dry eye so susah nak pakai CL, kalau pakai kalu kompem merah dan gatal
  • 32 Hanz - K.Hanz, CL ni kalau kita pakai, kene ada cutinya juga..if possible, Sabtu Ahad kasi dia rest. Mcm kalau hari2 tu pakai opis hour udah. Sbb ia akan menyekat pengaliran oksigen ke dalam mata. Bila dah mendekati 40 an nnt belajar2 lah pakai spek semula sebab bila dah jadi presbiopia, kene pakai multifokal plak sbb CL tak ada utk jauh dekat.
Huh..kelabu abih mato den baca memasing punya jawapan. Secara basicnya, semua orang jawab benda yang sama dan rasanya ada baiknya kita dapatkan pemeriksaan mata memasing dari optometris berdekatan sebab pada saya blogger ni kalau tegar bebeno, ntah2 dapat CVS. Kalau sape2 ada soklan dari ulasan2 saya di atas habaqla nooo...

DAN PEMENANGNYA ADALAH :





Kepada yang lainnya, anda akan dapat diskaun 60% atas bingkai dari Uwaiys Optometrist :)



15 comments:

  1. Pija, me memang tak pakai CL during weekend..& only office hour jer..unless outing during weekend tu me pakailah...40 above pakai spek yer..oh..lambat lagi..

    diskaun tu valid for online order pastu post tak? nak mai tempat pija ntahkan bila..mengharap Encik Hubby...

    ReplyDelete
  2. yupp k.Hanz, saya bg pos free lagi k.Hanz...tawaran ni valid selagi tak ditebus...

    ReplyDelete
  3. Pija,

    Rozy memang nak wat spek baru yg elok sikit.. nanti rozy pi kedai pija naa..leh dapat nasihat yg tulus ikhlas sikit pasal penjagaan mata.

    terima kasih..

    ReplyDelete
  4. yeay dpt 60%..!tq k.pija..

    ReplyDelete
  5. walaupun x menang, tapi saya happy sbb dpt tau lagi 10 tahun power akan berkurang.eh, alamak kantoi pulak umur saye. hehe

    thanks kak siti.

    ReplyDelete
  6. k.pija,kedai kt p.buntar ek?nnt sy pergi...hee..just bgtaw ke sy join cntest nih tros dpt 60% diskaun ke?...

    ReplyDelete
  7. really dapek 60% diskaon ??

    harusss terjah x lama lagi..yeahh

    ReplyDelete
  8. wah,,,,thanx!! sangat2 gembira!! thanx sitisifir10!!

    ReplyDelete
  9. eh contest hr tu ek...la igtkn dh ttup dh de pemenang..huhu
    dpt 60%, boleh la nnt g parit buntar..dkt je kn ngn kuala kangsar

    ReplyDelete
  10. lupe nk ckp...thanks kak

    ReplyDelete
  11. Menarik! Me memang nak kena tukaq spek! Rezeki jangan ditolak...nanti me email Pija details..muchas-gracias.

    ReplyDelete
  12. dari kakPija beranak sampai saya dah nak beranak ni, tak sampai2 uwais opto..utk pengetahuan spek saya yg dok pakai hari2 tu'hilang' pada hari kpija dtg review entry saya..so saya dok pakai spek lama ( nsib dok ada lagi) yang sungguh tak glamer ni..mmg kena buat satu dan saya katakan pada suami, saya pasti akan ke uwais, cuma taktau bila,...sbb dpt diskaun hehehe..mungkin lepas pantang kot..nantikan kedatangan saya...tungggguu..

    ReplyDelete
  13. Anonymous8:47 AM

    sungguh tahniahnyerr,

    salamm,

    ReplyDelete
  14. wah.. nk redeem 60% less..
    sepek yg patah blm berganti lg ni....

    ReplyDelete
  15. contest yg kakyong terlepas nak join... kihkihkih...

    tahniah pada semua & utk untuk pija, semoga rezeki bertambah2 melimpah ruah... amin

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!