Monday, November 15, 2010

Asmaa' Takut Racun

Bismillah,

Semalam, akibat dari tak tahan gangguan nyamuk, kami pun decide beli 'penyembur nyamuk'. Selama ni, kami hanya mengamalkan teknik2 manual saja untuk halang nyamuk seperti tutup tingkap awal dan menghapuskan tempat pembiakan nyamuk. 

Sebelum dari membeli racun serangga ni kami buat juga teknik Perangkap Nyamuk Buatan Sendiri tapi bukan nyamuk yang kami perangkap tapi kak cicak pulak yang masuk. Erk..meremang lah leher hamba melihatkannya. Alkisah nak buat teknik tu adalah mengurangkan penggunaan racun dalam rumah ni. 

Semasa menyemburkan racun semalam, saya suruh anak2 semua pakat duduk luar. Sempatlah saya berjimba dengan jiran sebelah rumah. Dua bulan ada kot sekali saya tumpang sembang dengan anak beranak tu. Itupun sebab tak nampak suaminya ada bersama. Kalau suaminya ada bersama, saya tak pergilah atas dua sebab. Satu sebab dia itu lelaki maka saya segan dan satu lagi, org itu merokok, kami tanak Ahmadi atau sapa2 anak kami menerima akibat sekunder dari asap rokok. 

Sambil tunggu anak-anak main, saya suruh Usamah, Uwaiys & Arwa mandi kat luar. Diorang ajak anak jiran mandi sama nak kasi meriah. Sebelum ni ada kolam tapi nampak Uwaiys tak tahan dengan kolam tu. Dia nampak macam tak sihat penangan berendam terlampau lama. So, korang main air semburan saja. Asmaa' saya tak kasi mandi sebab saya nak ajar dia jadik muslimah sejati :P 

Masa tengok diorang mandi, Asmaa' tanyalah pasal racun sebab saya tak bagi mereka masuk dalam rumah. 

Asmaa' : Racun tu bahaya ke umi?
Umi : Bahaya...kalau banyak racun dalam badan kita boleh mati..
Asmaa' : Racun masuk dalam badan macam mana?
Umi : Macam2. Kalau kakak makan makanan yang tak berkhasiat mungkin akan ada racun. Kalau kakak bau asap rokok orang, itu ada racun. Kalau kakak minum air yang ada pewarna, itu ada racun. Banyaklah kakak racun ni....
Asmaa' : Kalau kita kena racun sikit saja mati tak umi?
Umi : Racun ni kalau sikit2 dia tak terus mati kakak. Mula2 kalau racun masuk dalam badan kita jadi sakit dulu. Sakit perut lah...demam lah....belajar susah nak pandai...macam-macam

Kemudian Asmaa' diam sambil berfikirlah kot. Saya rasa dia mesti fokus tentang 'taknak mati'. Selepas je agak2 bau racun serangga tu hilang saya ajak mereka masuk. Rupanya masih ada bau. Asmaa' pun apa lagi tutup hidung lah. Takut sangat dia kalau terhidu racun. Sampai dia merayu2 saya jangan masuk dalam rumah takut terkena racun sama. 

Mmm....tu lah zaman sekarang, kiri kanan depan belakang penuh dengan pencemaran. So, mana mau lari beb?? 

4 comments:

  1. hum..betol2!!asap bas laa,asap rokok laa..asap kilang laa..tu tak kira angin2 kentut org lain plak lagi..racun betul! hihihi!

    ReplyDelete
  2. racun ada di mana2... ;)

    suka frasa : "Asmaa' saya tak kasi mandi sebab saya nak ajar dia jadik muslimah sejati :P "

    ReplyDelete
  3. Anis, betul2...dah la seseorg dlm rumah ni rajin kuntut :P membanyakkan kandungan karbon monoksida bumi jek!!

    K.Yong, tulah pasal...siksa weh nak elak :))

    ReplyDelete
  4. nice blog.. have a view of my blog when free.. http://www.lonelyreload.blogspot.com .. do leave me some comment / guide if can.. if interested can follow my blog...

    ReplyDelete

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!