Tuesday, March 27, 2007

Cara Membeli Emas


Assalamualaikum,
Saya tergerak untuk menulis tentang ini setelah membaca dari laman web Ustaz Zaharuddin apatah lagi isi di dalam link ini adalah sangat berkaitan dengan kehidupan kami sekeluarga.Setelah saya bercerita secara lisan kepada org2 yang rapat, saya tersedar rupanya ramai yang tak tau hal ni.Sebagai rujukan penuh sila buka link ini.

http://sitisifir10.blogspot.com/2007/03/hukum-beli-emas-ansuran-trade-in.html

atau terus ke laman web Ustaz Zaharuddin untuk kefahaman tentang hal ini dan perkara lain yang lebih jelas.
http://www.zaharuddin.net/

Maafkan saya kerana mengambil bahagian kesimpulannya sahaja di sini memandangkan saya bimbang jika tersalah mengulas apa yg Us Zaharuddin tulis. Apa yg ditulis oleh UZAR adalah tersangat jelas tapi saya ingin sekali menyampaikan perkara ini dgn cara saya.

"Mungkin ada yang akan bertanya, jadi kalau kita ingin melakukan 'trade in' dengan emas baru yang lebih mahal harganya?? Bagaimana kita nak bayar tambahan harga itu?

Jawabnya : Ia sama dengan kes dalam hadith Tamar Khaibar dan Janib tadi. Jawapan yang diberi oleh Rasulullah SAW adalah : "Juallah dengan sempurna , ambillah harganya dan kemudian belilah semula dengan duit kamu tadi"

JELAS, CARANYA : MESTILAH SESEORANG YANG INGIN MELAKUKAN 'TRADE IN'. MENJUAL TERLEBIH DULU KEPADA PEKEDAI EMAS ITU, LALU IA MESTILAH MENGAMBIL DUIT HARGA RANTAI LAMA ITU, CTH HARGA SEUTAS RANTAI EMAS LAMA KITA RM 2000 DAN BERATNYA 200 GRAM, APABILA KITA INGIN TRADE IN DENGAN RANTAI BERHARGA RM2500, MAKA KITA MESTI JUAL DULU, LEPAS KITA PEGANG DUIT RM2000, BARULAH KITA PILIH RANTAI BARU DAN KEMUDIAN TAMBAH DGN RM 500, KEMUDIAN PEMBELI MEMBAYAR KEPADA PEKEDAI LALU MENGAMBIL RANTAI BARU ITU.

Kemungkinan jika transaksi seumpama ini di buat di Malaysia, ia akan kelihatan pelik. Bagaimanapun itulah cara yang selamat dari Riba."

Berdasarkan kepada ayat di atas, maka jelas sekali bahawa:
1. Belian emas secara ansuran dan hutang adalah haram. Kalau main kutu pulak lagu mana ye kalau tujuan dia mmg untuk beli emas?
2. Kalau nak trade in emas sedia ada dan membeli emas yang baru maka manualnya, kita perlu menjual emas kita dgn harga sekian2 dan ambil duitnya terlebih dahulu dan selepas itu belilah barang emas baru tak kira la nilainya kurang atau lebih (kalau lebih tambah duit kita dan kalau kurang, maka kurang la)

Saya bersyukur sangat sbb baca perkara ni agak awal. Suami saya sebenarnya bekerja di satu kedai emas. Pernah sekali ada seorg customer dia datang tya tak jadi riba ke kalau main tukar emas mcm ni je dan mungkin la itu satu rangsangan pada kami utk cari hukum sebenar perkara ni.

Setelah memahami apa yg ditulis oleh Us. Zaharuddin ni, dia pun bawak la kertas yang saya print ni kepada tuan kedai tapi mendapat sambutan yang agak dingin juga. Seperti yg Rasulullah sabdakan :"Berkatalah benar walaupun pahit".

Maka suami saya mengambil tindakan berhenti dari terus bekerja atas sebab ini. Walaupun dia cuba utk mengubah transaksi dengan pelanggan tapi apabila tiba mengambil barang baru dari pembekal, mereka masih sekadar bertukar emas sedia ada dgn emas baru.

Apa yg ingin saya nyatakan sebenarnya adalah sangat mudah untuk dilaksanakan. Hanya perlu pegang duit sebelum kita pindahkan duit tu balik pada org yg menjual. Juga sebagai tuan punya kedai, mestilah kene ada duit simpanan yang agak byk utk menambah emas untuk dijual di dalam kedai bagi mengelakkan terjadinya riba.

Mmm..memang ada yang kata cukup ke nntnya kalau suami berenti. Memang kalau ikutkan kami keputusan duit byk lah juga tapi ALLAH Maha Kaya. Tiba2 kami dapat sejumlah duit yang tak kami jangka dan nilainya hampir menyamai jumlah gaji asal suami saya setelah saya hitung. Kan betul rezeki tu ALLAH yang bagi... :)

Jadi, kat sini, kepada org perempuan lah terutamanya, waspadalah kalau nk membeli emas. Semoga kita tak tersalah sehingga termakan duit riba. Sudahla zaman sekarang susah nak elak dari riba jadi perkara yang semudah ini harapnya dapat dielakkan. Terutamanya buat org perempuan yang tinggal di tempat yang payah nak jumpa kedai emas milik org Islam. Walaupun beli dgn tokeh cina ka, harapnya boleh elakkan diri dari mengambil mudah hal ini.
Comments
0 Comments

0 cool comments:

Post a Comment

Please Leave A Cool Message For Me ;) Peace!!!